הממשלה שוקלת חובת דיווח על רווחיות מטרנה וסימילאק

ועדת המחירים הבין-משרדית, המשותפת למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה, הודיעה כי היא בוחנת החלת חובת דיווח על רווחיות בתרכובות המזון לתינוקות

האם בקרוב הצרכנים בישראל יידעו מהי רמת הרווחיות של מטרנה, סימילאק ונוטרילון? ועדת המחירים הבין-משרדית, המשותפת למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה, הודיעה היום (ג') כי היא בוחנת החלת חובת דיווח על רווחיות בתרכובות המזון לתינוקות, וזאת במטרה לבדוק את מחירי המוצר ביחס לעלויות היצור שלו.

כחלק מבחינה זו פנתה ועדת המחירים לחברת מטרנה בבקשה לקבלת נתונים לצורך בחינת רמת הרווחיות בייצור מזון לתינוקות.

שוק תרכובות המזון לתינוקות נשלט בעיקר על-ידי מטרנה הנמצאת בבעלות אסם-נסטלה ועל-ידי סימילאק של חברת אבוט שהזיכיון למותג מצוי בידי קבוצת ניאופרם. שחקנית שלישית בשוק היא חברת טבע המשווקת את המותג נוטרילון.

בשנים האחרונות הפכו תרכובות המזון לתינוקות למוצרי לוס לידר ברשתות השיווק - הרשתות מוכרות את המוצרים לרוב במחירי עלות ואף במחירי הפסד, וזאת כנגזרת מהתחרות המתעצמת ביניהן.

התוצאה בפועל היא שמדיניות הקמעונאים מרסנת את מחירי המוצרים לצרכן, ויש להניח כי בלעדיה רמת המחירים הייתה גבוהה משמעותית. עם זאת, קיים עדיין פער מחירים מול מדינות במערב.

בוועדה הממשלתית הבין-משרדית אומרים כי הוצאת המוצרים מפיקוח מחירים בשנת 2001 הביאה איתה ציפייה להגברת התחרות על מחיר המוצר, שלא התממשה. לדברי הוועדה, "במהלך השנים שחלפו מאז ההסרה מפיקוח, נראה כי המוצר עדיין מאופיין ברמת ריכוזיות גבוהה".

מנכ"ל אחת מרשתות השיווק אמר ל"גלובס" כי "במישור של הצרכן זו קטגוריה שהיא גם כך הפסדית. תיאורטית ייתכן שאם החברות יוזילו את המוצרים, המחירים לצרכן יירדו, אבל אני לא מאמין שזה יקרה. היצרנים יגלגלו בסוף את אובדן הרווח על הקמעונאים במוצר אחר. הוואקום הזה לא יישאר".

עוד אומר אותו מנכ"ל כי הוא "מציע שהממשלה תבדוק את עצמה לפני שהיא בודקת ענפים בענף המזון", ומכוון לשיעור המיסוי הגבוה על מוצרי המזון והצריכה.

מאסם נמסר בתגובה: "מטרנה תמשיך לשתף פעולה עם כל מהלך שיביא תועלת לצרכן".