גמזו וברבש - המועמדים להחליף את קפלן בהדסה

אם מנכ"ל משרד הבריאות היוצא ימונה לתפקיד, הדבר יחייב את ביטול תקופת הצינון לאור "צו השעה" ועל רקע תוכנית ההבראה של בית החולים ■ המינוי של הפרופ' גמזו או ברבש - בתמיכת שר האוצר ושרת הבריאות

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, אביגדור קפלן, צפוי לסיים בשבועות הקרובים את תפקידו על רקע תוכנית ההבראה שנחתמה אמש רשמית - כך מעריכים היום (ד') גורמים במערכת הבריאות. ל"גלובס" נודע, כי שרת הבריאות יעל גרמן ושר האוצר יאיר לפיד מבקשים להמליץ לארגון נשות הדסה למנות לתפקיד את אחד המנהלים הבכירים במערכת הציבורית, תוך העדפה למנכ"ל היוצא של משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, או מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א (איכילוב), פרופ' גבי ברבש.

גמזו יסיים את תפקידו כמנכ"ל המשרד בעוד שבועיים, ועל פי הערכות קודמות, הוא צפוי היה להחליף את ברבש כמנכ"ל איכילוב בתום תקופת צינון של שנה, ולעבוד בינתיים כרופא מן המניין במחלקת הנשים בביה"ח. מינויו למנכ"ל הדסה ללא תקופת צינון אפשרי בתיאוריה, אם ועדת החריגים בנציבות שירות המדינה תמליץ לוותר על הצינון לאור "צו השעה", על רקע תוכנית ההבראה ומצבו העדין של המרכז הרפואי מבחינה ארגונית ובעיקר פיננסית.

על פי ההסכם בין המדינה לארגון נשות הדסה (הבעלים), כחלק מהתחייבות המדינה להזרים כ-1.3 מיליארד שקל לקופת המרכז הרפואי, הארגון יורשה לבחור בעצמו את היו"ר והמנכ"ל, אולם למדינה תעמוד זכות וטו על זהותם. על פי הערכות, אם שני השרים המובילים את תוכנית ההבראה היקרה של הדסה יהיו מאוחדים בזהות המועמד לתפקיד המנכ"ל, הרי שנשות הדסה יקבלו אותו - ברצון או באי רצון.

פרופ' גמזו (48), רופא נשים בהתמחותו, גם בעל תואר שני במנהל עסקים ומשפטים, היה סמנכ"ל לענייני כלכלה במרכז הרפואי איכילוב ומרצה בכיר בפקולטה לרפואה בתל אביב. במאי 2010 מונה למנכ"ל משרד הבריאות ובמארס 2014 הודיע כי יסיים את תפקידו בראשית יוני, כאשר ברקע התגלעו מחלוקות בינו לבין גרמן. על פי הערכות, גרמן התקשתה להכיל את הדומיננטיות של גמזו, שהשמיע לא פעם בפומבי עמדות שונות מאלה שלה. בשבוע שעבר חשף "גלובס", כי גרמן מינתה כמחליפו של גמזו את פרופ' ארנון אפק, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות ולשעבר סגן מנהל בית החולים תל השומר, שנחשב ל"מינוי נוח" יותר עבורה.

פרופ' ברבש (65), רופא פנימי בהתמחותו, בעל תואר שני בלימודי מינהל רפואי מאוניברסיטת הארוורד, מונה ב-1986 לסגן מנהל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר) וב-1993 למנהל בית החולים איכילוב. הוא שימש כמנכ"ל משרד הבריאות בין השנים 96'-99' וחזר לנהל את איכילוב מאז. הוא משמש גם כמרצה בכיר למינהל רפואי ואפידמיולוגיה באוניברסיטת תל אביב ועובד בנוסף במספר עבודות פרטיות, בהם כ"רופא תעסוקתי" ויועץ בחברת קוקה קולה ישראל שבבעלות מוזי ורטהיים.

אביגדור קפלן, המנכ"ל שהגיע להדסה בתמיכה וביוזמה של משרד האוצר ותוך שיתוף משרד הבריאות, מסרב נחרצות למינוי חשב מלווה לבית החולים במסגרת תוכנית ההבראה, ואף איים למעשה בהתפטרות אם יכפו זאת עליו. לעומת זאת, גרמן ואנשי האוצר, בראשות המנכ"לית יעל אנדורן והחשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, עומדים על דעתם שכל עוד מוזרם כסף ציבורי להבראת הדסה - חובה על המדינה לקבל באופן שוטף תמונת מצב ניהולית וכספית אובייקטיבית לפחות לאורך כל שנות תוכנית ההבראה, קרי עד שנת 2020. בנוסף, במשרד האוצר מעריכים כי ביטול הדרישה למינוי חשב מלווה תגרור עתירות לבג"ץ, והמדינה, באמצעות משרד המשפטים שלקח חלק בגיבוש תוכנית ההבראה, לא תוכל להגן על ההיפוך בעמדתה.