נזק כספי עצום, נזק תדמיתי קל

פרשת הלקוחות האמריקאים תעלות ללאומי כמיליארד שקל. אז מה?

1. כמה מילים, קריקטורות ורעש ציבורי עשתה פרשת נוחי דנקנר לבנק לאומי ולעומדת בראשו, המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח. הכוונה של לאומי למחוק לגנדן שבשליטת דנקנר חוב של 150 מיליון שקל עוררה גל של זעם ציבורי, שאת סופו כולנו יודעים.

לעומת זאת, פרשת הלקוחות האמריקאים צפויה לעלות לבנק 1.1 מיליארד שקל, יותר מפי שבעה מהמחיקה שתוכננה לגנדן, ולמרות זאת לא נראה כי הציבור מגלה בה עניין מעבר לגבולות התקשורת הכלכלית.

נראה כי הסיבה לכך היא ש"לקוחות אמריקאים" הוא מושג אמורפי מאוד, בניגוד לדנקנר שידוע ומוכר בכל משק-בית בישראל. כמו כן, חשד של הרשויות בארה"ב על אי-דיווח לרשויות המס הרבה פחות מטריד את הציבור הישראלי, והרבה פחות קליט לעומת מחיקת חוב, שמשמעותה ברורה לכולם.

בשורה התחתונה, לאומי אמנם מסיים את החקירה של הרשויות בארה"ב עם נזק כספי עצום, אבל עם נזק קטן יחסית לתדמית שלו, בטח בהשוואה לנזק שהסבה פרשת דנקנר.

2. כאשר החקירה של לאומי החלה להתגלגל לפני 3 שנים, נשמעו קולות פסימיים על כך שהבנק יסיים את הפרשה בקנס של 100 מיליון דולר. תחזיות אלה נחשבו לנבואת תוכחה. אלא ש-3 שנים אחרי, מתברר כי היו אלה תחזיות אופטימיות - גובה הקנס יותר מכפול.

הרשויות האמריקאיות מגלות אפס סבלנות לבנקים הזרים - הן רק מעלות יותר ויותר את רף הקנסות. הקנס האדיר שקיבל האחרונה מהאמריקאים קרדיט סוויס, בגובה של 2.6 מיליארד דולר, עוד עלול להתגלות כצנוע.

האמריקאים מגלים אגרסיביות מכמה טעמים: ראשית, עליהם למצוא מקורות הכנסה לכיסוי הגירעונות שלהם; שנית, נמאס להם מכמויות הכספים האדירות שהם לא הצליחו לגבות בגינן מס, בין היתר בגלל הבנקים; ושלישית, הם עושים זאת כי הם יכולים - כי אף בנק לא ירשה לעצמו להיות מוחרם בארה"ב. כולם יעדיפו לגמור יפה את הסיפור, ולרצות את הרשויות בארה"ב.

3. לאומי אינו הבנק הישראלי היחיד שהסתבך עם האמריקאים; גם בנק הפועלים ומזרחי-טפחות נכללים ברשימת הבנקים שיש כנגדם חקירה מטעם הרשויות בארה"ב. אלא שככל הידוע, החקירה מתקדמת הרבה פחות, והבנקים ככל הנראה לא הפרישו עדיין שום סכום בגין הפרשה.

כיצד תסתיים הפרשה בעבור שני הבנקים הישראלים הנוספים? קשה עד בלתי אפשרי לדעת, שכן האמריקאים התגלו כבלתי צפויים. מצד אחד, גורמים במערכת הבנקאית טוענים כי הפרשה בלאומי מורכבת וגדולה יותר לעומת שני הבנקים הישראלים האחרים. מנגד, רף הקנסות של האמריקאים נמצא במגמת עלייה, כך שנראה שהזמן לא משחק לטובת הבנקים הישראלים.