הוציא כספים במירמה מקשישה בת 80 - וירצה 5 שנות מאסר

יעקב חי נומה הורשע במירמה בנסיבות מחמירות, שבועת שקר, שיבוש הליכי משפט ועבירות לפי פקודת פשיטת-הרגל ■ יפצה את הקשישה ב-760 אלף שקל

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט ג'ורג' קרא, גזר היום (ג') 5 שנות מאסר בפועל על יעקב חי נומה, שהורשע בעבירות מירמה בנסיבות מחמירות כלפי קשישה כבת 80, בשבועת שקר ובשיבוש הליכי משפט. כמו כן נגזר על נומה מאסר על-תנאי, והוטל עליו לשלם פיצוי בסך 760 אלף שקל לקשישה - סכום ששווה לכספים שהוציא ממנה במירמה.

יצוין כי בנוסף הורשע נומה בעבירות לפי פקודת פשיטת-הרגל - דיווחי כזב, אי-מסירת נכסים ומסמכים לכונס הרשמי והפרות חובות דיווח שהיו מוטלות עליו בהיותו פושט-רגל - כלפי הנאמן וכלפי הכונס הרשמי. מדובר בפעם הראשונה בה נקבע מתחם ענישה לעבירות על פקודת פשיטת-הרגל.

על-פי כתב האישום, בו הודה והורשע נומה במסגרת הסדר טיעון, הוא היה פושט-רגל וחב בדיווח כלפי הכונס הרשמי וכלפי הנאמן לפשיטת-הרגל. נומה פגש במתלוננת, ילידת 1933, בעת שהגיעה בחודש מארס 2013, יחד עם המטפלת שלה, לרכוש מוצרי חשמל בחנות בה עבד בתל-אביב.

נומה זיהה את מצבה של המתלוננת, ביקש ליצור עימה קשר והציע, בניגוד לנהלי החברה, להביא את המוצר לביתה. הוא הורשע כי בהמשך הגיע לביתה מספר פעמים, לאחר שגילה כי היא גלמודה, והציע לה את חברתו. במהלך המפגשים למד על בדידותה, מצוקתה ומצבה הפיננסי, וקשר עימה קשרי חברות במטרה לקבל לידיו את רכושה, במירמה בנסיבות מחמירות, והכול תוך הפרת חובותיו לנאמן ולכנ"ר.

נומה ניצל את הקשישה ובמעשי מירמה פעל למשיכת מזומנים מחשבונותיה ועשה שימוש בהמחאות ובכרטיסי אשראי שלה. כמו כן נטל נומה הלוואות מחשבונותיה ושלשל את הכספים לכיסו, ולבסוף אף שיכנע אותה בטענות מירמה למכור את דירתה. במסכת מעשים שיטתית ומתוחכמת קיבל הנאשם לידיו במירמה מן הקשישה, כאמור, סכום כולל של כ-760 אלף שקל.

בית המשפט קבע כי "לא בכדי ביצע הנאשם את שביצע כלפי אישה בה בחר לקורבן בשל גילה ומצבה. הנאשם זיהה את נקודת-התורפה של המתלוננת והתקרב אליה כמי שמבקש לסייע לה. כך רכש את אמונה, וכך הצליח לנצל את האמון שנתנה בו כמי שהתיימר לפעול לטובתה ולהטבת מצבה, וכך גם ניצל את חוסר הבנתה בעניינים כלכליים ואת בדידותה... העובדה כי למתלוננת יש ילדים אינה עומדת בסתירה לבדידותה ולהזדקקות שנזקקה לסיוע ולחברה, צרכים שאותם זיהה הנאשם למן הרגע הראשון שפגש בה, מלווה במטפלת, וניצל בהמשך לכל אורך הדרך".

באשר לעבירות הקשורות להיותו של הנאשם פושט-רגל, קבע בית המשפט כי "הערכים המוגנים בעבירות אלה הם הבטחת זכויות הקניין של הנושים, הבטחת חיי מסחר תקינים, טוהר מערכת המשפט והבטחת פעולתו התקינה.

"...בשים לב לכך כי יחד עם מקבץ העבירות על פקודת פשיטת-הרגל עבר הנאשם גם עבירות של שיבוש מהלכי משפט ושבועת שקר... הרי שניתן לקבוע כי מתחם העונש ההולם בנסיבות אלה נע בין 6 חודשי מאסר לבין 18 חודשי מאסר".

את התיק ניהלה ספי ברא"ז-יונג מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). הכנ"ר יוצג בידי עו"ד נטע כצמן-יעקובוביץ' שניהלה את תיק פשיטת-הרגל.