משרד הבריאות: לסגור את הקלאס קליניק "לאלתר"

במכתב רשמי ששלח היום לפרופ' זאב רוטשטיין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר בעז לב, הוא מנחה אותו לסגור את המרפאה "במיידי" ולא לחכות אפילו יום אחד

מי שקרא אתמול "ידיעות אחרונות" יכל היה להתרשם כי פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), החליט לסגור את המרפאה הפרטית לרפואה אסתטית "קלאס קליניק" בעוד כחודשיים בשל המלצות ועדת גרמן. לאחר אותו פרסום הבאנו כאן הערכות מצד גורמים במערכת הבריאות כי הסיבה האמיתית לכאורה לסגירה קשורה ישירות לחקירה שמתנהלת בעניין הקלאס קליניק על ידי נציבות שירות המדינה, ונדמה כי ההערכה הזו מקבלת היום חיזוק: במכתב רשמי ששלח היום לרוטשטיין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר בעז לב, הוא מנחה אותו לסגור את המרפאה "במיידי" ולא לחכות אפילו יום אחד.

על פי ד"ר לב, חקירת נציבות שירות המדינה העלתה כי בניגוד לחוק ולהוראות תאגידי הבריאות, מרפאת הקלאס קליניק (הפועלת תחת תאגיד הבריאות תל השומר)פעלה בעיקר במודל המשמש "אכסניה" לרופאים, שגבו תשלום ישיר מהמטופלים -זאת בעוד שההוראות הקיימות אוסרות על פעילות גבייה מצד הרופא. על פי ממצאי החקירה,רוב הניתוחים במרפאה בוצעו לפי המודל הזה, כאשר בחלק מהמקרים התשלום ניתן לרופא בקליניקה הפרטית שלו והניתוח עצמו נערך בקלאס קליניק.

"נוכח חומרת האיסור על כל התקשרות פרטית בין מטפל למטופל או תשלום פרטי ממטופל למטפל - תוקף הפסקת הפעילות המתבצעת תחת המותג 'קלאס קליניק' הוא מיידי. הנך נדרש להפסיק פעילות זו לאלתר", כתב ד"ר לב לפרופ' רוטשטיין. על פי ד"ר לב, לאחר הסגירה המיידית של המרפאה, ניתן יהיה לשקול מודל חלופי להפעלתה, אולם זאת רק על פי ההוראות ולפיהן לא מתקיים קשר כספי ישיר בין מטפל ומטופל, וכל זאת רק לאחר אישור מצד המשרד.

גורמים במערכת הבריאות העריכו היום כי בצורה זו או אחרת הבין פרופ'רוטשטיין את הכוונה של משרד הבריאות, ולכן ביקש אתמול "להקדים תרופה למכה" - תוך שהוא מייחס את כוונתו לסגור את המרפאה בעוד כחודשיים להמלצה של ועדת גרמן שלא לאפשר שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בבתי חולים ציבוריים. "הרגולטור אמר את דברו ואסר על כל פעילות רפואית במימון פרטי בבתי החולים הציבוריים"", אמר רוטשטיין ל"ידיעות אחרונות". ואולם, סעיף 85בדוח ועדת גרמן קובע במפורש כי ההמלצה הזו אינה נוגעת לשירותים פרטיים שכבר קיימים היום בבתי החולים אשר פועלים באישור. מרפאת הקלאס קליניק פועלת באישור מאז 1998משום שהיא מספקת שירותים שאינם מצויים בסל הממלכתי, ועל כן אין כל קשר אמיתי בין המלצות הוועדה להחלטה של תל השומר. גם משרד הבריאות הבהיר אתמול בתגובה ל"גלובס" כי אין קשר בין המלצות הוועדה לבין פעילות הקלאס קליניק.

נזכיר כי הממצאים של חקירת נציבות שירות המדינה עולה בין היתר כי רופאי שיבא ובהם מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית פרופ' אייל וינקלר, ביצעו ניתוחים פרטיים במרפאה גם בשעות הבוקר - זאת בעוד תקנות תאגידי הבריאות ונציבות שירות המדינה אוסרות עליהם לבצע פרקטיקה פרטית בשעות הבוקר במסגרת התאגיד. החקירה העלתה כי פרופ' וינקלר ביצע מאות ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בשנים 2012-2013 וזאת תוך שהוא מקבל שכר גם עבור עבודתו הציבורית ובאותן שעות ממש.

מהנהלת תל השומר טרם נמסרה תגובה.