עזריאלי השלים מכירת טמבור לפי שווי של חצי מיליארד שקל

גרנית הכרמל תרשום רווח הון של כ-50 מיליון שקל ■ המכירה היא לפי שווי הגבוה בכ-30% מהשווי לפיו רכשה גרנית הכרמל את מניות הציבור בטמבור לפני שנתיים

דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר
דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר

כ-3 שבועות לאחר חתימת העסקה, דוד עזריאלי השלים את מכירת חברת טמבור לקבוצת קוסטו (Kusto) שבסיסה בסינגפור תמורת כחצי מיליארד שקל. חברת גרנית הכרמל שבשליטת עזריאלי דיווחה היום (א') לבורסה על השלמת העסקה לאחר התקיימות התנאים המתלים לה.

המכירה היא לפי שווי הגבוה בכ-30% מהשווי לפיו רכשה גרנית הכרמל את מניות הציבור בטמבור לפני שנתיים, באמצעות הצעת רכש. נכון לספטמבר 2012 רשומה טמבור בספריה של גרנית הכרמל לפי שווי של 407 מיליון שקל.

עזריאלי ניהל במשך תקופה ממושכת משא-ומתן למכירת טמבור עם קרן אייפקס הבריטית, אולם בסופו של דבר נחתמה העסקה דווקא עם קוסטו ובהסכם חריג למדי: קוסטו התחייבה לרכישות את טמבור מידי גרנית הכרמל, כפי שמצבה יהיה במועד השלמת העסקה "AS IS". המשמעות - החברה נמכרה עם חוב בנקאי של כ-350 מיליון שקל.

לאחר המכירה קבוצת עזריאלי תרשום רווח הון של כ-50 מיליון שקל.

טמבור עוסקת בייצור ושיווק מגוון רחב של צבעים וחומרים נלווים, תחום שמהווה כ-60% מעסקי החברה. בנוסף מייצרת החברה מוצרים משלימים לתחום הבנייה, כגון מוצרי איטום שונים, תרכובות דבק לתעשיית הצבע והטקסטיל ועוד. החברה פועלת גם בתחום ענף הגבס והבנייה היבשה, במסגרתו היא מייצרת לוחות גבס ומוצרי גמר בנייה אחרים, וכן מייבאת תקרות אקוסטיות ומוצרי בידוד משלימים לענף הגבס.

טמבור הוקמה בשנת 1936, ומערכי הייצור שלה מפוזרים ב-7 אתרים ברחבי הארץ, באזורים אשקלון, עמק הירדן, מגדל העמק ניצני עוז ועכו, שם השלימה החברה ב-2010 את בנייתו של מפעל גבס חדש, בעלות השקעה של כ-150 מיליון שקל.

בסוף שנת 2013 העסיקה טמבור כ-700 עובדים, אשר חלקם מאוגדים בהסכמיי עבודה קיבוציים.

בשנת 2001 רכשה גרנית הכרמל, שהייתה אז בשליטת משפחת בורוביץ', את השליטה בטמבור מידי קבוצת אי.די.בי לפי שווי חברה של 550 מיליון שקל, ועוד באותה שנה היא נמחקה מן המסחר לפי שווי דומה.

ב-2005 חזרה טמבור לבורסה המקומית, אחרי שגייסה 100 מיליון שקל מהציבור, לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף. במאי 2012 שוב נמחקה טמבור מהמסחר, לאחר שגרנית הכרמל השלימה הצעת רכש למניות החברה שהוחזקו בידי הציבור (כ-16%), בתמורה לכ-61.6 מיליון שקל, מחיר ששיקף לטמבור שווי של 385 מיליון שקל.

הרוכשת היא חברה פרטית הפעילה ברחבי העולם, עם התמקדות בעיקר במדינות אסיה. מטה החברה ממוקם בסינגפור, ובמפת העולם שמופיעה באתר האינטרנט של החברה מסומנות מספר מדינות כיעד לפרויקטים עתידיים של קוסטו, כשלצד ארה"ב, אינדונזיה, קמבודיה וניגריה, מופיעה גם ישראל. כיום, כאמור, יש לחברה פעילות באסיה, וכן במספר מדינות במזרח אירופה ובקנדה.

לפי נתוני החברה, היא מעסיקה למעלה מ-10,000 עובדים, ומחזור העסקים שלה מגיע לכ-1.4 מיליארד דולר בשנה.

השקעתה בטמבור מתבצעת, לדברי החברה, כחלק ממימוש האסטרטגיה של קוסטו להגביר את פעילותה בתעשייה המסורתית, וליצור סינרגיה עם עסקי הבנייה וחומרי הבנייה של הקבוצה במזרח אסיה ובמזרח הרחוק.