ריבית שלילית באירופה: פלוג מרוצה - והיצואנים לא בטוחים

בעקבות ההכרעה ההיסטורית של הבנק המרכזי האירופי לקבוע ריבית שלילית על פיקדונות: בטווח הקצר - האירו נחלש מול השקל; בטווח הארוך - אם הצריכה הפרטית באירופה תתאושש, היצואנים ירוויחו

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

ההכרעה ההיסטורית של הבנק המרכזי האירופי לקבוע ריבית שלילית על פיקדונות, לא הצליחה לרגש את מקבלי ההחלטות הכלכליות בירושלים ושם מעדיפים בינתיים לא להתבטא בנושא בפומבי, אלא להמתין. הסיבה העיקרית היא שהמהלך לא הפתיע, היה די צפוי ואינו מהווה שינוי מהותי במדיניות.

גושפנקא רשמית מדראגי

עם זאת, בבנק ישראל מרגישים את ה"חיזוק" העקיף שמריו דראגי העניק לנגידה קרנית פלוג שמתעקשת להמשיך לנקוט מדיניות מוניטרית מרחיבה מאוד, לנוכח ההתנגדות הפנימית שישנה בבנק להמשך הורדת הריבית. למעשה, דראגי העניק לפלוג את הגושפנקא הרשמית שהיא כל כך הייתה צריכה להפחתה נוספת של הריבית כבר בחודשים הקרובים, שתביא אותה לשפל חדש של כל הזמנים (0.5%).

בעוד מדיניות צמצום ההקלה הכמותית של הפדרל ריזרב האמריקאי בחודשים האחרונים מאותתת על התקרבותו של עידן העלאות ריבית ועל סוף המדיניות המרחיבה, נראה כי דראגי טורף את הקלפים מחדש ומאפשר לבנק ישראל להמשיך במדיניות הנוכחית, קל וחומר כאשר בכל הודעה והודעה מצהיר בנק ישראל כי הריבית הישראלית תלויה גם בריבית בחו''ל.

באופן עקרוני, המהלך של הבנק המרכזי האירופי צפוי לגרום להיחלשות האירו בעולם ולפיכך גם להיחלשותו מול השקל. התחזקות השקל לעומת האירו צפויה לפגוע ברווחיות של היצואנים לאירופה, שהיא יעד היצוא המרכזי של ישראל. עם זאת, חשוב להבין כי כל המהלך נועד לחזק את מנגנון התמסורת הפגום בין הבנקים לציבור ובעיקר למגזר העסקי שאינו מרגיש את הריביות השליליות באירופה. כתוצאה מכך, הריבית האפסית נשארת על הנייר, הבנקים לא נותנים אשראי, המגזר העסקי לא צומח וגם הצרכן האירופי לא קונה, והתוצאות בהתאם: מיתון ודפלציה.

ממתינים להתאוששות

לפיכך, אם המהלך של דראגי יצליח, הוא צפוי להגדיל את הצריכה הפרטית האירופית, את הפעילות של המגזר העסקי ובעיקר את רכישתם של מוצרי השקעה. מההתאוששות הזו, המשק הישראלי יוכל רק ליהנות: כ-43% מהתמ''ג הישראלי יוצא החוצה לחו"ל וכשליש ממנו נרכש על ידי אירופה.

בהינתן המצב הזה, נותר רק לראות איזה אפקט יהיה חזק יותר: היחלשות האירו שתגרום לפגיעה ביצוא הישראלי או התאוששות המשק האירופי שתגרום לשיפור היצוא הישראלי.

עקרונית, הדבר הראשון צפוי לקרות מהר יותר מהשני. ואמנם, מיד עם הכרזתו של דראגי על הריבית השלילית ביום ה' אחר הצהריים, האירו נחלש בכ-0.7% ל-4.7 שקלים - ירידה שאיננה דרמטית במיוחד.- אך כבר למחרת הוא התאושש וחזר לרמת 4.74 שקלים, זהה לזו שנרשמה ערב ההכרזה. מאז, חזר המטבע האירופי להיחלש והתייצב סביב שער של 4.72 שקלים, שמבטא השפעה שולית למדי של המהלך עד כה.