גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם אלי טביב יורשע בהכאת קטין, העבר בינינו לא יסייע לו"

עו"ד אפרים ברק, שייכנס באוגוסט לתפקיד היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל, בריאיון בלעדי ל"גלובס"

אפרים ברק / צלם: יונתן בלום
אפרים ברק / צלם: יונתן בלום

באחד באוגוסט יתרחש עוד מהפך בתולדות הכדורגל הישראלי. אחרי 17 שנה ייפרד עו"ד משה אביבי מכס היועץ המשפטי של ההתאחדות לטובת עו"ד אפרים ברק, מי שנכנס לתודעה לראשונה בפרשת האפדרין של כפיר אדרי וגיא עזורי בסוף המילניום הקודם, וכיום ידוע יותר כדיין מן המניין ב"קאס" בשווייץ (CAS), המוסד הגבוה לבוררות של הספורט העולמי.

ברק, 56, יליד ארגנטינה, אוהד אינדפנדיינטה בילדותו, מודה בריאיון בלעדי ל"גלובס", לרגל כניסתו לתפקיד, כי הגיע לשדה הספורט דרך מכבי ת"א: "כשאני נפגש עם לוני הרציקוביץ' אני מאשים אותו במרכאות שגרר אותי לעניין. אחד התיקים הראשונים היה תיק האפדרין, וכך נאלצתי לצלול לתוך הענף הזה".

- הייתה בדיחה שלוני שילם ליועצים משפטיים יותר ממה שהוא שילם לשחקני כדורגל.

"בלי לפגוע בחיסיון המקצועי אני יכול להגיד לך שאין דבר יותר רחוק מהמציאות. לוני ייחס חשיבות מאוד גדולה לניהול נכון של קבוצת כדורגל, וניהול נכון של קבוצת כדורגל חייב לכלול אלמנט מקצועי, רציני, עמוק ומעמיק בתחום המשפטי. השימוש של לוני בייעוץ המשפטי חסך לו הון עתק בזה שלא נעשו טעויות".

***

- איך הגעת לקאס?

"אני יושב שם בתור בורר וברשימת הדיינים יש למעלה מ-300 חברים. נחשפתי לקיומו של הקאס בתיק האפדרין. באותה תקופה הקאס היה מוסד שלא הרבה אנשים בעולם הכירו אותו. לימים, אגב פעילות אחרת שלי מול מועדון בספרד, בשיחה שהייתה לי עם היועצים המשפטיים של אותו מועדון, התברר כי אחד מהם היה בורר בקאס. הוא שם לב שיש לי ידע מאוד רציני, ושאל למה לא להצטרף לקאס. עשיתי כמה בירורים איך מצטרפים ועשיתי את הדבר הכי פשוט: שלחתי קורות חיים. אחרי תהליך של בערך שנה קיבלתי הודעה שהתמניתי. זה היה ב-2005".

- בכמה תיקים כבר ישבת?

"השבוע קיבלתי את המינוי ה-165 בתשע שנים".

- מה התיק הכי צבעוני שעשית?

"יש שחקן שבטח שמעת את שמו, ליונל מסי, שב-2008 ברצלונה, מסיבות מקצועיות, החליטה שהיא לא רוצה לשחרר אותו לנבחרת ארגנטינה שהייתה אמורה להשתתף במשחקים האולימפיים בבייג'ין. פיפ"א החליטה לחייב את בארסה לשלוח אותו לנבחרת, בארסה פנתה לקאס, ואני הייתי נשיא ההרכב. הפכנו את החלטת פיפ"א וקבענו שבארסה לא הייתה חייבת לשחרר את מסי. מיד לאחר ההחלטה נהגה ברצלונה באבירות של מנצחים ושחררה אותו לאולימפיאדה. יש גם סיפור גדול מלפני שנתיים של רוכב האופנים אלברטו קונטאדור וסמי המרץ, הייתי נשיא ההרכב, הרשענו אותו והשעינו אותו לשנתיים. מעבר לזה, העולם מתעסק הרבה היום במץ' פיקסינג (הטיית תוצאות - ר"ע) ובתיק הראשון שהגיע לקאס, אני ישבתי בראש ההרכב".

- גם ישראל סובלת לכאורה ממץ' פיקסינג.

"הבעיה שעולם הכדורגל מתמודד איתה היא העובדה שלמוסדות הכדורגל אין יכולות וסמכויות חקירה. אנחנו עוסקים ברוב המקרים בפעילות שהיא לא רק משמעתית אלא גם עבריינית-פלילית. מי שחושב שההתאחדות יכולה להילחם בתופעה הזו - טועה מאוד. אופ"א נלחמה בכך בשיניים, ולקח לה שנים, ורק כאשר בעולם הבינו את היקפי התופעה, ומדובר במיליארדים של דולרים, הוקמו מוסדות חקירה לאומיים. מי שחושב שבעיית המץ' פיקסינג בישראל היא פה, לא מבין. זה לא מנוהל מפה, אלא מהמזרח הרחוק, וזה עניין של אינטרפול. מי שזורק את זה על מוסדות הספורט לוקה בחוסר הבנה מוחלט".

- מי מינה אותך, נשיא ביה"ד העליון של ההתאחדות אורי גורן, או היו"ר היוצא אבי לוזון?

"המזכירות, אחרי שוועדת איתור שהופעתי בפניה המליצה עליי. המחויבות שלי היא להתאחדות לכדורגל".

- שאלה היפותטית: אם מחר תוגש תלונה על יו"ר ההתאחדות כי קילל או גידף שופט במשחק נוער זניח, מה תעשה?

"אם המעשה שהוא עשה זו עבירה משמעתית על-פי תקנוני ההתאחדות והתובע יחליט להעמיד אותו לדין, אני האחרון שיגיד על זה משהו, להיפך. אם יו"ר התאחדות לכדורגל בישראל יקלל שופט, שחקן או מאמן, וישאלו אותי, אני אגיד שזו שערורייה ואסור שזה יקרה".

- מה תמליץ ליו"ר במקרה הזה?

"אשב איתו בארבע עיניים ואומר לו: יעקב, חלאס, לא עושים את זה".

- לא תמליץ לו לשים את המפתחות?

"רק אם אראה יו"ר התאחדות שמקלל שופט שבוע אחרי שבוע, יכול להיות שאכנס לחדר ואומר לו שזה לא יכול להימשך ככה. על מקרה בודד? אנשים עושים טעויות גם בתפקידים ציבוריים".

- 2013/14 הייתה עונת שיא מבחינת קנסות שהטיל בית הדין המשמעתי על המועדונים הגדולים. מה דעתך על העונשים, הרדיוסים, המידתיות? מה תגיד על זה שאוהד זורק מצית למגרש, ובגלל עבר משמעתי, קבוצות לא יכולות לארח בבית?

"נכון לעכשיו מדיניות הענישה צריכה להישאר כפי שהיא. אני חושב שצריך להשאיר להם שיקול דעת ולא להיצמד לענישת חובה. השאלה הגדולה היא למה להעניש קבוצה בעבירות של אוהד או אוהדים. נכון לרגע זה תקנון המשמעת קובע אחריות שילוחית והמקסימום שהוא מאפשר לבתי הדין זה להפחית את מידת הענישה אם המועדון יוכיח שהוא עשה את כל מה שיכול היה לעשות כדי לנסות ולמנוע את האירועים האלה. אני סבור שהטלת הענישה האוטומטית על קבוצות היא בעייתית. אנחנו מודעים להרבה מקרים שלא רק שהקבוצות לא יכולות למנוע את העבירות, המעשים נעשים בכוונה מצד אוהדים כדי לגרום נזק".

- מה תעשה בנידון?

"אם יתאפשר לי, ואני רק יועץ, אנסה לשכנע את הנהלת ההתאחדות לכדורגל בנושא הזה, לאפשר לקבוצות להגיע עד רמה של זיכוי ולא רק לרמה של הפחתה".

***

- אתה עדיין היועץ המשפטי של אלי טביב?

"אף פעם לא הייתי היועץ המשפטי שלו, אלא של הפועל ת"א. יש נכון לעכשיו שתי תביעות שעדיין מטופלות על-ידינו, ונצטרך להעביר אותן למישהו ברגע שאכנס לתפקידי בהתאחדות".

- אם טביב יורשע במשפט התקיפה, ויהיה מצב שבו לא יוכל להחזיק בבית"ר ירושלים, העבר ביניכם יסייע לו?

"לא. אני מסתכל אליך בעיניים - כי את זה לא יראו בעיתון - ואני אומר לך שלא. אני אתן גם הנחות למכבי ת"א שעבדתי איתם 10 שנים, למכבי פ"ת שעזרתי להם בעניינים בינלאומיים? לבני יהודה? לאשקלון? לבית"ר ירושלים? ברגע שאני נכנס לתפקיד הזה, לא מעניין אותי אף אחד. אם אלי טביב יורשע בהכאת הקטין, יהיו לעניין הזה שתי השלכות שיצטרכו להיבדק על-ידי ההתאחדות: עניין משמעתי, והעניין שנוגע לזכויות הניהול. ההתאחדות תצטרך להחליט בעניין לפי סוג ההרשעה, סוג העבירה ולפי הוראות התקנון".

אלי טביב / צלם: יוסי כהן

- אחת מנקודות השפל בתולדות מוסדות הרגולציה של ההתאחדות, הייתה לאפשר לטביב להעביר שחקנים מהפועל כפ"ס להפועל ת"א ולאפשר לו להיות - למראית עין - בעלים של שתי קבוצות במקביל (באמצעות יד ימינו גבי קצרה). אתה תיתן שדברים כאלה יקרו במשמרת שלך?

"מאחר ואחת התביעות ההיסטוריות שאנחנו מנהלים עבור הפועל ת"א של טביב היא בנושא הזה, לא אכנס לזה בכלל. באופן כללי, אני חושב שבסופו של דבר מה שאנסה לעשות הוא לפעול בדיוק לפי מה שקובע התקנון. הטעות הכי גדולה שלי תהיה שלא לפעול לפי התקנון. קל לי, החיים שלי פשוטים. אני משפטן ואני פותח ספר. אנחנו ראשים מרובעים. אתה הרבה פעמים צריך לחשוב מחוץ לקופסא אם התקנון לא נותן פתרונות או פתרונות לא טובים".

- בעבר פורסם שהיועץ המשפטי מרוויח ריטיינר חודשי של 31,340 שקל ועבור שעות נוספות עוד 30 אלף. האם לאור מצבה הפיננסי הקשה של ההתאחדות הסתפקת בסכומים צנועים יותר?

"אני משתדל לא להיכנס לשאלות על השכר שלי. לא ראיתי בעמוד הראשון של 'גלובס' את כל המשכורות של העיתונאים העובדים שם. מבחינה פורמלית, ההסדר הכספי עוד לא הוסדר סופית".

- מה האתגר הגדול שלך?

"ההתאחדות נמצאת על סיפה של אולי המהפכה הכי גדולה מאז שקמה ב-1928 - הקמת המינהלת. זה מציב אתגרים עצומים לקבוצות וזה רע מבחינתן כי חלק מהאחריות נופל על עצמן, וזה מציב אתגר מדהים להתאחדות לחיות בלי נתח חשוב מהעבודה שלה, ומציב אתגר עצום לשני הגופים לחיות ביחד. ההתאחדות חברה במינהלת ברמה התאגידית והתפקיד שלי יהיה לעבוד מול היועץ המשפטי של המינהלת ולהבטיח שכל גוף יודע לשמור על קו הפרדה ולעשות את רק מה שהוא אמור לעשות על-פי ההסכם בין הגופים. אני מקווה שנצליח לשמור על אווירה טובה כי זה הסכם חשוב לשני הצדדים".

עוד כתבות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

איראן מודיעה שתבחן מחדש את מדיניות הגרעין - ומאיימת: "אל תעזו לתקוף"

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים