האוצר דורש: להתייחס למגבלת שכר הבכירים החדשה

באוצר קבעו עוד שהדח"צים בוועדות ההשקעה של המוסדיים יצטרכו לאשר שכר בכירים בגופים הפיננסיים למרות הביקורת, אושרה התגמול של פרשר

למרות התנגדותו של שר האוצר יאיר לפיד לתוכנית התגמול של מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר, תוכנית התגמול של פרשר אושרה היום (ג') ברוב גדול של 73.3% מבעלי המניות. רק 8.4% מבעלי המניות התנגדו, בהם קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים, קרן הפנסיה מקפת של מגדל, אנליסט, הלמן אלדובי ואי.בי.אי גמל. בין המשקיעים המוסדיים שאישרו את התגמול ניתן למצוא את חברות הביטוח הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הפניקס ומגדל קרנות נאמנות. פסגות התנגדה לתוכנית בהחזקותיה באמצעות פסגות ני"ע, אך הצביעה בעד בהחזקותיה בפסגות גמל. מבין בתי ההשקעות שאישרו את התוכנית ניתן למצוא את מיטב דש, אקסלנס וילין לפידות.

נזכיר, כי תוכנית השכר של פרשר כוללת תגמול המגיע לעד 6.4 מיליון שקל, מתוכם 3.3 מיליון שקל עלות שכר, ועוד כ-3 מיליון שקל במענק ובתשלום מבוסס מניות, התלויים ביעדים של הבנק, כגון תשואה על ההון ויחס יעילות תפעולית.

מרכיבי התוכנית נחשבים לסבירים לעומת המקובל במערכת הבנקאית. עם זאת, התוכנית עוררה לא מעט ביקורת, כולל מצד האוצר. הסיבה לכך היא שבימים אלה הוציא האוצר תזכיר חוק, שלפיו כל שכר שהוא מעל ל-3.5 מיליון שקל לא יוכר לצרכי מס, ואילו תקרת השכר בתוכנית התגמול של פרשר גבוהה יותר. אתמול פורסם ב"גלובס", כי לפיד לא אהב שתוכנית התגמול לא עומדת ברוח המגבלה החדשה של האוצר. לפיד אף שוקל לזמן את הדירקטורים של הבנק לשיחה בנושא, אם כי לא ברור מה תהיה אפקטיביות של שיחה שכזו לאור העובדה שהיום אושרה התוכנית.

מה שבכל זאת עשה האוצר הוא להוציא מכתב למוסדיים ובו צוין בפירוש, כי באוצר דורשים מהמוסדיים שיתייחסו לתזכיר החוק של האוצר בבואם לגבש או לאשר תוכנית תגמול, וזאת על אף שמדובר בתזכיר חוק ולא בחוק שאושר.

האוצר נגד ניגוד העניינים במוסדיים

בתוך כך, אמש פרסם האוצר תקנה חדשה, שמטרתה אף היא להביא לירידה בשכר הבכירים במגזר הפיננסי, באמצעות ניסיון לצמצם את ניגוד העניינים של המוסדיים. לפי התקנה, הדח"צים בוועדות ההשקעה בגופים המוסדיים הם אלו שיחליטו האם לאשר תוכניות תגמול לבכירים במערכת הפיננסית.

התקנה באה לטפל בפוטנציאל ניגוד העניינים, שבו גופים פיננסים מאשרים אחד לשני את תוכניות התגמול, בבחינת "שמור לי ואשמור לך". על ידי ההוראה שההצבעה במקרים הללו תיקבע רק על ידי הדירקטור החיצוני, מקווים באוצר שניגוד העניינים יקטן.

על רקע ההודעות של האוצר, החליטו בחברת הייעוץ למשקיעים המוסדיים, אנטרופי, לא לקחת סיכונים. החברה פרסמה היום מכתב ללקוחותיה, ובו היא מתריעה בפניהם כי עד שלא תקבל מהם הנחיות בנושא הנ"ל, היא תימנע מלהמליץ להם באיזה אופן להצביע באספות בעלי המניות לאישור שכר בגופים הפיננסים.

"נבקשכם לקיים דיון פנימי בנושא זה בשיתוף ועדות ההשקעה, ובהתאם לשלוח אלינו את הנחייתכם כיצד לפעול בטווח הזמן המיידי. אנו נפעל בהתאם להנחייתכם עד לכינוס פורום המדיניות שידון לעומק באופן יישום שינוי מדיניות ההצבעה. לידיעתכם, עד לקבלת הנחיותיכם אלה נימנע ממתן המלצה לגבי שכר בכירים בגופים פיננסים", כתבו באנטרופי והוסיפו כי "טיוטת תזכיר החוק ותקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים, שנשלחו אמש לגופים המוסדיים בנושא, מדגישים בין היתר את הגברת אחריות הדח"צים". במילים אחרות, התקנות החדשות של לפיד עלולות ליתר את המלצות אנטרופי בהצבעות על השכר בגופים הפיננסיים, שכן ההחלטות יישענו על עמדת הדח"צים.