"הפונזי החרדי": 75 חודשי מאסר למתחזה למנהל השקעות

מנהל ההשקעות שלום קופרמן הורשע בגניבת כ-5 מיליון שקל מלקוחותיו, רובם חרדים, ונדון בבימ"ש השלום ל-57 חודשי מאסר בפועל ■ המחוזי קיבל את ערעור המדינה והחמיר בעונשו: "אין כמעט אף רכיב של חומרה שאינו גלום בפרשה זו"

שלום קופרמן / צילום: מתוך כלבוטק - באדיבות רשת
שלום קופרמן / צילום: מתוך כלבוטק - באדיבות רשת

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל היום (ד') את ערעור המדינה והחמיר בעונשו של מנהל ההשקעות שלום קופרמן שהונה משקיעים, בכך שגזר עליו 75 חודשי מאסר בפועל - תוספת של 18 חודשי מאסר על העונש שהטיל עליו בית משפט השלום בעיר.

בנוסף, בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו של קופרמן על פסק דינו של השלום, שגזר עליו 57 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהרשיע אותו בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הדחה בחקירה ומשיכת צ'קים ללא כיסוי.

קופרמן הורשע בכך שבמהלך השנים 2002-2006 קיבל כספים מלקוחות שונים תוך שהציג את עצמו כמנהל השקעות בשוק ההון. קופרמן הציג בפניהם מצגים כוזבים של התקשרות בטוחה, הכוללת התחייבות להשבת הקרן בתום התקופה ולהשאת ריבית קבועה הגבוהה בהרבה מעל המקובל בשוק.

בנוסף, קופרמן לא גילה ללקוחותיו שהוא היה נתון בחובות אישיים ועסקיים. בדרך זו קיבל קופרמן סך של למעלה מ-5 מיליון שקל מהמתלוננים השונים, בהם השתמש לטובת עסקים בבעלותו ולצרכיו האישיים.

לקוחותיו של קופרמן, חרדים ברובם, היו נטולי השכלה כלכלית ונתנו בו אמון מלא לניהול כספיהם, בין היתר בשל היותו חרדי. הכספים נמסרו לידיו של קופרמן באופן אישי ולא במסגרת תיק השקעות מנוהל, והוא הורשע כי עשה בהם שימושים לטובת עסקים בבעלותו ולצרכיו האישיים.

בין היתר השתמש קופרמן בכספים לצורך רכישת דירה על שם מקורבו ולהשקעה בחנות צילום בבעלותו. חלק אחר מהכספים הועברו לחשבונות של קופרמן בחו"ל.

בית המשפט המחוזי ציין בפסק דינו כי "אין לך כמעט רכיב של חומרה שאינו גלום בפרשה זו. החל מהיקף הסכומים שדובר בהם... עבור לשימוש שעשה המערער בכספים וכלה בנזק והשבר שקשה לתת לו ביטוי".

באוקטובר 2013 הטיל בית משפט השלום בתל-אביב עונש של 57 חודשי מאסר בפועל ו-3 שנות מאסר על-תנאי על קופרמן, שהורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה מלקוחותיו, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הדחה בחקירה ומשיכת צ'קים ללא כיסוי. כמו כן הוטל על קופרמן קנס בסך 85 אלף שקל ופיצוי לקורבנותיו בסך כולל של כ-1.3 מיליון שקל.

פרשת קופרמן נחשפה בתחקיר ששודר בתוכנית "כלבוטק", שבעקבותיו החלה חקירה של רשות ניירות ערך ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום.

התיק נוהל בידי עו"ד עמית בכר ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ונחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.