"הקנביס כבר לא נחלתם של פורעי חוק וגורמים פליליים"

"זו תהיה תעשיה של 50-100 מיליארד דולר בשנה", אומר בראיון ל-G מייק זאפולין, שגרף מיליונים ממכירת דומיינים כמו בירה.קום ויהלומים.קום ■ הכירו את הבייבי החדש של שוק ההון, והמערב הפרוע גרסת 2014

ב-2008, כשראיינתי בפעם הראשונה את מייק זאפולין, הוא הסביר את העניין שלו בתחום האינטרנט בכך שלא רצה להיות במצב שבתו תגדל ותגיד "היית בחיים בזמן שהאינטרנט קרה ולא עשית כלום עם זה? מה חשבת לעצמך?". ואכן, זאפולין, בנקאי השקעות בעברו, נודע באותן השנים כמנצל ההזדמנויות הגדול של דומיינים באינטרנט, כגון beer.com, shop.com, Diamond.com, Telephone.com, שהניבו לו ולשותפיו אז עשרות מיליוני דולרים כאשר נמכרו.

עכשיו תחום האינטרנט קצת יותר קר והרבה יותר יקר, ואני לא יודעת מה אומרת לו בתו, שגדלה מאז בזמן שהם מגלגלים להם שיחה, אבל זאפולין, המכונה זאפי, כולו בעניין של מה שהוא משוכנע ההזדמנות הגדולה החדשה, באמצעות זאפי אינק (Zappy.inc), שהקים ושמוגדרת חברה ורטיקלית לתחום הקנביס.

"זאת התקופה של קנביס 2.0", הוא מצהיר בראיון ל-G. "זו התקופה שבה קנביס חדל להיות נחלתם של פורעי חוק וגורמים פליליים, והופך לתעשייה שבה פעילים אנשי עסקים, מדענים ורופאים. זו תהיה תעשייה של 50-100 מיליארד דולר בשנה. לא היה דבר כזה מאז סיום תקופת היובש. אני נרגש מאוד".

להתרגשות של זאפולין יש סימוכין בשטח. לצד שתי המדינות האמריקאיות, וושינגטון וקולורדו, שאישרו שימוש בקנביס לצורכי הנאה, כמובן במגבלות של פיקוח על המכירה ועל הכמות הנצרכת לאדם, 30 מדינות אחרות התירו שימוש בקנביס רפואי ועוד מדינות בארצות הברית עומדות לעשות זאת, לצד קנדה שכבר אישרה שימוש בקנביס לצרכים רפואיים.

אמנם ברמה הפדרלית האמריקאית הדברים קצת יותר מסובכים, היות שהשימוש בקנביס אסור, אולם הממשל אינו מתערב בהחלטות המדינות השונות, והתעשייה מחכה בנשימה עצורה שנשיא ארצות הברית יכריז רשמית כי היחס לשימוש בקנביס יוכרע ברמה מדינתית ויסלק את האיסור הפדרלי, שמקשה על הפעילות השוטפת של התעשייה.

"התיאוריה שלי", מתייחס זאפולין, "היא שלפני שאובמה יעזוב את המשרד, ואולי זה יקרה הרבה קודם, ממש בקרוב, הוא יגיד שהממשל הפדרלי משאיר זאת למדינות להחליט לגבי חוקיות המריחואנה, וכשזה יקרה, התעשייה תעשה קפיצה ענקית".

הבהלה החדשה לזהב

זאפולין אינו לבד בשאיפותיו. מגרש המשחקים החדש והמלהיב של שוק ההון הוא חברות הקנביס, שם כולל לחברות המייצרות החל מציוד לגידול עצמי ולשאיפת מריחואנה ועד לחברות ביוטק חקלאי, העוסקות בהשבחה ובהנדסה גנטית של זרעי מריחואנה.

את הנעשה אפשר לדמות קצת למערב הפרוע, הרבה מחפשי זהב נוהרים למקום, חלקם יתעשרו עד מאוד, לאחרים יישאר רק עשן החלומות המתאבך; כאשר בין השחקנים, יזמים נלהבים שיודעים לזהות הזדמנויות, משקיעים רציניים, מדענים, אנשי עסקים ופוליטיקאים מהשורה הראשונה. לפני כחודשיים, למשל, הצטרף ראש ממשלת קנדה לשעבר, ג'ון טרנר, כדירקטור לחברה קנדית המגדלת מריחואנה רפואית.

לצד כל אלה, יש לציין, דוהרים בערבות הלא סלולות ולא מאורגנות חוקית האלה, גם לא מעט דמויות עם מוניטין מפוקפק בשווקי ההון, שמצאו עוד מקום שבו אפשר להפריח הרבה מילות באזז ולמכור חלומות. מגזין "פורבס" יצא לאחרונה בתחקיר שמצא בין השחקנים של החברות הציבוריות בתחום, כמה מורשעים פלילית בעבירות מרמה או סמים.

ובצד נציין גם את הרשות האמריקאית לניירות ערך, שעומדת ומתריעה כי כל הסימנים של בועה מתקיימים כאן. החל במידע נלהב ואופטימי מדי למשקיעים ועד למכפילים דמיוניים שנראים כאילו המשקיעים עצמם לקחו משהו לפני שקנו מניות בערכים מוגזמים כאלה. בחודשים האחרונים, הרשות אף השעתה את המסחר במניותיהן של כמה וכמה חברות כאלה, בטענה למידע לא מדויק וחשד למשחקים מניפולטיביים במספרים.

מה שעוד נמצא ברקע וראוי להזכירו, הוא הסגולות המוכחות של מרכיבי צמח הקנביס בהטבה למצבים רפואיים שונים כגון דיכאון, כאבים כרוניים קשים, התקפי אפילפסיה ועוד. "הקנביס הולך לחולל מהפכה במערכת הטיפול הרפואי בארצות הברית", סבור זאפולין. "זה יכול לשנות את איכות החיים. זו הזדמנות מאוד גדולה שמזכירה את תום ימי האיסור על אלכוהול בשנות ה-30 (תקופת היובש), וגם עכשיו, כמו אז, הממשלה צריכה את הכסף בשל המצב הכלכלי הקשה (על-פי הערכות רשויות המס בקולורדו לדוגמה, השינויים בחקיקה יניבו לה הכנסות בהיקף שנתי של 67 מיליון דולר), ולכן היא משנה את עמדתה ומפסיקה את היובש. התוצאה תהיה גם כמה תרופות מדהימות".

- איך נכנסת לתעשייה הזאת מלכתחילה?

"רציתי להיות בה כבר למעלה מעשרים שנה, אבל זה לא היה אפשרי בגלל המצב החוקי. הרגשתי שאיני יכול להשתתף בתעשייה הזאת בלי לסכן את חירותי ואת משפחתי, אז חיכיתי. ב-2011, כאשר רוחות אחרות החלו לנשוב, וכבר הסתמן שחלק מהמדינות עומדות לשנות את מדיניותן, הפכתי להיות מעורב בחברה ציבורית שייצרה ציוד לגידול עצמי בבית, ושמה fodder trays. חברה של 20 שנה, שבמשך כל השנים האלה היו לה מכירות מתונות.

"פניתי אליהם ואמרתי להם, למה שלא תהיו מעורבים בחברה שתהיה בחזית הטכנולוגיה, תפעל דרך אייפונים ותגיע למצב שבו הגידול נעשה כמעט מעצמו, בלי שהמגדל צריך להתערב".

סימנים של בועה

על הפלטפורמה של החברה הזאת, ששמה שונה לגרולייף (Growlife), נרכשו חברות נוספות כגון אתר אינטרנט לציוד גינון וחברה לציוד הידרופוני. הפיכתה של גרולייף למעין חברת אחזקות בתחום הקנביס התקבלה בשמחה בשוק, ובתוך זמן קצר המניה החלה לטפס, משלושה סנט ראשוניים כלפי מעלה. בשלב מסוים מנכ"ל אחת החברות הנרכשות, סטרלינג סקוט, קיבל את ניהול החברה וזאפולין החליט לעזוב, לדבריו כדי ללכת לכיוון שונה. החברה המשיכה לטפס ובשיאה הגיעה המניה ל-85 סנט, ושווי השוק הגיע לכחצי מיליארד דולר.

אז גם הרשות האמריקאית לניירות ערך נכנסה לפעולה, והשעתה באפריל את המסחר במניה למשך כשבועיים. גורל דומה לו זכו בחודשים האחרונים עוד כחמש חברות קנביס, בדרך כלל מנימוקים דומים: חשד לאינפורמציה לא מדויקת ואולי גם לא נכונה, ומניפולציה במספרים. במקרה של גרולייף, הנסחרת בנאסד"ק, אכן דיווחיה לבורסה, כפי שיכולתי לשפוט, נראים עמומים מעט (מצוינות הכנסות, אך לא רווח למשל, ויש רק ניסוח חמקמק לגבי הרווח הגולמי, שלדברי ההודעה לבורסה הוכפל. אין אנליסטים המכסים את החברה, ויש להניח שכל התחום סובל מבעיה דומה). מכל מקום, לאחר שחזר המסחר בה התרסקה המניה לפחות מעשרה סנט, וכמובן שיש תביעה ייצוגית של משקיעים.

- אתה כבר לא בחברה, אבל מדוע לדעתך הופסק המסחר בגרולייף?

"ההסבר שנתנה הרשות לניירות ערך היה שהמידע למשקיעים לא היה מדויק. הנהלת החברה מצידה תאמר שהרשות עקבה אחרי כמה מחברות המריחואנה כדי לתור אחר הזדמנות כזאת. הם מאמינים שהם דיווחו נכונה ושהרשות ניצלה את סמכותה כדי להאט את ההתקדמות של תעשיית הקנביס, שמבחינה פדרלית אינה חוקית".

- ועדיין, לא נראה לך מוגזם שחברה עם הכנסות של כ-2 מיליון דולר ברבעון ולא ברור כמה רווחים, תיסחר לפי שווי של 500 מיליון דולר?

"זה בהחלט מאוד לא שגרתי, אבל חברות נסחרות גם על בסיס רווחי העתיד, ואני חושב שכאשר אנשים חושבים על שוק עתידי של לפחות 50 מיליארד דולר, ורואים לפניהם חברה עם שם מותג ואמינות בתחומה, הם נותנים משקל לתקוות שיתפתח פה עסק גדול בהרבה".

- מכפילים כאלה ממש מריחים מבועה.

"זה אכן כך. זה מזכיר לי את בועת האינטרנט, הדוט-קום, בשנת 2000. המשקיעים רצו להיכנס ועשו ספקולציות על חברות, שלחלקן היה משהו של ממש, חלקן קיוו שיהיה להן משהו של ממש ובחלקן היו מעורבים כמה אנשים לא ישרים. אבל האינטרנט נשאר אחרי 2000.

"אני אחרי המשבר ההוא אמרתי לעצמי, אני עדיין עורך קניות באמזון ובאי.ביי, ואני לא חושב שהאינטרנט הולך להיגמר. אותו הדבר כאן - יש חברות גרועות שלא יהיו כאן מחר, אבל עדיין תהיה תעשייה של 10 עד 50 מיליארד דולר. המשקיעים מצדם צריכים להיות מאוד זהירים, כי זה מאוד מוקדם, וקשה לדעת איזו חברה תצליח ואיזו תתאדה ותיעלם".

לא רק גידול והפצה

זאפולין, 47, גר בלוס אנג'לס, החל את הקריירה שלו בבנק ההשקעות דרקסל בארנהם למברט, אצל מייקל מילקן, שעמו הוא שומר על קשר עד היום ומככב כאורח קבוע ונוצץ בכנסים במכון מילקן מדי שנה. לאחר מכן עבר זאפולין לבנק ההשקעות בר סטרנס, עד שמאס בבנקאות ההשקעות ועולם הזוהר קרץ לו. הוא עזב באמצע שנות ה-90 את הבנקאות והקים עם חברו אנדרו מילר חברת שיווק בשם Z.T.V שלמעשה קנתה זמן אוויר והפיקה תוכניות טלוויזיה וגם את הפרסומות שלהן, מעין יצור היברידי שנקרא "אינפומרשיאל". כאשר זמן האוויר בטלוויזיה התייקר הם גילו את האינטרנט, רכשו בפרוטות מתחמים ומכרו כל אחד מהם במיליונים טובים כעבור שנים אחדות (בירה.קום ויהלומים.קום, לדוגמה, נמכרו ב-7 וב-7.5 מיליון דולר בהתאמה).

כעת זאפולין מקדם את זאפי אינק, חברה בתחילת דרכה, בעלת מודל הדומה לזה שפותח בגרולייף - חברה מגוונת, ורטיקלית, שגדלה, כך מתכנן זאפולין, דרך רכישות. "זאפי אינקופרטייד, שאני חושב להפוך אותה בקרוב לציבורית, תתעסק בעיקר בבעלות על קניין רוחני בתחום", הוא מספר. "אני לא בהכרח הולך על דברים כמו גידול והפצה אלא על פטנטים בתחום הטכנולוגיה והשירותים".

בינתיים רכש יחד עם שותפים חברה שנקראת אי-סמוקס (eSmokes), שהייתה חברה לשיווק מוצרי טבק אונליין, ובעקבות החמרת הרגולציה והטלת הגבלות סביב הפצת טבק וסיגריות אלקטרוניות אונליין, החליטה לחסל את עסקיה. "אולם היה להם דאטה בייס מאוד חזק עם יותר מרבע מיליון לקוחות שהיו מזמינים מוצרים על בסיס קבוע, וזה נכס", מסביר זאפולין.

בסוף החודש, הוא אומר, יפתחו מחדש את אי-סמוקס, הפעם כעסק שמבוסס על "סיגריה אלקטרונית", כלומר על מכשירים לשאיפת טבק או חומרים אחרים, והחברה תפיץ סיגריות כאלה עם ניקוטין, ללא ניקוטין, וגם עם מריחואנה, כמובן למי שיש לו אישור לצרוך מריחואנה. לדבריו, "נכנסנו לטכנולוגיה מדהימה שמאפשרת לך להשתמש בשמנים המופקים ממריחואנה, בדרך של אידוי, וכך אפשר לשאוף מריחואנה בלי שמשהו נשרף או מעלה עשן". בעתיד, הוא נלהב, "אפשר יהיה להשתמש בטכנולוגיה שלו גם למתן תרופות שונות בשאיפה - דרך נטילת תרופות שעיקר יתרונה הוא שהתרופות אינן עוברות במערכת העיכול, על הנזקים המשתמעים מכך".

קו פעילות נוסף של זאפי אינק נקרא GrowYourOwn.com, הפצת ציוד המאפשר לאנשים לגדל בעצמם את הצמח שהם חפצים בו, כאשר הדגש הוא כמובן על קנביס, ופה הוא עובד על שיתוף פעולה עם חברה בקולורדו המעניקה שירותים למגדלים שונים, קטנים כגדולים, וגם ליחידים המגדלים עבור עצמם.

עוד קשר שהוא עובד עליו הוא עם חברה שיש לה טכנולוגיה לסנתז קנביס לשמן, עבור מכשיר האידוי, ולדבריו הטכנולוגיה היא חדשנית ומאפשרת צמצום דרמטי של ההוצאות בתהליך. החלום שלו הוא לרכוש חברה המפתחת קנביס שבו החומר המסמם (THC) מופחת ויש בו יותר מהחומרים האחרים, בעלי הסגולות הרפואיות, ולהפוך את הקנביס הזה למותג שייקרא על שמו. "כי זה מה שלמדתי ממה שקרה בתום תקופת היובש", הוא מסביר. "החברות שאני נושא עיניי אליהן הן חברות כמו סיגראם וג'ק דניאלס, מותגים שצמחו אז ומאה שנה לאחר מכן הם חזקים מאי פעם. אנחנו רוצים שיהיה לנו ליין שלם של מוצרים עם המותג שלנו".

בשלב הזה התוכנית שלו מבוססת על הרבה מאוד תקוות ותכנונים. ימים יגידו אם היזם הנלהב זאפולין יצליח למנף את הבום של המריחואנה כפי שעשה בתקופת החלוציות של האינטרנט, אבל מה שברור הוא, שתעשיית הקנביס היא אחד הדברים המרתקים והצומחים ביותר שיש בסביבה.