ה-OECD: פריון העבודה לעובד בישראל גבוה מביפן

הפריון בישראל לעובד - 79 אלף דולר ■ הכנסת העשירון ה-9 בישראל גבוהה פי 5 מהעשירון התחתון והפער צפוי לגדול לפי 7

מפעל טקסטיל בערד / צילום: איל יצהר
מפעל טקסטיל בערד / צילום: איל יצהר

מדינת ישראל מדורגת במקום ה-15 מתוך 165 כלכלות בעולם לפי פריון העבודה (סך התמ''ג חלקי מספר המועסקים במשק), כך עולה מדוח שפרסם היום (ד') המרכז לפיתוח של ארגון ה-OECD. לפי הדוח, פריון העבודה של המשק הישראלי עמד ב-2011 על 78,847 דולר, גידול של 5% בלבד לעומת המספר שנמדד בתחילת שנת 2000. לפי הדוח, במדינת ישראל היו כ-3 מיליון מועסקים נכון ל-2011. פריון עבודה בישראל הוא גבוה מזה של מדינות מפותחות רבות כגון יפן, בריטניה, קנדה ודרום קוריאה.

מעבר לגידול הנמוך היחסית שנרשם בעשור האחרון באחד המדדים החשובים ביותר לצמיחה כלכלית, פריון העבודה בישראל עדיין נמוך מהממוצע בקרב המדינות המפותחות (OECD) שהממוצע בו עמד על 86 אלף דולר, גבוה בכ-9% מהפריון בישראל. הפריון בישראל הוא גבוה פי כ-3.5 לעומת הפריון הממוצע בקרב המשקים המתעוררים הגדולים (BRIICS) הכוללים הודו, סין, ברזיל, רוסיה ואינדונזיה. משקים אלה הצליחו להכפיל ואף לשלש את הפריון בעשור האחרון.

ב-OECD מציינים היום כי ללא שיפור בפריון מדינות מתפתחות רבות לא יצליחו "לסגור את הפער" העצום בהכנסות לנפש שקיים כעת. כלכלני הארגון ממליצים על השקעה בחדשנות וביצוע רפורמות מבניות כמפתח להגדלת הפריון, כאשר הדגש נמצאת על סקטור השירותים כגורם מפתח לשינוי. "רק הגדלת הפריון יבטיח שמדינות בעל הכנסה בינונית וגבוהה יצליחו לסגור את הפער ברמת החיים כבר באמצע המאה הזו" אמר מזכ''ל הארגון, אנחל גוריה.

זינוק באי-שוויון

במחקר אחר של ה-OECD, שבו כלכלני הארגון מציגים את התחזיות הכלכליות עד ל-2060, מתריע הארגון בפני החמרה קשה באי השוויון בהכנסה הכלכלית הברוטו (הכנסה לפני מסים וקצבאות), קרי, לפני ההתערבות הממשלתית. לפי הדוח, ישראל כבר ממוקמת במקום השני, אחרי ארה''ב לפי מדד D9/D1, שמודד את היחס בין ההכנסה הברוטו של פרט המשתייך לעשירון התשיעי לבין ההכנסה הברוטו של פרט המשתייך לעשירון התחתון (עשירון הראשון). לפי המספרים, היחס הזה בישראל עמד ב-2010 על כ-5 (קרי, ההכנסה הברוטו של עשיר שווה ל-5 פעמים ההכנסה הברוטו של עני בעשירון התחתון), נמוך במקצת מבארה''ב, וגבוה בהרבה לעומת הממוצע ב-OECD (כ-3.5).

עם זאת, לפי התחזיות, ב-2060, יחס זה יגיע ליותר מפי 7, לעומת ממוצע של יותר מ-4.5 בקרב מדינות ה-OECD. מדובר בזינוק חד של יותר מ-40% באי השוויון. וזאת, לעומת גידול חזוי באי השוויון ממוצע של 30% בקרב מדינות ה-OECD.

פריון עבודה מהגבוהים בעולם
 פריון עבודה מהגבוהים בעולם