ביהמ"ש דחה עתירה לביטול פינוי-בינוי בצומת עלית בר"ג

נדחתה העתירה שהגישו תושבים הגרים סמוך למתחם עלית, שעתרו כנגד תוכנית פינוי-בינוי להקמת 285 דירות בשני מגדלים בני 29 קומות ברחוב ארלוזורוב בעיר

אור ירוק למימוש פרויקט פינוי-בינוי ברמת-גן: בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה השבוע את העתירה שהגישו תושבים המתגוררים סמוך למתחם עלית, שעתרו כנגד תוכנית פינוי-בינוי להקמת 285 דירות בשני מגדלים בני 29 קומות במתחם המתמיד ברחוב ארלוזורוב בעיר. העתירה הוגשה לאחר שהתוכנית אושרה בוועדות התכנון השונות וקיבלה לאחרונה תוקף.

ביוני 2013 דחתה הוועדה המחוזית חלק מההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, ולאחר מכן הגישו המתנגדים עתירה מינהלית לביטולה של התוכנית, בטענה כי מדובר במגדלים גבוהים מדי שהשפעתן על הסביבה שהתשתיות בה מוגבלות היא שלילית.

עוד נטען בעתירה כי התוכנית אושרה למרות שלא נקבעה מדיניות כוללת לגבי בנייה לגובה בכל תחומי רמת-גן.

השופטת רות רונן דחתה את העתירה וקבעה כי התוכנית כבר אושרה בהתאם לעקרונות הבנייה לגובה ברחוב ארלוזורוב.

עוד קבעה רונן כי "למרות שהוספת יחידות הדיור לא אושרה כחלק מתוכנית כוללת לבנייה גבוהה בעיר רמת-גן כולה, אין בנסיבות העניין כדי להצדיק את המסקנה שלפיה דין התוכנית שכבר אושרה למתן תוקף - להתבטל, ואין בה להצדיק את הפגיעה החמורה בדיירים אם העתירה תתקבל".

רונן הוסיפה כי היא סבורה שייגרם נזק לאינטרס הציבורי אם טענות העותרים יתקבלו והתוכנית תיפתח מחדש לדיון. "מדובר בתוכנית שנועדה לשרת את האינטרס החשוב של התחדשות עירונית, שתהליך אישורה ארך 8 שנים בערך", ציינה רונן. "התהליך הושלם והתוכנית פורסמה למתן תוקף. אין ספק כי התוכנית הגיעה לקו הגמר שלה תוך השלמת כל התהליכים הדרושים כדי שניתן יהיה להתחיל בהוצאתה לפועל".

רונן ציינה בפסק הדין כי את התוכנית יזמו דיירי המתחם שמאוד מעוניינים באישור התוכנית ובנייה מחדש של המתחם. "לגישתם הם חיים בתנאים קשים בבניינים שנבנו לפני כ-50 שנה, עם תשתיות במצב רעוע, אין בבניינים פתרונות למיקום בלוני הגז המצויים חשופים בכניסה לבניינים, אין מיגון נגד רעידות אדמה, אין מרחבים מוגנים להגנה מפני טילים, והדיירים נמצאים בסכנה ממשית", קבעה רונן.

את התוכנית, שערך האדריכל גיל שנהב ממשרד כנען שנהב אדריכלים, קידמה והגישה בשם דיירי המתחם החברה לפיתוח והתחדשות עירונית. קבוצת ים סוף שבבעלות אלי פפושדו זכתה במכרז שערכו דיירי המתחם באמצעות עו"ד יריב בר-דיין.

"התוכנית הינה הישג חשוב להתחדשות העירונית בישראל", מסר מנכ"ל אלמוג ים סוף, צחי עמר. "מדובר בצעד משמעותי, שכן עם דחיית העתירה המינהלית הוסר המכשול האחרון למימוש הפרויקט, וניתן להתקדם אל תחילת הבנייה. מתחם עלית הוא המקום הראוי ביותר להתחדשות עירונית, בהיותו סמוך לכל עורקי התחבורה והתעסוקה. הפרויקט החדש יכלול תמהיל של דירות, ובהן דירות קטנות, ובכך יגדיל את היצע הדירות החדשות באזור".

עו"ד בר דיין ציין בשם הדיירים כי "החלטת בית המשפט במקרה זה מהווה המשך ישיר לאיזון הנכון והראוי שערכה הוועדה המחוזית בין הצורך המובהק לקדם ולפתח את מרכזי הערים - לבין השמירה על המשך חיי התושבים והשכנים במרקם העירוני החדש המתהווה. בית המשפט לקח במניין שיקוליו את השיקולים הכלכליים, היזמיים, הסביבתיים והחברתיים, על מנת לאפשר ל-88 משפחות החיות בתנאים לא סבירים לשנות את גורלם בשנת 2014".

את הדיירים ייצג בהליך המשפטי עו"ד עפר טויסטר, ואת קבוצת ים סוף ייצגה עו"ד מירה בורנשטיין ממשרד הרטבי-בורנשטיין בסון.