אולמרט לביהמ"ש העליון: אין ראיות חדשות בפרשת טלנסקי

‎רה"מ לשעבר מבקש מביהמ"ש העליון לדחות את בקשת המדינה להחזיר את תיק טלנסקי, בו זוכה, לסיבוב נוסף במחוזי, לצורך הצגת ראיות חדשות שהתקבלו משולה זקן ■ לטענתו, לא מדובר בראיות חדשות ■ הדיון בבקשת המדינה - מחר

אהוד אולמרט / צילום: יותם רונן
אהוד אולמרט / צילום: יותם רונן

‎‎‏"בבקשתה לגביית ראיות חדשות נגד אהוד אולמרט בתיק טלנסקי, דחקה הפרקליטות את עיקרון סופיות הדיון לקרן זווית, והותירה אותו שם שקט ומבויש... למעשה, במסווה של בקשה להגשת שתי קלטות שהגיעו לידיה, מבקשת הפרקליטות להגיש לבית המשפט מכלול של ראיות" - כך טוען ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שזוכה על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים מהאישום נגדו בתיק טלנסקי ("מעטפות הכסף"), בתגובה לבקשת פרקליטות המדינה מבית המשפט העליון להחזיר את התיק לסיבוב נוסף במחוזי. זאת, כדי שהמחוזי יגבה ראיות חדשות שמספקת לכאורה ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימה בתיק הולילנד.

‏בתגובה שהגיש בסוף השבוע לבית המשפט העליון, מבקש אולמרט לדחות את בקשת המדינה. הדיון בבקשה יתקיים מחר (ב') בשעות אחר-הצהריים בפני נשיא העליון, אשר גרוניס, והשופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

‎‎‏"מקצה שיפורים"

בתגובתו לבקשת המדינה טוען אולמרט כי העובדה שבנוסף על הגשת הקלטות של זקן, ובמשולב עמן, מבקשת הפרקליטות להגיש את רישומי יומנה הממוחשב של זקן וכן להעיד אותה בבית המשפט (לאחר שסירבה להעיד במשפט טלנסקי), מביאה לכך שמרבית הראיות המבוקשות כלל אינן עונות להגדרה של "ראיות חדשות", שדבר קיומן לא היה ידוע לפרקליטות עד עתה.

"היומנים עמדו לרשות הפרקליטות למן פתיחת ההליך, והיא קיבלה בזמן אמת החלטה שלא לנקוט הליכים שיובילו להעדתה של זקן, והעדיפה לבקש מבית המשפט המחוזי בירושלים לקבל את היומנים כחריג לעדות מפי השמועה. משנדחתה בקשתה, מנסה הפרקליטות להכשיר את היומנים כ'ראיות חדשות', ובכך לבצע 'מקצה שיפורים', תוך שהיא נתלית לשם כך בקלטות, שדבר קיומן הובא לידיעתה רק לאחרונה".

אולמרט מלין על כך שהשיקול המרכזי שמציגה המדינה לגביית הראיות החדשות הוא "עוצמת האינטרס הציבורי". לדבריו, שיקול זה מפלה אותו לרעה ביחס לאזרחים רגילים, הואיל והוא אינו ממין העניין, והוא המצאה חדשה של המדינה. "המדינה טוענת כי העובדה שהמשיב בהליך הוא אהוד אולמרט היא שמצדיקה הגשת ראיות חדשות בשלב זה. ממש כך", נטען בתגובה.

על תגובת אולמרט חתומים עורכי דין מ-3 משרדים שונים - אלי זהר ורועי בלכר ממשרד גולדפרב-זליגמן, שייצגו את אולמרט במשפט הולילנד ובמשפט בירושלים; עורכי הדין נבות תל-צור, ירון ליפשס וטל שפירא ממשרד רם כספי, שייצגו את אולמרט בתיק טלנסקי; ועורכות הדין נוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב, שהיו מופקדות על ייצוג אולמרט בכל הנוגע לאישום בפרשת ראשונטורס, ושמופקדות היום גם על הערעור שמגיש אולמרט לעליון בתיק הולילנד.

‎‎שתי קלטות

בחודש שעבר הגישה פרקליטות המדינה לעליון בקשה להורות למחוזי בירושלים לגבות ראיות חדשות ביחס לפרשת טלנסקי. בבקשה נאמר כי בחודשים האחרונים הגיעו לידיה של הפרקליטות ראיות חדשות, חלקן חפציות, שיש בהן כדי להשליך על הערעור שנידון בעליון.

הראיות הגיעו מידיה של זקן, במסגרת המגעים עימה במשפט הולילנד. לאחר שזקן שבה והציגה ראיות חיצוניות, חפציות, ובעיקר קלטות, שלא היו בידי המדינה ושלא יכלו להיות בידה קודם לכן - הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו נדונה זקן רק ל-11 חודשי מאסר בתיק הולילנד.

בין יתר הראיות המדוברות שנמסרו למדינה יש שתי קלטות, שבהן נשמעים אולמרט וזקן משוחחים ביניהם בהקשר הרלוונטי לתיק טלנסקי. לטענת הפרקליטות, השיח הזה - יחד עם הרישומים ביומניה של זקן - מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי ושעמד בשורש זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

"בקשה זו נסבה בעיקרה על שתי קלטות אלה. בית המשפט הנכבד מתבקש להורות לבית המשפט המחוזי לקבל את הקלטות ואת הרישומים ביומן של זקן באמצעות זקן כעדה, ולשוב ולשקול את הכרעתו בהתאם", ביקשה המדינה.

המדינה מדגישה כי היא סבורה כי ערעורה על זיכוי אולמרט בתיק טלנסקי עומד היטב גם ללא גביית הראיות החדשות. ואולם, כיוון ששתי הקלטות המדוברות בשילוב עם רישומי היומן נוגעים באופן ישיר בספק שבגינו זוכה אולמרט בפרשת טלנסקי - הרי שבכוחן לחזק את ההצדקה להרשעתו.

"אולמרט הפעיל אמצעים פסולים"

המדינה מציינת עוד בבקשתה כי במסגרת החקירה החדשה שנפתחה, מסרה זקן הודעות מפורטות למדי ביחס לפרשות ראשונטורס וטלנסקי. זאת, לאחר שבזמנו בחרה לשתוק לגביהן, הן במשטרה והן בבית המשפט. "בהודעות אלה מפלילה זקן את אולמרט בשתי הפרשות, ואפשר ששמיעת עדותה בפרשות אלה הייתה מביאה - כשלעצמה - לשינוי הכרעת הדין בשתי הפרשות", נטען.

‏למרות זאת, המדינה אינה מבקשת משופטי העליון להחזיר את התיק למחוזי לצורך שמיעת עדותה המלאה של זקן בשתי הפרשות. "אשר לפרשת ראשונטורס - בהיעדר ראייה תומכת נוספת חדשה לדבריה - מעבר לראיות ולמסמכים הרבים שכבר הוצגו בבית המשפט - המדינה אינה מבקשת להעיד את זקן כלל בהקשר זה, וזאת בשל עמידה דווקנית של המבקשת בתנאים שהציבה לעצמה", כתבה הפרקליטות.

"אשר לפרשת טלנסקי - תבקש המדינה להעיד את זקן רק לצורך הגשת הראיות החפציות ולצורך התייחסותה לתוכנן ולנסיבותיהן; והכול בכפוף לרצונו של בית המשפט המחוזי לשמוע אותה מעבר לכך".

לעמדת המדינה, אחת העילות התומכות הקבלת בקשתה נוגעת למאמצי אולמרט לכך שזקן לא תעיד במשפט שהתנהל במחוזי בירושלים. "כעולה משתי הקלטות שהוזכרו לעיל, וממספר קלטות נוספות שהגיעו לידי המדינה מידיה של זקן בחודשים האחרונים, הפעיל אולמרט אמצעים פסולים, כדי לשכנע את זקן שלא תעלה לדוכן העדים בשתי הפרשיות שלפנינו", טוענת המדינה.

לדבריה, "מהקלטות עולה כי אולמרט נקט בשני אמצעים בהקשר זה: הוא דאג לשלם לזקן סכומי כסף נכבדים ביותר, בין השאר, ובעיקר, כדי לכסות את הוצאות משפטה; ובה-בעת הוא דיבר על ליבה שלא תעלה לדוכן העדים, תוך שהסביר לה כי אם תעשה כן - תשמש עדותה גם לחובתו".

בבקשה צוין כי טרם התקבלה החלטה על כתב אישום בעקבות החקירה החדשה שנפתחה נגד אולמרט, בחשד לשיבוש מהלכי משפט הולילנד ולהדחה בחקירה ובעדות של זקן. אולמרט ועו"ד נבות תל-צור חשודים כי הניאו את זקן מלחתום על הסדר טיעון עם המדינה בתיק הולילנד, כיוון שהדבר לא תאם את האינטרסים של ראש הממשלה לשעבר. ‏‎‎‏