אופל יש חשבון פתוח עם העיתונות הכלכלית הבינלאומית. בעוד החברה מנסה להילחם על קיומה ולשרוד בשוק הרכב הבעייתי של אירופה, המדיה הכלכלית שם עסוקה בספירת הפסדיה הנערמים, מלבה את המדורה וקוראת לחיסולה. זו לא הגזמה: רק בשנתיים האחרונות התמודדה אופל עם כותרות כמו "שלוש סיבות מדוע צריכה GM להתייאש מאופל" (פורבס); "משבר הזהות של אופל הוא סוג של פציעה עצמית" (רויטרס); ו"העתיד של GM הוא נטול אופל" (אקונומיסט).

אבל כיום, למורת רוחם של האנליסטים ולנוכח נסיגת המותג שברולט מאירופה, חוזרת אופל למעמד של נציגה כמעט בלעדית של קונצרן GM באירופה. היא משקיעה מיליארדים בפיתוח מנועים ותיבות הילוכים, ופועלת במרץ על דגמים חדשים עם פוטנציאל רווחיות מוגדל. לא ברור אם המסלול הזה יוביל אותה סוף סוף לרווחיות, אבל בינתיים הוא מניב תוצאות מעניינות מאוד, כמו האופל "אדם", שנכנסת לסגמנט של מכוניות סגנון חיים עירוניות.

למדה מהניסיון של המתחרות

הרעיון השיווקי שמאחורי הסגמנט הוא להפוך מכונית קטנה מכלי תחבורה זול ונטול רווחיות, לאייקון אופנה שלקוחות מוכנים לשלם עליו מחירי פרמיום. ב.מ.וו התוותה את הדרך עם המותג "מיני", שהפך למכונה משומנת לייצור מזומנים, פיאט הלכה באותה דרך עם משפחת ה-500, אצל פולקסווגן זו החיפושית ואאודי גוזרת קופון נאה עם סדרה A1.

בתור מצטרפת מאוחרת לפלח נהנית אופל מהניסיון שצברו האחרות, מה שבהחלט ניכר בעיצוב החיצוני של דגם האדם. קווי המתאר העגלגלים והדלת האחורית המשופעת בחדות מזכירים במבט ראשון את עיצוב הרטרו של הפיאט 500, אך גובה נכבד בשילוב סנטימטרים עודפים לרוחב ועמוד גג אחורי מעניין מעניקים למכונית יותר מאסה וטאץ' מודרני.

אופל אימצה כמובן את הצביעה האופנתית בשני גוונים, שהפכה לסימן ההיכר של הפלח הזה, אך לקחה אותה צעד קדימה: מלבד 12 צבעי מרכב ועשרות קומבינציות לשילובם עם צבע גג שונה, באדם ניתן גם לבחור בשילובי צבע ממותגים, שמאחורי כל אחד מהם יש מסר שיווקי עבור קהלי יעד שונים.

מכונית המבחן שלנו, בצבעי צהוב-שחור של צרעה עצבנית, משדרת את המסר "אל תתעלמו ממני" והיא אכן מגשימה אותו ללא קושי. השילוב של צביעה בולטת, פרצוף אופטימי עם גריל בעל חיוך תמידי וקווי מתאר עגלגלים גרפו הרבה תגובות חיוביות וחיוכים ברחוב הישראלי.

גם תא הנוסעים משלב את הניסיון שנצבר על ידי המתחרים בפלח. מצד אחד הוא משדר איכות גרמנית מוקפדת, טכנולוגיה ואווירת פרמיום שאינה טיפוסית למכוניות קטנות, בזכות עמדת פיקוד שמדופנת בחומרים יקרים למראה, לוח שעונים מודרני ומסך מגע צבעוני גדול עם שלל תפריטים; מצד שני אימצה אופל קו צעיר ואופנתי, שכולל שלל משטחי דיפון פנימיים צבעוניים ודוגמאות ריפוד בצבעים שתואמים את צבעי החוץ, או את טעמו האישי של הנהג. ברכב שלנו היו אלה משטחים בצבע צהוב זוהר. מי שמסתייג ממשובות אופנתיות שכאלה תמיד יכול לבחור בגוונים המקובלים של שחור ואפור.

מכונית מסוגה של האדם מיועדת לרווקים או למשפחות קטנות, משני הקצוות של קשת הגילים. כצפוי, חלל הפנים ממוקד בנוסעים מלפנים, שנהנים ממרחב מכובד לרגליים, לכתפיים ולראש. מאחור המצב דחוק יותר, במיוחד בגזרת מרווח הברכיים, אם כי הגובה, הרוחב ושטח השמשות הנדיב מונעים את הרגשת המחנק הטיפוסית לפלח זה. האבזור התקני עשיר מאוד יחסית למכוניות בפלח המחיר הזה, אך תא המטען מציע רק את המינימום ההכרחי לפעילות אורבנית שגרתית.

הגרסה היחידה של האדם מצוידת במנוע 1.4 ליטר בנזין בהספק 87 כ"ס, שנלקח מהקורסה ומשודך לתיבה ידנית. זה לא הספק מרשים במיוחד בימינו, והמנוע עצמו די מחוספס. עם זאת, בידוד הרעשים מצוין ומשקלה העצמי הנמוך של המכונית - כ-1,000 קילו בלבד - עם התיבה הידנית מחפים על המומנט הדל של המנוע נטול הטורבו. שימוש נמרץ בתיבה הידנית ושמירה על סל"ד גבוה יאפשרו להשיג תאוצות נמרצות, ולשמור על מומנטום מתקבל על הדעת בעליות תלולות, בתנועה נמרצת בעיר הצפופה ובשיוט נינוח על הכביש המהיר. צריכת הדלק מרשימה, כשהממוצע המוצהר מתקרב ל-20 קילומטר לליטר. בפועל, בנסיעה מאומצת וממושכת הצלחנו להשיג בקלות כ-15 קילומטר לליטר.

משקיעים בחיוך

יחסית לרכב מיני, האדם מרגישה מאסיבית ונטועה היטב בכביש, וכן מפגינה אחיזת כביש גבוהה בפניות הדוקות ובמהירויות גבוהות. ספיגת הזעזועים נוקשה אך לא ברמה שוברת עצמות, וממילא זו תופעה אופיינית למכוניות בפלח הזה, שמסתפקות במתלים קומפקטיים ובבולמי זעזועים קצרי מהלך. ההגה מהיר ומדויק למדי, אך לא מגיע לרמת החדות של ב.מ.וו מיני. בסך הכול זו מכונית עם התנהגות כביש טובה יותר מהמקובל בפלח הממדים והמחיר הזה.

אופל אדם 1.4 ליטר עולה בישראל 99 אלף שקל, כמחירן של מכוניות סופר-מיני אוטומטיות בסיסיות ונטולות ייחוד. היעדר תיבה אוטומטית (גרסה רובוטית תופיע בעוד מספר חודשים) מגביל מאוד את פוטנציאל המכירות של המכונית בארץ, ובכל זאת - בכסף הזה היא מציעה לנהגים תחבורה עירונית הגיונית, אבזור תקני נדיב, הוצאות שוטפות נמוכות, תא נוסעים מתוחכם והרבה ייחודיות ופוטנציאל לאמירה אישית. זו גם מכונית שגורמת לאנשים לחייך ולהסתכל, ולו לרגע קט, בצורה אופטימית יותר על העולם ועל המציאות הישראלית העגומה. אפילו זה שווה את ההשקעה.

אופל

חלק מהמתחרות

פיאט 500 0.9 טורבו

ב-110 אלף שקל מציעה פיאט את גרסת ה-0.9 ליטר טורבו הידנית של הפיאט 500. זו מכונית מאובזרת היטב עם קסם אישי, מרחב פנימי סביר לשני מבוגרים ושני מתבגרים ומנוע טורבו קטן ויעיל, שמייצר 85 כ"ס אבל גם מומנט נאה, שמספק ביצועים זריזים להפתיע

פיאט / צילום: רויטרס

ב.מ.וו מיני פירסט

מיני השיקה גרסת בסיס של המיני החדשה, המכונה FIRST. האבזור אלמנטרי, המנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים שמסתפק ב-75 כ"ס, אבל המומנט יהיה סביר והחיסכון מופלג. החשוב ביותר: כרטיס הכניסה למשפחה יהיה כנראה פחות מ-100 אלף שקל

רנו טווינגו 2015

הטווינגו החדשה של רנו תגיע לארץ בעוד כמה חודשים. למרות ממדיה הזעירים, היא תציע הרבה מרחב פנים, בין השאר תודות להעברת המנוע לאחור, תא נוסעים תוסס ואפשרויות נרחבות להתאמה אישית של צבעים וריפודים. יהיו גם מנועי טורבו קטנים

רנו/ צילום: רויטרס