הקונגרס לרש"פ: רוצים כסף? השליכו את חמאס לכל הרוחות

בעקבות הרציחות: מתחזקת המגמה בקונגרס להפסיק הסיוע לפלסטינים ■ יוזמות חקיקה לגדיעת הסיוע קיימות בצנרת שני בתי הקונגרס מאז הקמת ממשלת הפיוס ברמאללה, אך הן קיבלו חיזוק משמעותי אחרי גילוי גופות הצעירים

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

רציחות שלושת הנערים הישראליים, שגופותיהם התגלו אתמול (ב'), מחזקות יוזמות חקיקה בקונגרס להפסיק כליל את הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית, שזרם לרמאללה, באופן זה או אחר, ב-20 השנים שחלפו, אם חמאס לא יוקע ויוקא מהממשלה הפלסטינית. עוזר למחוקק אמר ל"גלובס": "יש הרבה זעם בגבעה על ההנהגה הפלסטינית והרצח הנתעב של השלושה שכנע מחוקקים שהם צריכים להציב אולטימטום לממשלת מחמוד עבאס: רוצים לראות דולרים? השליכו את חמאס לכל הרוחות".

"אני מעריך, שאם לא נראה גירושים ברמאללה, הם (הפלסטינים) לא יראו סנט אחד מוושינגטון", אמר המקור.

במקביל, גינה אמש נשיא ארה"ב ברק אובמה את רציחות החטופים, הביע "תנחומים מקרב לב למשפחות של אייל יפתח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל", והצהיר: "כאב, איני מסוגל לדמיין את כאבם של הורי הצעירים האלה, כאב שאי אפשר לתארו במילים".

"ארה"ב מגנה במילים החריפות ביותר את מעשה טרור הנואל הזה נגד צעירים חפים מפשע", נאמר בהודעת הבית הלבן. "מאז החטיפה הצעתי תמיכה מלאה לישראל ולרשות הפלסטינית במאמצים למציאת מבצעי הפשע ולהעמידם לדין, ועודדתי את ישראל ואת הרשות להוסיף לפעול יחדיו. אני קורא גם לכל הצדדים להימנע מצעדים שיוכלו לערער את היציבות עוד יותר".

"תושבי ישראל שמתייסרים בטרגדיה הזו (יכולים להישען) על תמיכה מלאה ועל ידידותה של ארה"ב", אומר אובמה. הצהרות גינוי פרסמו גם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, וכמה מחוקקים.

שאיפת הקונגרס להפסיק את הסיוע לרש"פ מציבה את ישראל לפני דילמה ישנה-חדשה: בממשלת ישראל לא יכולים לסלוח לנשיא הרשות מחמוד עבאס על חבירתו עם חמאס והקמת ממשלת הפיוס הפלסטינית. בה בעת, קריסה של הרשות, תוצאה אפשרית של הפסקת הסיוע, עלולה לדרדר את הגדה המערבית לתוהו ובוהו. שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למנגנוני הביטחון של הרשות יתרסק, חמאס ייתחזק ככוח מוביל, וישראל תיאלץ לתפוס שוב את מוסרות השלטון האזרחי בשטחים. זה מהלך שרק השוליים הימניים רוצים בו. בעבר, פעלה ישראל מאחורי הקלעים להמשך הסיוע האמריקאי לפלסטינים. דובר שגרירות ישראל בוושינגטון טרם השיב על שאלת "גלובס" לגבי עמדת ישראל בסוגיה זו בימים אלה.

"דיפנס ניוז" דיווח אתמול, כי גורמים ביטחוניים בישראל קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מכל פעולה דיפלומטית או אחרת שתהיה עלולה לפגוע בשת"פ הביטחוני עם כוחות הביטחון הפלסטיניים.

איסור על הבית הלבן לתת לרשות סיוע כל עוד נמשכת חלוקת השלטון בין פתח לחמאס

הקונגרס הציב את הפסקת הסיוע לרשות הפלסטינית על הכוונות שלו בעקבות הקמת ממשלת הפיוס בין פתח לחמאס, ב-2 ביוני. בתמצית, יוזמות החקיקה בשני הבתים מחייבות את הממשל להפסיק כל סיוע לרשות אלא אם כן הבית הלבן יוכל להכריז שהמשך הסיוע מקדם את הביטחון הלאומי של ארה"ב.

על-פי הדיווח ב"דיפנס ניוז", ועדת ההקצבות של בית-הנבחרים אישרה ב-24 ביוני את החוק למימון פעולות הממשל מחוץ לארה"ב (foreign operations) לשנת הכספים 2015. הצעת החוק אוסרת על הבית הלבן לתת לרשות סיוע, כפי שהיא קיבלה בעבר, כל עוד נמשכת חלוקת השלטון בין פתח לחמאס. ועדת ההקצבות של הסנט אישרה נוסח דומה של הצעת חוק מקבילה ב-19 ביוני.

נוסח הצעת החוק של בית-הנבחרים מטיל על אובמה עול כבד במיוחד כדי לזכות בפטור מהאיסור על מתן הסיוע: הוא חייב להצהיר שהממשלה החדשה ברמאללה מכירה בישראל, מתנערת מאלימות ומכבדת הסכמים קודמים בין הפלסטינים לבין ישראל. יתר על כן, הנשיא חייב גם להכריז שממשלה פלסטינית חדשה מכירה בישראל כמדינה יהודית.

"תקצוב (הסיוע) לפלסטינים לא יהיה מונח על השולחן כל עוד לא יהיה ברור שממשלת האחדות החדשה (ברמאללה) מחויבת לשלום ולביטחון", אמרה ל"דיפנס ניוז" צירת בית-הנבחרים קי גרינג'ר, יו"ר ועדת המשנה להקצבות של פעולות מחוץ לארה"ב. הדברים נאמרו לפני מציאת גופות החטופים.