אתם נדפקים בסופר - וכהן סופרת המזומנים

ב-2011 רעדה הארץ, הקוטג' הוחרם - אך הכול שב למסלולו ■ כעת, זהבית כהן סופרת את הרי המזומנים - ואתם עוברים על החשבון בסופר ■ דעה

את הסיפור הזה ראוי להתחיל לא מתחילתו, אלא בסוף ספטמבר 2011, בנקודת השפל של אחת המנהלות המוכשרות והאגרסיביות שקמו לנו, זהבית כהן.

בשלהי אותו ספטמבר, פתחה רשות ההגבלים העסקיים בחקירה על התנהלות אייפקס בתנובה, בחשד כי כהן הסתירה מהרשות את דוח מקינזי, שכלל המלצה להעלאת מחירים עקב מה שחברת הייעוץ הבינלאומית זיהתה כ"ביקוש קשיח" לכמה ממוצרי החלב. דוח זה הביא ככל הנראה לתחילת סחרור המחירים בשוק החלב, עד לחשיפת סחרור זה על-ידי כתבת "גלובס", אילנית חיות, ביוני 2011.

בספטבר 2011, חצי שנה מאוחר יותר, תנובה וזהבית כהן היו כבר אחרי מחאה ציבורית נרחבת, שתחילתה במחאת הקוטג' ואשר כללה ביטויי שנאה אישיים לכהן עצמה - מה שהוביל בסופו של דבר ל"כניעה" (זמנית מאוד) של הקונצרן ולהפחתת מחיר הקוטג' ומוצרי חלב נוספים.

באנו, הרווחנו, הלכנו / אלי ציפורי

חקירת רשות ההגבלים נראתה אז בבחינת מסמר אחרון בארון הקריירה של כהן, והיה גם מי שטען, בצדק באותו הרגע, שהיא הפכה מנכס לנטל עבור אייפקס. ואכן, בתחילת אוקטובר 2011 כהן הודיעה על התפטרותה מתפקיד יו"ר פסגות ויו"ר תנובה - ולקחה צעד אחורה, מרצונה או שלא מרצונה.

גלובס חושף תנובה מוחרמת זהבית כהן מתפטרת
 גלובס חושף תנובה מוחרמת זהבית כהן מתפטרת

קנס עלוב וחזרה לעניינים

אלא שהחיים, תגיד לכם כל קלישאה, הם גלגל ענק וכולי. והנה, בדצמבר 2012, קצת יותר משנה אחר-כך, החליטה רשות הההגבלים העסקיים, בראשות פרופ' דיויד גילה, לסגור את התיק נגד כהן ולהסתפק בקנס די עלוב של 3 מיליון שקל לתנובה.

בדיעבד, זו הייתה המכה הרופסת מדי על היד שהחזירה כנראה את זהבית כהן לעניינים, ולמסלול הארוך המסתיים כעת במכירת תנובה לברייטפוד הסינית לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל. עסקה שלפי מגדל שוקי הון, תהיה "בכייה לדורות".

תנובה / איור: גיל ג'יבלי
 תנובה / איור: גיל ג'יבלי

תודה לכם!

ימי המחאה החברתית, אם מותר לנחש, לא היו נעימים במיוחד לגברת כהן, שהייתה למוקד לזעם ציבורי, גם עקב התנהלותה האישית ששידרה, לפחות בהתחלה, ריחוק וחוסר אכפתיות מהצרכן "הקטן".

במובן זה, נסגר עכשיו מעגל, כי דווקא אתם, צרכני ישראל, שאהבתם כל כך לשנוא את זהבית, ובכן - דווקא אתם חתומים יותר מכל על השבחת הערך בתנובה עקב הסכמתכם למסעות ייקור המחירים שלה. בקיצור, אתם פראיירים שאפילו לא מתחלפים.

הצרכן הישראלי נדפק כאן שלוש פעמים:

1. גם העלו לו מחירים בעשרות אחוזים.

2. גם המדינה לא תראה שקל מס ממכירת תנובה.

3. גם תנובה נמכרת נמכרה לקונצרן סיני, שכוונותיו לא ברורות ושקיבל כעת דריסת רגל קריטית בשוק מוצרי החלב הישראלי.

על כל זה חתומה זהבית כהן, שדווקא עשתה את עבודתה ללא דופי ולבטח גם תראה איזה בונוס שמנמן מאייפקס. אם על הדרך זה קצת פוגע בכם, טוקבקיסטים לא רגועים עם אפס הבנה בתמונה הכללית - טוב, נו, זה כנראה ממש ממש מצער אותה. או שלא.

תוספת מאוחרת: הסיבוב של אייפקס

ביקש, ובצדק, הקורא גד קומרן, שאוסיף משהו על הסיבוב הפיננסי של קרן אייפקס.

ובכן, ככה: אייפקס שילמה 2.2 מיליארד שקל על תנובה. בתוספת דיבידנדים וניכוי הלוואה היא הרוויחה 3.8 מיליארד שקל תוך פחות משש שנים, פי 4.2, לאחר שהעמידה הון עצמי של 900 מיליון שקל בלבד. כל זאת, תוך אפס תרומה לכלכלה הישראלית, 0% מס במכירה - והעלאת מחירים לצרכנים בעשרות אחוזים.

אם למדינה אכפת מאזרחיה, מה שמוטל מבחינתי בספק גדול, היא תהיה חייבת ללמוד להגן על עצמה מסיבובים כאלה.

המספרים של תנובה והדיבידנדים שחולקו
 המספרים של תנובה והדיבידנדים שחולקו