אי.די.בי במגעים לפשרה בנוגע לתביעות נגדה ב-442 מיליון שקל

אם המגעים יבשילו להסכם שיאושר ע"י בית המשפט, עשויה אי.די.בי פתוח לקבל סכום של עד 50 מיליון שקל מאי.די.בי אחזקות וכלל ביטוח

אדוארדו אלשטיין  ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

נאמני הסדר החוב בקונצרן אי.די.בי, אייל גבאי וחגי אולמן, ממשיכים בסגירת הקצוות של הסדר החוב שנחתם לאחרונה. היום (א') הודיעה אי.די.בי פתוח לבורסה, כי היא מנהלת "מגעים מתקדמים" לגיבוש פשרה כוללת בשתי בקשות לאישור תביעות נגזרות ביחס לחלוקות דיבידנדים שביצעה בשנים 2010 ו-2011, בסך כולל של 442 מיליון שקל.

היקף חבילת הפשרה הזו עומד על כ-50 מיליון שקל, והיא מורכבת משני חלקים: הראשון כולל בקשה לאישור הסדר פשרה מותנה, שאליו הגיעו לפני מספר חודשים גבאי ואולמן, ולפיו תקבל החברה עד 23 מיליון שקל מידי החברה-האם לשעבר אי.די.בי אחזקות.

החלק השני הוא משא-ומתן המתנהל מול כלל ביטוח, אשר מבטחת המשנה שלה נמצאת באנגליה, שסיפקה את פוליסת הביטוח עבור דירקטורים ונושאי משרה בכירה בחברה.

החברה מציינת כי אם המגעים הללו יבשילו לכדי הסכם שיאושר על-ידי בית המשפט, עשויה אי.די.בי פתוח לקבל 27 מיליון שקל (לפני ניכוי תשלום גמול לתובעים ושכר-טרחת עורכי דין), זאת כנגד הסרת שני ההליכים הללו כנגדה.

במקביל הוציאה אי.די.בי פתוח הודעה נוספת לבורסה, שלפיה פנתה לבנקים המלווים בבקשה לקבלת דחייה לגבי מועד ההסכמות ביניהם בנוגע לאמות-המידה הפיננסיות (קובננטים) שבהן עליה לעמוד.

בהתאם לכך מבקשת אי.די.בי פתוח כי אמות-מידה אלה, שנמדדו ב-31 במארס האחרון, יחולו עד סוף יוני 2015, וכי "קובננט הנזילות" יושהה עד ליום 30 ביוני 2015. זאת ועוד, החברה הודיעה לבנקים כי "בכוונתה לפעול בתקופת ההארכה להמשך המגעים עמם, לצורך הסדרה בהקדם האפשרי של אמות-המידה באופן שיתאימו למצבה הפיננסי".

כבר בדוחות הרבעון הראשון לשנה הנוכחית התריעה אי.די.בי פתוח כי לא תעמוד ברבעון השני באמות-המידה מול הבנקים. נכון לסוף מארס 2014 לחברה חוב בנקאי בהיקף של כ-1.13 מיליארד שקל, חלק הארי שבו הוא לבנק הפועלים. בנק הפועלים סירב להתייחס היום להתקדמות במגעים מול החברה.

ובתוך כך, כשבוע חלף מאז הודיעו בעלי הבית החדשים באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, על עזיבתו את הקונצרן של ליאור חנס, יו"ר כור ומי שהיה מקורבו של בעל הבית הקודם נוחי דנקנר. צמרת ההנהלה הבכירה באי.די.בי נמצאת כעת במתח לראות כיצד ינהגו בעלי הבית החדשים ביתר הבכירים, עם ביסוס שלטונם בקונצרן.

אחת השאלות המרכזיות היא באשר לעתידו של חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי פתוח ומי שנחשב בעבר ליד-ימינו של נוחי דנקנר. ל"גלובס" נודע כי צמד בעלי השליטה מתקשה להסכים על זהות המנכ"ל החדש, כך שבינתיים נמשכת כהונתו של גבריאלי בקונצרן.

באי.די.בי ובאפריקה מיישמים את חוק הריכוזיות

באי.די.בי מתחילים ליישם את הוראות חוק הריכוזיות מבחינת הרכב הדירקטוריון בחברות-הבנות. היום הודיעה אי.די.בי פתוח לבורסה כי החברה-הבת דסק"ש, אשר תחתיה מרוכזות החברות התפעוליות בקונצרן, מנהלת מגעים עם קבוצת ברונפמן-פישר, המחזיקה בכ-19% ממניות חברת המזון שופרסל, ביחס להסדרת יחסי בעלי המניות בחברה בכל הנוגע להרכב הדירקטוריון (דסק"ש מחזיקה כ-47% ממניות שופרסל).

זאת על רקע כניסתן לתוקף של תקנות חוק הריכוזיות ב-11 בחודש, העשויות להפחית עד לשליש את מספר הדח"צים שתידרש שופרסל למנות, ומנגד להגדיל את מספר הדירקטורים הבלתי תלויים.

גם קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב נערכת להתמודדות עם חוק הריכוזיות, ובסוף השבוע עדכנה על שינויים בהרכב הדירקטוריון של החברה הנכדה, אפריקה מגורים, כך שרוב חברי הדירקטוריון הפכו לדירקטורים בלתי תלויים.

במסגרת השינויים התפטרו מהדירקטוריון נדב גרינשפון, מנשה שגיב, אמיר דורון ושרונה חריש, ומונה לדירקטור בלתי תלוי זאב וורמברנד, לשעבר מנכ"ל רשת מגה ומנכ"ל קופת-חולים מאוחדת.