מסתמן: המדינה לא תוותר על מניית הזהב שלה בצים

שר התחבורה ישראל כץ הגיע למסקנה כי למדינה יש אינטרס לשמור בידיה על צי סוחר ■ ל"גלובס" נודע כי חוות דעת של האלוף במיל' גיורא איילנד, קבעה כי "לאור איום הטילים על ישראל נוצר צורך גבוה ביותר להתבסס על אספקה בדרך הים"

שר התחבורה ישראל כץ יתנגד לבקשת צים שהמדינה תוותר על מניית הזהב שלה. במשרד התחבורה אומרים כי בתום דיונים רבים בנושא הגיע כץ למסקנה כי למדינה יש אינטרס חיוני לשמור בידיה על צי סוחר כאמצעי להכשיר ימאים בעתיד.

מניית הזהב מחייבת את צים להשאיר בבעלותה "צי ברזל" של 11 אניות המניפות דגל ישראלי. בנוסף מחייבת מניית הזהב את צים לשמור על אזרחותם הישראלית של המנכ"ל ומרבית חברי הדירקטוריון ומגבילה את יכולתה למכור מניות לגורמים זרים. צים מבקשת מהמדינה לוותר על מרבית המגבלות במניית הזהב בנימוק שהמגבלות אינן מאפשרות לה להצטרף לבריתות עולמיות של חברות ספנות ובדרך זה מחלישות את יכולת התחרות שלה.

ל"גלובס" נודע כי למשרד התחבורה הוגשה לאחרונה חוות דעת של האלוף במיל' גיורא איילנד, הקובעת כי "לאור איום הטילים על ישראל נוצר צורך גבוה ביותר להתבסס על אספקה בדרך הים היות והיכולת להביא להביא ציוד בהיקף נרחב בדרך האוויר הנה מצמצמת ביותר" ואולם איילנד קובע כי ללא מגבלת "צי הברזל" תאבד ישראל את היכולת האוטונומית שיש לה להביא ציוד כזה בעת חירום.

וועדת החוץ והביטחון של הכנסת תדון מחר במכירת מניית הזהב על רקע עתירה לבג"ץ שהגיש איגוד קציני הים נגד ויתור על המנייה. האיגוד הגיש היום בקשה לבית המשפט להצטרף לדיונים על הסדר החוב של צים בנימוק שהחברה חייבת כ-24 מיליון שקל לחברי האיגוד. ההצטרפות היא במטרה מוצהרת לפעול לסיכול הסדר הנושים של צים.