"פתיחת השוק ליבוא מזון תחסל מפעלים ולא תוריד מחירים"

איגוד תעשיות המזון מזהיר כי מפעלים ישראליים יעתיקו את הייצור לחו"ל ■ יו"ר האיגוד: "התחרות צריכה לבוא מבפנים, ולא ע"י יבוא אבטלה מאיטליה לישראל"

איציק תמיר מנכל קוקה קולה  / צלם: תמר מצפי
איציק תמיר מנכל קוקה קולה / צלם: תמר מצפי

הרחבת יבוא המזון לישראל עשויה לעודד את המגמה של העברת מפעלי מזון ישראליים לחו"ל - כך מזהיר היום (א') יו"ר איגוד תעשיות המזון ומנכ"ל החברה המרכזית למשקאות, איציק תמיר, בשיחה עם "גלובס", שנערכה לקראת הכנס השנתי של איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים שייפתח מחר (ב').

לדברי תמיר, יצרנים רבים עשויים למצוא כי עלויות הייצור בחו"ל זולות יותר מאלה שבישראל, ובשל ההקלות הנרחבות ביבוא, יעדיפו להעתיק את פעילותן אל מעבר לים ולייצא את התוצרת לארץ. זאת, בין השאר, על רקע עלויות הייצור הגבוהות בישראל והכבדות רגולטוריות רבות.

"האקלים העסקי הקיים רע מאוד ומונע מיזמים חדשים להשקיע בשוק, שמתאפיין בריבוי רגולציה - מעבר למקובל במדינות נאורות", אמר תמיר.

בכנס עתידים להשתתף ראשי תעשיית המזון בישראל, והוא ייערך על רקע מורת-הרוח ההולכת וגוברת מהתרחבות הרגולציה בענף. לטענת ראשי תעשיות המזון, מצב זה מוביל גם לעליית מחירים שמושתים על הצרכן. לדברי תמיר, הפתרון להורדת מחירים טמון בהפחתת הרגולציה, ולא בהרחבת החשיפה של השוק הישראלי למוצרי מזון מיובאים.

"הכי נורא בגישה זו הוא שהיא לא תוביל להורדת מחירים", אמר. "אף אחד לא יודע מה תהיה המדיניות של היבואנים הקטנים, אך ברור שהדבר יוביל לחיסול או לפגיעה אנושה ביצרנים הקטנים שפועלים בשוק המזון הישראלי. על המדינה דווקא לסייע ולחזק את היצרנים הקטנים והבינוניים, כדי שיוכלו להוות בתוך המשק הישראלי תחרות אמיתית ליצרנים הגדולים ובכך לאפשר הורדת מחירים. התחרות צריכה לבוא מבפנים, ולא באמצעות היבוא של אבטלה מאיטליה לישראל".

מחסור בכוח-אדם

מנתוני איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים עולה כי בישראל 1,717 מפעלי מזון ומשקאות שמהווים 14.3% מכלל המפעלים בישראל. בענף מועסקים באופן ישיר כ-65 אלף עובדים, שמהווים 17% מסך המועסקים בתעשייה.

עוד עולה מנתוני האיגוד כי בשנה האחרונה השיקה תעשיית המזון הישראלית כ-3,000 מוצרים חדשים: "מבין כלל מפעלי המזון בארץ, לפחות כ-1,000 הם מפעלים קטנים ובינוניים, שחשופים לפגיעה ישירה בעקבות יישום המדיניות של הרחבת השוק הישראלי למזון מיובא", אמר תמיר.

לדברי מנכ"לית איגוד תעשיות המזון בהתאחדות, ד"ר אורנית רז, המחסור בכוח-אדם מקצועי בתעשייה מורגש היטב גם במפעלי המזון, לכל אורך תהליך הייצור. באיגוד העריכו כי מדובר במחסור של מאות עובדים, בהם עובדי ייצור, מהנדסים, חשמלאים ועוד.

במסגרת הכנס יוענק לבעלים ולמנכ"ל של רושדי תעשיות מזון, איברהים בשיר, לקבל את פרס מפעל חיים. החברה שבבעלות התעשיין רושדי מייצרת את מותגי הטחינה והחלבה בארכה ואל-הילאל.

תעשיית המזון
 תעשיית המזון