וודסייד במו"מ עם נובל להיכנס כשותפה בקפריסין

בוודסייד מעריכים כי המאגר הקפריסאי מתאים מאוד לפיתוח באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG) - פתרון שאותו ניסתה וודסייד לקדם גם באופציה המועדפת עבור לוויתן, אך ללא הצלחה ■ וגם: מדוע באמת נסוגה וודסייד מעסקת לוויתן?

חברת וודסייד האוסטרלית ממשיכה בניהול מו"מ להיכנס כשותפה במאגר הגז של נובל אנרג'י וקבוצת דלק בקפריסין, למרות הסתלקותה מהעסקה לרכישת הזכויות במאגר לוויתן הישראלי. בוודסייד מעריכים כי המאגר הקפריסאי מתאים מאוד לפיתוח באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG) - פתרון שאותו ניסתה וודסייד לקדם גם באופציה המועדפת עבור לוויתן, אך ללא הצלחה. בנובל ובוודסייד סירבו להגיב.

נובל אנרג'י מחזיקה ב-70% מהזכויות בבלוק 12, אזור חיפושים ימי הגובל מצפון ברישיונות הישראליים של מאגר לוויתן ורישיונות פלאג'יק. ב-2011 מימשו דלק קידוחים ואבנר אופציה לרכישת 30% מהזכויות מנובל, ובאותה שנה חתמה נובל על הסכם חלוקת ההכנסות (PSC) עם ממשלת קפריסין. בתחילת 2012 גילתה נובל בשטח הרישיון את מאגר אפרודיטה, שהכיל לפי אומדנים ראשוניים 5.2 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז, כמחצית כמות הגז במאגר תמר הישראלי, ורבע מכמות הגז בלוויתן. בדצמבר 2013 פורסם אומדן מעודכן של חברת NSAI שהפחית את כמות הגז להפקה מהמאגר ל-4.1 TCF.

כזכור הודיעה וודסייד בחודש שעבר על החלטתה לסגת מהעסקה לרכישת 25% מהזכויות ברישיונות מאגר הגז לוויתן תמורת 2.71 מיליארד דולר. ההחלטה נומקה בשעתו באי הסכמות על סדר העדיפויות ביצוא הגז, לאור החלטת השותפים במאגר - קבוצת דלק, נובל ורציו - להעדיף מכירת גז ללקוחות באזור באמצעות צנרת על פני פיתוח מתקני הנזלה לצורך יצוא גז למזרח אסיה. וודסייד, חברת האנרגיה הגדולה באוסטרליה, מעוניינת לייצא גז ממזרח הים התיכון ללקוחותיה בסין וביפן. בנוסף דיווח "גלובס" על מתיחות שנוצרה בין בעל השליטה בדלק יצחק תשובה למנכ"ל וודסייד פיטר קולמן באירוע שהתרחש זמן קצר לאחר שקולמן הודיע כי לא יגיע לטקס החתימה על ההסכם עם שותפי לוויתן. כעת נראה שקבוצת דלק עשויה למצוא עצמה בסופו של דבר שותפה של חברת האנרגיה האוסטרלית בפיתוח שדות הגז של קפריסין.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות ביטול העסקה העבירה וודסייד מכתב לשותפים בלוויתן ובו פירטה שלוש סיבות עיקריות להחלטתה לבטל את העסקה: היעדר רגולציה תומכת למתקני הנזלת גז בישראל, מחירים נמוכים מדי לדעתה שהושגו במו"מ שניהלו שותפי לוויתן עם לקוחות בירדן, ברשות הפלסטינאית ובמצרים ואי מתן עדיפות עליונה לקידום מתקן הנזלת הגז הצף.