שרם ופודים הביאו לחורבן אס.אר אקורד וייגזרו קופון ממכירתה

עדי צים מתעניין ברכישת השלד הבורסאי אס.אר אקורד ■ אם תאושר העסקה, בעליה הקודמים של אס.אר, יצחק שרם יקבל מניות בשווי חצי מיליון שקל ■ ליאיר פודים מובטחת משרה בכירה בחברה

בימים האחרונים פרסם השלד הבורסאי אס.אר. אקורד, הנמצא בשליטת חברת גרינסטון של ירון ייני, כי בכוונתו להתקשר בעסקה עם עדי צים, בעליה לשעבר של רשת שיווק המזון "כמעט חינם". לפי העסקה תועבר לצים השליטה בשלד בדרך של הקצאת מניות, תמורת הזרמה של 30 מיליון שקל לתוך השלד, שיאכלס בעתיד פעילות עסקית של בעל הבית החדש.

אס.אר. אקורד היא גלגולה הנוכחי של שרם-פודים-קלנר, אחת מחברות ההשקעה הבולטות בישראל בתחילת העשור הקודם, אשר ירדה מנכסיה בסופו, עקב השקעות כושלות בתחומי הנדל"ן והטכנולוגיה, שהסבו לה הפסדים של מאות מיליוני שקלים. ביוני אשתקד רכשה חברת גרינסטון של "סוחר השלדים" ייני את השליטה בחברה, לאחר שהזרימה לתוכה כ-4 מיליון שקל במסגרת הסדר חוב.

אמש התברר שמי שהביאו את אס.אר. אקורד לחורבנה בעבר, צפויים לגזור קופונים מהעברת השליטה בה כעת, הגם שאינם בעלי עניין בה מכוח החזקותיהם. הראשון הוא איציק שרם, כיום דירקטור באס.אר. אקורד, אשר החברה מבקשת לאשר לו הקצאה של חצי מיליון מניות. במחיר הנוכחי מדובר במניות ששוויין יותר מחצי מיליון שקל. לא ברור עד כמה תרם שרם לביצוע העסקה מול צים, והנימוק שמספקת החברה להקצאת המניות עבורו הוא "שירות שנתן לחברה וכנגד חשבונית מס".

מי שעוד ייהנה מהעסקה הוא שותפו לשעבר של שרם, יאיר פודים, המכהן היום כיו"ר אס.אר. אקורד מטעם גרינסטון. אם העסקה עם צים תאושר על-ידי בעלי המניות, ישמש פודים כיו"ר מטעם בעל השליטה החדש. "היקף המשרה של מר פודים ייקבע לפי צרכיה השוטפים של החברה, אך לא יפחת מ-30 שעות בחודש, קרי היקף של לפחות 15% משרה", ציינה אס.אר. אקורד. הגמול אשר לו יזכה פודים יעמוד על 12.5 אלף שקל לחודש, פלוס מע"מ, וכנגד חשבונית מס.

הקצאת המניות לשרם חורגת ממדיניות התגמול של החברה, ומשכך, בעלי המניות של אס.אר. אקורד יצטרכו לאשרה בנפרד מההצעה להעביר את השליטה בחברה לצים. יצוין בהקשר זה, כי בימים האחרונים מכרה גרינסטון חלק ניכר מהחזקותיה באס.אר אקורד - כ-35% מההון - תמורת כ-3 מיליון שקל.

אם וכאשר יאשרו בעלי המניות באס.אר. אקורד את ההקצאה, הרי שהדבר "יקזז" הפסד משמעותי שספג שרם בחברה אחרת של ייני, אולטרה אקוויטי. באוקטובר אשתקד הקצתה אולטרה אקוויטי לשרם 3% מהון המניות שלה בתמורה להשקעה של מיליון שקל מצדו של שרם. ההקצאה נעשתה לפי מחיר של 1 שקל, וזאת כאשר היום נסחרת מניית אולטרה במחיר של 15 אגורות.

גרינסטון מגייסת כסף לדיבידנד

מכירת השליטה בשלד הבורסאי של אס.אר. אקורד כעת היא חלק מהמאמצים של ירון ייני לגייס כספים להחזרת הלוואת המוכר שנלקחה מלידר השקעות, שממנה רכש את השליטה בגרינסטון בתחילת 2013.

לאחר כמה הארכות נדרשת כיום אולטרה אקוויטי, שבאמצעותה בוצעה הרכישה, לפרוע ללידר ב-8 ביוני את הלוואת המוכר, שיתרתה הנוכחית מסתכמת בכ-17 מיליון שקל. בקופתה של אולטרה ישנו מזומן בהיקף של פחות ממיליון שקל, ולכן ניסו בקבוצת ייני בחצי השנה האחרונה לבצע מספר מהלכים פיננסיים, כדי לפרוע את החוב ללידר. לזו האחרונה משועבדות כלל מניות גרינסטון שבידי אולטרה, כך שאם אולטרה לא תפרע את החוב ללידר, יעברו כלל הפעילויות שנרכשו בגרינסטון לידיה.

המהלך הראשון שניסו לבצע באולטרה הוא עסקה שבמסגרתה הייתה אמורה גרינסטון לרכוש מידי בעל השליטה ייני את מניותיו בחברת יעד - אשר לה פעילות בתחום הטיפול בשפכים - כאשר כספי התמורה יועברו בסופו של דבר ללידר.

עסקה זו טורפדה על-ידי בעלי מניות המיעוט של גרינסטון, וייני, יחד עם שותפו מוטי מנשה, ניסו בחודשים האחרונים לבצע מספר מהלכים אחרים, בהם מכירת השליטה בגרינסטון עצמה, הכנסת שותף לאולטרה אקוויטי וקבלת מימון חיצוני אחר. לאחר שאפשרויות אלו לא יצאו לפועל, פנו באולטרה אקוויטי למוצא האחרון: חלוקת דיבידנד על-ידי גרינסטון, שלא מתוך הרווחים.

בשבוע שעבר אישר ביהמ"ש חלוקה של עד 30 מיליון שקל, וכעת עסוקה גרינסטון במכירת נכסים והפיכתם למזומן לטובת חלוקה זו, מאחר שבסוף חודש מארס היו בקופתה של גרינסטון 2.5 מיליון שקל בלבד. במסגרת זו, התקשרה גרינסטון לאחרונה בהסכם למכירת זכויות בקרקע בקריית ביאליק בתמורה ל-20.7 מיליון שקל, ובכוונתה למכור ני"ע שבהם היא מחזיקה.