הלילה זה מתחיל

למעט ערוץ 10, נדמה שאין ערוץ שלא ייקח חלק בחגיגת המונדיאל

טלוויזיה, אנדרס אינייסטה מניף את גביע העולם 2010, מונדיאל, נבחרת ספרד / צלם: רויטרס
טלוויזיה, אנדרס אינייסטה מניף את גביע העולם 2010, מונדיאל, נבחרת ספרד / צלם: רויטרס

עוד מעט נהיה עם נבחרות ברזיל, קרואטיה, הולנד, ספרד, איטליה ואנגליה שיפארו את לוח המשחקים של המונדיאל כבר בסוף השבוע הראשון שלו, אבל קודם כל קצת טלוויזיה: מעולם לא שודרו משחקי המונדיאל בידי כל-כך הרבה ערוצים בישראל: מתוך 64 המשחקים בטורניר, ישדר ערוץ 1 (גם על פטלפורמת ה-HD שלו, אפיק 511), 53 משחקים בשידור ישיר. יתר 11 המשחקים הנותרים ישודרו בצ'רלטון (ספורט 1 וספורט 1 HD), אבל מעבר לכך, גם מי שלא רכש את הערוצים הללו יוכל לצפות באותם 11 משחקים שישודרו במקביל גם בערוץ 2 (רשת) וב"ספורט5 HD".

על רקע מאבקם של עובדי רשות השידור נגד סגירתה, נדמה שהמשלחת שיצאה מרוממה לברזיל היא גול עצמי: מנופחת מבחינת כוח-אדם ותקציב, מעוררת חשש לכאורה לספסרות בכרטיסים שהוקצו לה, אבל בעיקר מדגימה את גישתו הישנה, הרעה והכוחנית של ערוץ 1, אותה גישה שבגינה מעניק הציבור רוח גבית לרפורמה בשידור הציבורי.

מי שיציל את הצופים יהיה כרגיל ערוץ הספורט (ערוצי 5), שלמרות שרק מספר מועט של משחקים ישודרו באפיק ה-HD שלו, יעטוף את הטורניר כולו בתוכניות אולפן כמעט בכל יום מ-16:00 ועד לתום המשחקים.

לחץ אדיר על ברזיל

ועכשיו, כדורגל: משחקי פתיחה של מונדיאלים הם רק לעיתים נדירות משהו שהוא יותר מהמשך מפוהק לטקס הפתיחה. לא הפעם: כבר הערב (ה') ב-23:00 ייפגשו ברזיל, המארחת, עם קרואטיה.

נבחרת ברזיל עדיפה כמובן, אבל הלחץ עליה אדיר: ההערכה היא שככל שתתקדם בטורניר, יתרום הדבר להשקטת ההפגנות הסוערות במדינה. לעומת זאת, הדחה שלה (ודאי בשלב מוקדם) עלולה להפוך אותן להתלקחות של ממש. לפיכך כל משחק של המארחת ינקז אליו ציפייה אדירה, ודאי מול נבחרת כקרואטיה, שאולי לא נמנית עם השמות הגדולים בכדורגל העולמי, אך ודאי שאינה קוטלת קנים.

את ארוחת השבת מפרגן לוח המשחקים לצופים בישראל עם מקסיקו-קמרון (ו', 19:00, ערוץ 1), לא משהו לדחות בגינו את הארוחה המשפחתית, אלא רק לרצד ברקעה. אבל אל תגזימו עם הקינוחים, כי כבר ב-22:00 נקבל שחזור של גמר 2010 עם הולנד מול ספרד.

למרות שספרד פייבוריטית, המשחק הזה הוא מה שהיו קוראים בעגת הטוטו של שנות ה-70 "משולש" - כלומר כל תוצאה אפשרית בין הלוזרית הכי נהדרת בתולדות המונדיאל (הולנד עם 3 הפסדים בגמר: 1974, 1978, 2010), מול הנבחרת שלא מפסידה אף משחק גמר בטורניר גדול כבר 6 שנים ברציפות. מיד אחר-כך (01:00, ערוץ 1) ייפגשו אוסטרליה וצ'ילה לאחד המשחקים שהכי פחות מעניין להישאר ערים עבורם כל הלילה.

אבל עם כל הכבוד אפילו להולנד ולספרד (שיוכלו לעלות שלב ללא קשר לזהות המנצחת במפגש ביניהן), מירב המתח של סוף השבוע מתנקז למוצאי השבת, או ליתר דיוק - לשעה הראשונה של שבוע חדש: אנגליה-איטליה (01:00 בלילה שבין שבת לראשון, ערוץ 2, "ספורט 1" ו"ספורט 5 HD"). נקדים ונאמר כי עוד קודם לכן ישודרו המשחקים בין קולומביה ליוון (19:00, ערוץ 1) ובהמשך אורוגוואי מול קוסטה-ריקה (22:00, ערוץ 1) - לא משחקים בלתי מעניינים, אבל "קטנים" בהשוואה למנה העיקרית של הערב: המשחק בין אנגליה לאיטליה מסקרן לא רק בגלל שמדובר בשמות גדולים, אלא מפני שמדובר ב"בית המוות" של השלב המוקדם, זה שבסיום משחקיו תמצא אחת מהנבחרות: אנגליה (זכייה אחת בטורניר), איטליה (3 זכיות בטורניר) או אורוגוואי (שתי זכיות בטורניר ומקום שלישי במשחקי 2010) את עצמה בחוץ.

מאחר שחובבי הכדורגל יילכו לישון הפעם בשעות שבהן מתעוררים לרוב חובבי ה-NBA, יש לקוות שנצליח להשלים די שעות שינה עד 16:00, עת יתחילו שוב השידורים המיוחדים של ערוץ הספורט (גוף השידור המצטיין של הטורניר הקרוב).

את העובדה שמעל למונדיאל הזה מתנוסס חיוכו של דני נוימן ננסה לטשטש בתקווה שכנראה שזו הפעם האחרונה שבה נערך הטיול הדו-שנתי הזה (מונדיאל, אולימפיאדה ויורו) על חשבון כספי האגרה שלנו.