גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתי ההשקעות בחברות הביטוח רחוקים מלספק את הסחורה

כלל פיננסים הוא רק דוגמה קיצונית אחת: רוב בתי ההשקעות של חברות הביטוח אחראים רק לשברירים מהרווח הכולל של הקבוצות

איזי כהן / צלם: תמר מצפי
איזי כהן / צלם: תמר מצפי

לפני מספר שנים, אי שם באמצע העשור הקודם, די בצמוד לימי רפורמת בכר, ראשי קבוצות הביטוח הגדולות והבינוניות היו אופטימיים במיוחד בנוגע למקומם העתידי במפת הספקים המובילים של שירותים פיננסיים לטווח קצר.

או אז הם תכננו לא רק את המשך הצמיחה שלהם בשוק החיסכון הפנסיוני, אלא גם את הפיכתם לבעלים הגאים של בתי השקעות מובילים ודומיננטיים, שיהוו עבורם עוד אפיק הכנסות משמעותי, שגם ייצור רווחים של ממש. אם אפשר, כך אמרו לנו אז כמה מהם, שזה יהיה בדומה לכלל פיננסים - בית ההשקעות המוצלח דאז של קבוצת כלל ביטוח.

מספר שנים לאחר מכן, המודל שלפיו חשבו כמה מקבוצות הביטוח לפעול אינו יותר מאשר שלד ללא פעילויות, והתרומה של בתי ההשקעות שבשליטת חברות הביטוח לרווחיות של הקבוצות-האימהות אינה כה משמעותית.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי התרומה מרווחי בתי ההשקעות שבבעלותן המלאה של הראל, מגדל ומנורה מבטחים, הסתכמה מאז ינואר 2011 ועד סוף הרבעון הראשון השנה בכ-3% ובכ-1.3% מהרווח הכולל לפני מס המצרפי של שתי החברות הראשונות, ובהפסד בשיעור של כ-0.4% מסך הרווח הכולל לפני מס שנרשם בתקופה זו אצל השלישית.

אצל הפניקס, שבמסגרת תקופת יישום רפורמת בכר רכשה בית השקעות "מלא, בשל ועצמאי", ולא בחרה ברכישת פעילויות נפרדות וביצירת בית השקעות חדש למדי על בסיס פלטפורמות קיימות, התמורה קצת שונה. בית ההשקעות אקסלנס שבשליטתה הניב לה רווחים לפני מס בסדר גודל של כ-11% מסך הרווח הכולל שהציגה הקבוצה, וזאת בשקלול הפחתות שרשמה בגין פעילות הגמל של אקסלנס.

מדובר ברווח לפני מס בשיעור מצרפי של כרבע מיליארד שקל שנרשם בספרי הפניקס מפעילויות אקסלנס מאז תחילת 2011. וגם אצל הפניקס, נדגיש, עדיין מדובר על כתשיעית מהרווח הכולל לפני מס שרשמה הקבוצה בתקופה זו, בעוד שרווחיה בפעילויות הביטוחיות נסקו יחסית.

עוד נקודה חשובה: באקסלנס יש גם פעילות גמל והשתלמות רווחית ויציבה. בהראל פיננסים, מגדל שוקי הון ומנורה מבטחים פיננסים אין פעילויות גמל והשתלמות, שהיו מסייעות להציג רווחיות גבוהה יותר (אגב, גם בנטרול פעילויות הגמל וההשתלמות, הרווח שמציגה הפניקס ממגזר השירותים הפיננסיים שמנוהל באקסלנס גבוה משמעותית מאצל המתחרות כאמור).

יש לשער שלא לילד הזה פיללו ראשי קבוצות הביטוח כשהחליטו לפני כעשור לפתוח את פנקס הצ'קים, לרכוש פעילויות פיננסיות טהורות ולתת לתחום זה את תשומת הלב הניהולית הכה רבה שנתנו לו. לפי שעה ההחזקות של חברות הביטוח בתחום השירותים הפיננסיים לא מניבות את הרווחיות שציפו לה בעבר הלא כה רחוק.

אלו שהיו, ויצאו

הדוגמה הקיצונית לחוסר ההצלחה של קבוצות הביטוח בשוק השירותים הפיננסיים (ביחס לחלומות שהיו) מוצגת היטב, אם כי בצורה קיצונית, בעלייתו, נפילתו וחיסולו של בית ההשקעות כלל פיננסים.

בית ההשקעות הזה הונפק בבורסה ב-2007 בשווי של 1.3 מיליארד שקל, ולאחר מכן נמחק מהמסחר לפי שווי הנמוך בכ-60%. טכנית הוא עדיין בבעלות כלל ביטוח, שלאחרונה התקשרה בהסכם למכירת מה שנותר ממנו לקונספטים של רות שפייזר, בתמורה ל-6 מיליון שקל בלבד (ההסכם פקע ללא שהושלם).

בית ההשקעות של קבוצת הביטוח של קונצרן אי.די.בי היה בעבר הדוגמה בהא הידיעה לאופן שבו בית השקעות מוביל צריך לפעול, וחברות ביטוח אחרות חשבו כיצד הן יצליחו ליצור אצלן בבית זרוע פיננסית שכזו. כל זה השתנה, וכלל פיננסים, על שלל התחומים שבהם עסק והנוכחות גם מעבר לים, רשם נפילה שרק קריסתו של בית ההשקעות פריזמה (של מרקסטון) הייתה גדולה ממנה. בימים אלה כלל ביטוח עדיין מנסה להיפטר מהשלד של מה שנשאר מכלל פיננסים לאחר שמכרה את הפעילויות שהיו בו, בהתאם למדיניות שהתווה מנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן.

זו הדוגמה הכי בולטת לחוסר ההצלחה של קבוצות הביטוח למצוא את ה"סינרגיה" החמקמקה בין העולם הביטוחי-פנסיוני לעולם הפיננסי קצר-הטווח, אבל היא אינה היחידה.

דוגמה אחרת, הרבה פחות בעייתית, הייתה בקבוצת ביטוח ישיר, של צור שמיר, שלא הפסידה מההרפתקה הפיננסית שלה, אך נראה שהייתה מוותרת עליה בדיעבד. בתחילה השקיעה ביטוח ישיר מאמצים וכסף להקים בית השקעות משל עצמה. זה קרה, אבל לא מספיק טוב בשביל שוק עם יתרון לגודל. לכן היא חברה לשותפים פעם אחת, ואחר כך גם פעם שנייה, עד שיצאה מהחזקת מיעוט במיטב דש (בית ההשקעות השני בגודלו בשוק).

חשבו אמריקה

אז מה יש לנו בממשק של פיננסים-ביטוח? בעיקר את הפניקס עם אקסלנס, שמתנהל די בנפרד מהקבוצה האם ללא סינרגיה של ממש. למול זאת יש את הראל פיננסים, מגדל שוקי הון ומנורה מבטחים פיננסים, שתורמים לחברות-האימהות רווחים, אך כאלו שרחוקים ממה שיש במגזרי הפעילות האחרים.

בכל דיון בנוגע לניסיון של קבוצות הביטוח הגדולות בשוק הפיננסים, יש למגדל שוקי הון מקום של כבוד. בית ההשקעות של מגדל היה אמור להיות משהו אחר לגמרי. ב-2005, בדרך ליצירת בית השקעות אמריקאי-ישראלי מוביל, עבר מגדל שוקי הון לבעלות משותפת של מגדל ושל בנק ההשקעות האמריקאי בר סטרנס. ב-2008 רכשה מגדל את חלקו של בר סטרנס, שנפל בעקבות המשבר העולמי. כל זה קרהבשנים בהן היה גם ניסיון דומה ויומרני בהרבה בבית ההשקעות פריזמה, שהסתיים בקריסה אדירה. בימים אלה שאריותיו של בית ההשקעות של מרקסטון מצויות בצל חדלות פירעון.

ומה לגבי הראל פיננסים? לאחר תקופה שבה דגלה בצמיחה אורגנית שלא באמצעות רכישות (הגם שרכישות הן כלי ששירת היטב את הקבוצה האם הראל בהפיכתה לקבוצה השנייה בגודלה בענף), הקריסה של כלל פיננסים דווקא היוותה עבורה הזדמנות. הראל, שבעבר חוותה מעילה קשה בבית ההשקעות שלה, רכשה ב-2013 את קרנות הנאמנות וניהול התיקים של כלל פיננסים, במה שהיה ניצול הזדמנות, אבל נראה גם כהבנה שאם רוצים נוכחות דומיננטית בפיננסים רצוי לנסות לקנות אותה.

למנורה מבטחים, וגם לאיילון, פעילויות פיננסים לצד פעילויות הביטוח והפנסיה, שחשיבותן בשוק הפיננסי שונה מהותית האחת מהשנייה, אך בשתיהן לא ממש מדובר במקור רווחים איתן לבעלים שלהן.

קבוצות הביטוח הגדולות

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות