מנכ"ל שופרסל: לא אפטר אף עובד שלא ירצה ללכת הביתה

שופרסל מכווצת את החגורה: סוגרת סניפים, מבטלת הנחות על תווי קנייה ומקצצת בכוח-האדם ■ תוכנית ההתייעלות עשויה להביא לפיטורי מאות עובדים

איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'
איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'

רגע אחרי העברת השליטה בקבוצת אי.די.בי לידיהם של מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין ועל רקע ההרעה בביצועים, רשת שופרסל נדרשת להדק את החגורה. בהודעה שפרסמה אמש (ב') לבורסה מסרה החברה כי היא נמצאת ערב אימוץ תוכנית אסטרטגית חדשה ומקיפה. מדובר בתוכנית שטרם התגבשה סופית ואשר על חלקים ממנה הוצהר בחודשים האחרונים.

התוכנית של שופרסל תכלול סגירת 8-10 סניפים הפסדיים כבר בשנה הראשונה; הקטנת רצפת המכירה בחלק מהסניפים הגדולים; התייעלות וחיסכון בהוצאות שעשויה לבוא באמצעות קיצוץ בכוח-האדם; ביטול ההנחות על תווי הקנייה; וכן חיזוק פעילויות קיימות ברצפת המכירה של החברה לצד פיתוח פעילויות חדשות או משלימות.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי כחלק מהתוכנית האסטרטגית מתכוונת הרשת להקים תת-רשת של בתי-מרקחת שתפעל בתוך סניפי שופרסל. מדובר למעשה בהחייאת תוכנית ישנה של הרשת, שניהלה בעבר משא-ומתן לרכישת ניו-פארם.

שופרסל מפעילה 284 סניפים נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, זאת לעומת 281 סניפים בסוף 2013. היקף המשרות ברשת עומד על 12,300, אך בפועל מדובר במספר עובדים גדול יותר, כיוון שחלקם מועסקים במשרה חלקית. כך או כך, בסוף 2013 היקף המשרות ברשת הסתכם ב-11,600, והן אוישו על-ידי 13,228 עובדים, כך שמדובר בגידול של 700 משרות. בממוצע, מעסיקה הרשת 42 עובדים בכל סניף, כך שאם וכאשר תגיע להסכמה עם ועד העובדים על פרישה מרצון, כפי שמבקשת ההנהלה, מאות עובדים צפויים לסיים את עבודתם ברשת.

את הרבעון הראשון השנה חתמה שופרסל עם הרעה בביצועים, כשהרווח התפעולי צנח ב-38% והרווח הנקי נחתך ב-42% והסתכם ב-32 מיליון שקל בלבד, זאת לעומת רווח נקי של 55 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד.

בנטרול פעילות הנדל"ן, מציגה הרשת הרעה חדה יותר בביצועים. כך, מכירות מגזר הקמעונאות ברבעון ירדו ב-5.9% והסתכמו ב-2.794 מיליארד שקל, כשהמכירות בחנויות זהות ירדו ב-6.1%. בנטרול השפעת חג הפסח, המכירות בחנויות זהות ירדו ב-2%.

הרווח התפעולי במגזר הקמעונאות נחתך בחדות ב-53% והסתכם ב-33 מיליון שקל בלבד שהיוו 1.2% בלבד מהמכירות. לשם השוואה, ברבעון הראשון אשתקד רשם המגזר רווח תפעולי של 71 מיליון שקל שהיוו 2.4% מהמכירות.

"העם רוצה זול"

כאמור, צמצום רצפת המכירה וסגירת הסניפים עשויה להביא לפיטורים של מאות עובדים ברשת. על פניו נראה כי שופרסל חייבת להתייעל בצד ההוצאות על מנת שהיא תוכל להתמודד באופן טוב יותר עם התחרות בשוק.

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, אמר היום (ג') ל"גלובס": "אני לא אפטר עובד אחד שלא ירצה ללכת הביתה. עובד טוב שירצה להישאר במערכת, גם אם סניף ייסגר, יישאר אצלנו. אבל כשסוגרים חנויות ומקטינים חנויות, חלק מהעובדים ירצו ללכת הביתה, ואנחנו ניפרד מהם בצורה מכובדת. יש קבוצת אנשים שיגידו 'היינו 5 שנים, 10 שנים, התעייפנו ואנחנו רוצים ללכת - אז הם ילכו'. נבנה תוכנית בהסכמה וברצון הדדי. יש הבדל בין להיפרד מעובד ברמה פרטנית - לבין פרויקט של פרישה מרצון או סגירת סניפים".

- כמה סניפים תסגרו?

"יש לנו בחינה של סניפים. דיווחנו שבשנה ממוצעת נסגור 8-10 סניפים, וזה לא משתנה".

- כמה סניפים נסגרו ב-2013?

"6-7 סניפים. בחיי חברה ותיקה יש סגירה ופתיחה של סניפים באופן קבוע".

- השנה סגרתם סניפים?

"ברור שכן. יש כמה סניפים שסגרנו, ויש עוד סניף או שניים שייסגרו לקראת סוף השנה. מדובר בסניפים בכרמיאל וברמלה וכן בסניף אורגני בתל-אביב. יכול להיות שייסגרו יותר סניפים, אבל אנחנו בוחנים את הדברים".

אברכהן מגמד את ההודעה לבורסה, למרות שהובהר בה כי "יישום התוכנית - אשר יהיה כרוך בהשקעות מחד גיסא, כמו גם בהפרשות/מחיקות בעיקר בשל סגירת/הקטנת סניפים מאידך גיסא - עלול להשפיע לרעה על התוצאות הכספיות של החברה במספר רבעונים קרובים שלאחר אימוץ ויישום התוכנית".

לדבריו, "בדוחות הכספיים ובכל ריאיון שקיימתי אמרתי ששופרסל תסגור סניפים ותצמצם ההנחות והתווים. אין מקום אחד שלא העברתי בו את המסרים האלה. מדובר בהודעה משפטית שהוצאנו לקראת הנפקה צפויה. אלה תוכניות עבודה שאנחנו עובדים עליהם, מנתחים אותם, ואני מניח שבסופו של יום הם יצאו החוצה".

החלטת הרשת לבטל את ההנחה על תווי הקנייה היא חלק ממהלך כולל להוזלת רמת המחירים ברשת. לדברי בכיר בשופרסל, "העם רוצה זול, אז יהיה זול. צריך להיות יותר תחרותי ולהוריד מחירים, ואז יהיה בסדר".

לדבריו, "העוול שנעשה לשופרסל בשנתיים האחרונות הוא שבצד אחד הרשת נותנת הנחות של 10%-15% לכל מיני מגזרים, ובסוף אותם מגזרים אומרים עלינו 'גנבים, יקר מדי'. אותו מגזר לא מספר שהוא משלם בתווים עם הנחה. הבלוף הזה צריך להיגמר, ואז המחיר יהיה כמו בכל רשת אחרת. בסופו של יום לא יהיו הפרשים בינינו לבין המתחרים, ואם יהיו, זה יעמוד על 2%-3%. לא יהיו פערים של 15% או 20%. השוק יילחץ כלפי מטה".

- לאילו מתחרים אתה מתכוון? רמי לוי? אושר עד?

"אני לא נכנס לשמות. יכול להיות פריט שמישהו יחליט להוריד לו שקל. היום בהשוואות המחירים יש לפעמים פער של 15% בסל, וזה לא יכול להיות. הסל יהיה בסוף הפרש של אחוז בודד. ואיך עושים את זה? נגמרו ההנחות".

- ההנחות היו כל-כך מהותיות?

"בוודאי. אדם היה יכול להיכנס לחנות, לקנות תלושים, לגשת לקופאית ולשלם. זה נורמלי? מצד אחד הוא קנה הנחה, ומצד שני הוא טוען שהוא שילם יקר. ומי מימן אותם? כל אלה שלא קונים את התווים".

"הספקים לא פראיירים"

לפי שעה, לא ברור כיצד תצליח שופרסל להביא להורדת מחירים משמעותית ללא שיתוף-פעולה של הספקים.

- יש תחרות בין הספקים?

אברכהן: "את ראית תחרות מטורפת בין הספקים הגדולים? לא יודע, לא רוצה להיכנס לזה. הספקים לא פראיירים. הם אנשי מקצוע, חלקם הם בעלים של החברות. אני כמובן ארצה לקבל מהם מחיר יותר טוב ועסקה יותר טובה, אבל הם לא יוותרו כל-כך בקלות. זה החיים של חלק מהם.

"אני רואה את דן פרופר, משפחת שטראוס, טמפו. אנשים שעושים זאת מנימי דמם, ואני לא רואה אותם מתנדבים להיות מובלים. המחאה החברתית שחקה את הקמעונאים. פרט לכך, יותר משהספקים יצרו את הבעיה, הקמעונאים בינם לבין עצמם יצרו את הבעיה, ואני מניח שזה יתייצב".

- הרשת שתצליח היא זו שתיישר קו חדש מול הספקים?

"אני מסכים עם האמירה, אבל זה לא יהיה פשוט. אם נגיע למצב של הרחבת המותג הפרטי, ונגיע למקורות קנייה ישירים, אז מצבנו יהיה הרבה יותר טוב. למשל לנסוע ליצרן ולהביא את המוצר ישירות".

- גורם שסוחר באירופה הראה לי הצעת מחיר לרכישת דאודורנט AXE של יוניליוור ב-2.65 שקלים בלבד. כאן נמכר אותו דיאודורנט לצרכן ב-12-20 שקל.

"בעולם החדש שיהיה נגיע גם לספקים האלה".

- אתה לא חושב שהחברות הבינלאומיות שפועלות בישראל יחסמו אותך כאן?

"חלק כן וחלק לא".

- ולא יהיו לכם בעיות רגולטוריות לייבא?

"אני מקווה שלא".

המספרים של שופרסל
 המספרים של שופרסל