דוח: 97% תפוסה בבתי החולים בארץ, מחסור חמור באחיות

ה-OECD בדוח על מערכת הבריאות: למרות מצוקת התשתיות וכוח-האדם, מצבם של הישראלים טוב יותר מהממוצע - תוחלת החיים גבוהה, תמותת התינוקות נמוכה, והפיריון – מקום ראשון

הדוח ההשוואתי שפרסם היום (ב') הארגון הכלכלי של המדינות המפותחות (OECD) על מצבן של מערכות הבריאות לרבות זו של ישראל, מזכיר כמה מהבעיות הקריטיות שוועדת גרמן לא הצליחה לפתור או לא עסקה בהן כלל.

כך למשל, מהדוח עולה כי מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל נכון לשנת 2012 (לא כולל מוסדות פסיכיאטריים וגריאטריים) עומד על 1.9 בלבד לאלף נפש, זאת לעומת 3.3 בממוצע של ה-OECD, ו-7.9 ביפן. על פי הנתונים, רק קנדה ומקסיקו הציגו מספרים מעט גרועים יותר.

כנגזרת של הנתון הזה, שיעור התפוסה הממוצע בבתי החולים עומד על 96.6% - הגבוה ביותר מקרב המדינות המפותחות. לצורך השוואה, השיעור הממוצע של מדינות ה-OECD עומד על 75.1%, השיעור בטורקיה עומד על 64.1% ואילו בהולנד עומד על 45.6% בלבד.

במשרד הבריאות מזכירים כי זהו רק השיעור הממוצע, כך שבימי השיא של החורף ושל המחלות הנלוות לעונה, שיעורי התפוסה בישראל עולים על 100% ומגיעים לעתים גם ל-170% - תופעה רווחת הידועה גם בשם המוכר "החולה במסדרון". כחלק מאותה בעיה, מהדוח עולה כי מספר ימי השהייה של חולה ישראלי באשפוז הוא מהנמוכים ביותר מקרב המדינות המפותחות (מקום אחד מעל טורקיה שבתחתית), והוא עומד על 4.3 לעומת 6.5 בממוצע ה-OECD.

עוד על פי הנתונים, מספר האחיות (המועסקות בפועל) בישראל הוא הנמוך ביותר מקרב המדינות המפותחות למעט מקסיקו, ועומד על 4.8 לאלף נפש. לצורך השוואה, מספר האחיות בממוצע של ה-OECD עומד על 9.1 לאלף נפש. בגרמניה עומד המספר הזה על 11.3 ואילו בשוויץ הוא עומד על 16.6 - פי 3 ביחס לישראל.

אם זה לא מספיק, במשרד הבריאות מציינים כי על אף המאמצים להגדיל את מסגרות ההכשרה, מספר האחיות מצוי עדיין במגמת ירידה. מספרם של הרופאים בישראל דומה לממוצע ב-OECD והוא עומד על 3.3 לאלף נפש, אולם נתוני משרד הבריאות מצביעים על מגמה שלילית עקבית של ירידה במספר הרופאים. הדבר נובע ממספר רב של רופאים היוצאים לגמלאות, חלקם הגדול עולים לשעבר ממדינות בריה"מ שהגיעו לארץ במהלך שנות ה-90, כאשר מספר בוגרי הפקולטות לרפואה מישראל ומחו"ל נמוך יותר ממספרם של הפורשים. עם פתיחתה של הפקולטה לרפואה בצפת והקלות מסוימות שנעשו בנוגע לבוגרי פקולטות מחו"ל, המגמה הזו צפויה להתמתן מעט ומספר הרופאים בישראל צפוי לעמוד בשנים הקרובות על 2.9 לאלף נפש.

מכשיר זהב

הדוח מצביע, ולא בפעם הראשונה, על מצוקה חמורה של מכשירי MRI בישראל. מדובר במכשיר דימות המספק אבחונים ברורים ומדויקים ללא קרינה, ולמרות שנחשב כבר למכשיר סטנדרטי למדי בעולם המערבי, משרד האוצר לא מספק רישיונות למכשירים חדשים אלא לעתים נדירות. כך קורה שמספר המכשירים בישראל עומד על 3 בלבד לכל מיליון תושבים, זאת לעומת 14 בממוצע של ה-OECD. מספר המכשירים באוסטריה עומד על 19.1 למיליון איש וביפן הוא עומד על 46.9. אפילו מספר מכשירי ה-CT בישראל, שנחשבים זולים בהרבה לרכישה ולאחזקה, נחשב אחד הנמוכים בקרב המדינות המפותחות ועומד על 9.2 למיליון איש לעומת 24 למיליון איש בממוצע של ה-OECD.

דוח ה-OECD כולל נתונים מטרידים נוספים, אולם לפחות באשר לחלקם ניתן מענה חלקי בהמלצות ועדת גרמן מהשבוע שעבר, שכללו בין היתר הגדלה של תקציב הבריאות ב-700 מיליון שקל בשנה ואיסור הכנסה של שירותים פרטיים נוספים לבתי החולים הציבוריים. כך על פי הדוח, ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל כאחוז מהתמ"ג עומדת על 7.3 בלבד - שיעור זהה לשיעור ההוצאה בשנת 1995. לשם השוואה, ההוצאה הלאומית הממוצעת במדינות ה-OECD עומדת על 9.3.

שיעור ההוצאה הפרטית, שמגיעה מכיסי האזרח מעבר למס הבריאות שהוא משלם מדי חודש, נחשבת לאחת הגבוהות ביותר מקרב המדינות המפותחות והיא עומדת על 38.6% מההוצאה הלאומית. הנתון הזה נובע בין היתר מהעובדה שרפואת השיניים לא כלולה בסל הבריאות הממלכתי (למעט ילדים עד גיל 12) וכי שיעור בעלי ביטוחים משלימים ומסחריים עומד על 80% מהאוכלוסייה. ההוצאה הפרטית מורכבת גם מתשלום השתתפות עצמית בגין תרופות, ביקור אצל רופא, רכישת ציוד רפואי ועוד.

יש גם בשורות טובות

אבל יש גם בשורות טובות: להוציא את העובדה כי שיעור התמותה בישראל כתוצאה מסרטן השד הוא השני בגובהו מקרב המדינות המפותחות (32 נשים נפטרות מהמחלה מכל 100 אלף נשים), הרי שמצבם של הישראלים בסך הכל טוב מזה של כל היתר. על פי הדוח, תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, תמותת התינוקות נמוכה יחסית ובכל הקשור לפיריון - חמסה חמסה. 3.1 ילדים בממוצע לאישה הישראלית, מקום ראשון ובמרחק ניכר מהמקום השני (2.2 במקסיקו).

בתי חולים
 בתי חולים

בתי חולים
 בתי חולים