נשיא לשכת רו"ח: מע"מ אפס לא יוריד את מחירי הדיור

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - נשיא לשכת רו"ח בוועדת הכלכלה: "יש קיפאון, הקבלנים מפחדים להתחיל ולבנות, כי הם מפחדים להיתפס עם המכנסיים למטה" ■ האוצר דיווח אתמול על צניחה של 25% בעסקאות באפריל 2014

ועדת הכלכלה דנה היום (ד') במחירי הדיור בישראל. הדיון בוועדה מועבר בשידור חי באתר "גלובס".

"ממשלת ישראל מתחייבת לירידה במחירי הדירות מהיום שנבחרה. העיתונות התפרנסה מהכותרות אבל בימים אלו מקודמת תוכנית מע"מ אפס, משרד השיכון מקדם את תוכנית מחיר המטרה ויש הטוענים שהתוכניות יוצרות אי ודאות שעוצרת את השוק ועוד כמה חודשים יווצרו ביקושים שעלולים לעצור פעילות היזמים ולהוביל גם לירידה בהיקפי הבנייה", אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ אבישי ברוורמן, בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה שעסק בענף הנדל"ן והחשש מקיפאון מתחום.

נשיא לשכת רואי החשבון דודי גולדברג תיקן את יו"ר הוועדה ואמר שלא מדובר בחשש מקיפאון אלא במצב קיים: "זה לא חשש לקיפאון, הוא כבר כאן. הקבלנים מפחדים להתחיל ולבנות כי מפחדים להיתפס עם המכנסיים למטה. גם הרוכשים ממתינים. בינתיים מפריחים סיסמאות והמדינה מפסידה את המסים. צריך להסביר לציבור בצורה ברורה שהתוכניות לא יתחילו לפעול מחר בבוקר, גם המע"מ וגם תוכנית מחיר מטרה".

גולדברג המשיך והתייחס לתוכנית מע"מ בשיעור אפס של האוצר ואמר שזו תוכנית שגויה מיסודה: "אני בספק אם תוכנית אפס אחוז מע"מ תוביל לירידת מחירים, כי חלק מההטבה יגולגל לקבלנים. מחיר מטרה תוכל להשיג את המטרה טוב יותר, ואני מצדד בה, אבל בעוד כמה שנים".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שחזר לכנסת רק לאחרונה בעקבות הבחירות לנשיאות, תקף גם הוא את תוכנית מע"מ בשיעור אפס: "בעיית הדיור היא בעיה שעיקרה חברתית. העשירים נהיים עשירים יותר והעניים - עניים יותר. ממשלת ישראל חייבת לפתור זאת. מע"מ אפס היא תוכנית גרועה ולא מצאתי אף אחד שתומך בה. בהיצע היא לא מציעה אף לא דירה אחת ובביקוש זה כמו לשפוך בנזין למדורה. מי שיקבל את הקופון לרכישת דירה, עשרת אלפים איש, בשבילו התוכנית מעולה. אבל ברמה הלאומית היא לא נכונה. וגם, מי מממן את כל זה? זה לא שהאוצר בא בצעד אמיץ ואמר שהוא לוקח יותר מרוכשי הדירות החזקים. אבל זה יבוא על חשבון שירותים אחרים לאוכלוסייה נזקקת, על חשבון הנזקקים. התוכנית הזו מעוותת. גם הביצוע שלה בעייתי, יושב דוד עשיר בתל אביב ויש לו אחיין באופקים. הוא יקנה לו דירה בשמו בתל אביב והם יתחלקו ברווח עוד חמש שנים. והכל על פי החוק. זה מאוד בעייתי. אני מקווה שהתוכנית לא תעבור כפי שהיא בכנסת. חייבים להזמין מומחים לוועדת הכספים ולדון בזה לעומק".

"התוכניות של מע"מ אפס ומחיר מטרה לא עומדות לבדן"

סגן הממונה על התקציבים באוצר ערן ניצן הגיב לטענות על תוכנית מע"מ אפס ועל הקיפאון בענף ואמר: "ייקח שנים ארוכות לממן הפרויקטים ושיניבו את הדירות. זה לא מחר בבוקר. עלות הפטור ממע"מ הוערכה על ידי האוצר ב-2.4 מיליארד שקל בשנה, וההערכה היא שבשנים הבאות הסכום יהיה נמוך יותר. תוכנית מע"מ אפס תגיע לוועדת הכספים בקרוב ושם נדון בכל הנושאים. חלק מהאתגר בתקציב 2015 מבוסס גם על מהלך המע"מ, נצטרך להתמודד עם זה בעבודה על התקציב. הממשלה החליטה לפעול באגרסיביות וזה מה ששר האוצר עושה. זה לא רק מחיר מטרה ומע"מ, יש עוד הרבה דברים. כל זה יביא אותנו לבלימה של המחירים ב-2014 ולהתחלת ירידה במחירים ב-2015. זו המטרה שהוגדרה לנו, ואנחנו עובדים על פיה. אני יכול גם לדווח על כך שבחודשים האחרונים מכרזים שנכשלו שוב ושוב נסגרים בהצלחה. זה סימן חיובי".

גם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי השתתף בישיבה והתייחס לסוגיית תוכנית המע"מ. נציין שאלדרוטי הוא חוליה משמעותית מאוד בתוכנית כי הוא זה שעתיד לקבוע את המחיר למ"ר והרשימות המלאות על פי הן ייקבע איזו דירה תקבל הטבה בכל איזור.

"התוכניות של מע"מ אפס ומחיר מטרה לא עומדות לבדן. זה חלק ממכלול שאמור לטפל במחירים הגבוהים. מע"מ אפס יכול לפעול בטווח המיידי. הממשלה מוותרת על המיסוי בתוכנית המע"מ ועל חלק ממחיר הקרקע במחיר מטרה. לגבי תוכנית המע"מ, זה נכון שהביקושים יעלו וסביר שיהיה מצב שהפער הזה יתגלגל לכיסים של הקבלנים. הוטל עליי ליצור רשימות מפורטות על פי כל איזור וב-15 לספטמבר, אם החוק יעבור עד אז, תהיה לנו הרשימה וכולם יוכלו לדעת מה הדירות שיעמדו בהטבה".

האוצר: צניחה של 25% בעסקאות באפריל 2014

אתמול, נזכיר, דיווח משרד האוצר על צניחה של 25% בעסקאות לרכישת דירות חדשות ויד שנייה באפריל 2014 לעומת החודש הקודם, בעיקר בגלל המע"מ ומועד חג הפסח.

על פי נתוני מינהל הכנסות המדינה באוצר היקף העסקאות באפריל הוא הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2013. עוד ציינו באוצר כי נתונים ראשוניים למאי מצביעים על רמה נמוכה במיוחד של עסקאות, הנמוכה ביותר לחודש זה מאז מאי 2003. עוד על פי הנתונים, הירידה הניכרת ביותר בהיקף כלל העסקאות נרשמה בקרב המשקיעים, צניחה של 30% בהיקף העסקאות שביצעו בהשוואה לחודש הקודם, בגלל מגבלות בנק ישראל.