היועמ"ש לראשי ערים מושעים: אל תתערבו בניהול הרשות

בעקבות מידע שהגיע למשרד המשפטים על כך שראשי רשויות שהושעו מתפקידם לאחר שהוגשו נגדם כתבי אישום ממשיכים להתערב בניהול הרשויות, הוציא היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, הודעת הבהרה בנושא

היועץ המשפטי לממשלה מבהיר לראשי רשויות מקומיות המושעים מתפקידם עקב העמדתם לדין פלילי: עליכם להרחיק את עצמכם מכל התערבות בניהול הרשות.

בעקבות מידע שהגיע לאחרונה למשרד המשפטים על כך שראשי רשויות שהושעו מתפקידם לאחר שהוגשו נגדם כתבי אישום פליליים ממשיכים להתערב בניהול הרשויות, הוציא היום (ב') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, הודעת הבהרה בנושא.

"המשמעות הפשוטה של הוראות החוק בהקשר להשעייתם של ראש רשויות בהתאם לחוק הרשויות המקומיות, היא שממלא-המקום הוא המחזיק בכל הסמכויות הנתונות לראש העיר, ואלה אינן נתונות לראש העיר המושעה למשך כל תקופת ההשעיה", כתב קמיניץ במכתב שיועד אל היועץ המשפטי של משרד הפנים.

המכתב נשלח גם אל היועצים המשפטיים של עיריות בת-ים ונצרת עילית, שראשיהן, שלומי לחיאני ושמעון גפסו, מושעים מתפקידיהם עקב העמדתם לדין פלילי (לחיאני חתם לאחרונה על הסדר טיעון שבמסגרתו הורשע בעבירות של הפרת אמונים. גפסו עומד לדין בגין שוחד. ח"מ).

"מבלי להידרש בשלב זה למשמעויות הפליליות שעלולות להיות להפרת הוראות הוועדה לבחינת השעייתם של ראש רשויות (שהורתה על ההשעיות), אנו סבורים כי אין לקבל מעורבות של ראש הרשות המושעה בהתנהלות המקצועית השוטפת של הרשות המקומית, ככל שיש בדבר חריגה ממסגרת תפקידו כראש מועצה".

היועמ"ש מבהיר כי לראש רשות מושעה אסור לקחת חלק בדיונים וישיבות בהם משתתף הדרג הניהולי של הרשות. "בנוסף, אנו סבורים כי אין מקום שראש הרשות המושעה ייכנס למשרדי הרשות או ללשכת ראש הרשות, למעט לצורך ביצוע תפקידו כחבר מועצה. כמו כן, אין מקום לכך שראש רשות מושעה יזכה לקבל מהרשות תנאים ושירותים החורגים מהתנאים המקובלים לגבי שאר חברי המועצה באותה רשות כגון לשכה, שירותי מזכירות וכו'".

עוד נכתב בהבהרה כי על ראש הרשות להימנע מלהציג את עצמו בכל דרך - בין במפורש ובין במשתמע - כראש הרשות, וזאת למשך כל תקופת השעייתו.

הבהרת היועץ המשפטי לממשלה באה, בין היתר, בעקבות פרסומים ב"גלובס". ב-30 באפריל 2014 פרסמנו באופן בלעדי את דברי עו"ד ערן בר-רבי, מבקר עיריית נצרת עילית, שסיפר כי למרות ההשעיה של ראש העיר גפסו, המצב בפועל בנצרת עילית הוא שגפסו ממשיך להיות מעורב מאוד בניהול העירייה.

"גפסו עדיין חותם על המיילים שלו 'ראש העיר'. אחרי שהעירו לו, הוא הוסיף בסוגריים 'בהשעיה'", אמר בר-רבי. לדבריו, "גפסו סופר את הימים לחזרה לראשות העיר, ואם מישהו חשב בטעות שהוא לא חוזר, הוא מבהיר לו 'אני פה בשביל לחזור'. הוא גם יוצא למשלחות רשמיות בחו"ל בכובע של ראש הרשות ומשתתף מטעם העירייה בהרמות כוסית, ואפילו בזו של משרד הפנים. בנוסף, כל היועצים בעירייה הם אנשיו של גפסו".

עו"ד בר-רבי ציין כי המצב האמור שנוצר הוא של "ברדק ניהולי".