הנקל סוד הטעתה צרכנים - ותשלם 3.2 מיליון שקל כתרומה

החברה תתרום למספר גופים הפועלים להגנה על בעלי חיים בתחום הניסויים, לאחר שהטביעה את סמל הארנב של "האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים", בשעה שלא הייתה רשאית לעשות כן

כרטיס אשראי קניות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי קניות / צלם: פוטוס טו גו

פשרה בתביעה ייצוגית נגד הנקל סוד: החברה תשלם 3.2 מיליון שקל כתרומה למספר גופים הפועלים להגנה על בעלי חיים בתחום הניסויים, לאחר שהחברה הטביעה את סמל הארנב של "האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים", בשעה שלא הייתה רשאית לעשות כן.

משמעות סמל הארנב היא ליידע את הצרכנים כי המוצר שעל גביו הוא מוטבע, יוצר ופותח מבלי שנעשו ניסויים בבעלי חיים בתהליך. בעידן שבו הולכת ועולה המודעות הצרכנית לקנייה המבוססת על ערכים - יותר ויותר צרכנים מתעכבים עוד רגע מול מדף מוצרי הניקיון והקוסמטיקה במטרה לבחור מה לקנות לא רק על בסיס מחיר ואיכות, אלא גם על בסיס דרך הייצור. לשם כך אף מופיעה באתר האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים רשימה של חברות שלא מבצעות ניסויים בבע"ח.

בתביעה נטען כי הנקל סוד הטביעה את הסמל למרות שהאגודה נגד ניסויים בבע"ח פסלה את כשרות החברה לשאת בסמל זה משום שהיא משתייכת לקונצרן הנקל, שמבצע בניסויים בבעלי חיים. הנקל סוד מצדה טענה כי מוצריה בישראל מיוצרים על ידה עצמאית ולכן הטביעה סמל הארנב על מוצרים אלה שלא כוללים ניסויים בבעלי חיים. עוד טענה כי אין רלוונטיות לשאלה אם החברה האם (הנקל גרמניה) מבצעת ניסויים בבעלי חיים או לא.

בית המשפט השתכנע שהטבעת הסמל היוותה הטעיה שמשמעותה לא תוערך בנזק כספי, כפי שנדרש בתביעה, אלא תוערך בנזק בשל עוגמת-הנפש שנגרמה לצרכנים. לפיכך נקבע סכום הפיצוי כאמור על 3.2 מיליון שקל (הסכום שדרשה התביעה עמד על 52 מיליון שקל).

הפיצוי יחולק בין מספר גופים החברים בעמותת "נח": האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים, עמותת תנו לחיות לחיות והעמותה למען מדע מוסרי. הסכם הפשרה מותנה בכך שהעמותות ימציאו מדי שנה דוח המפרט את פעילותן.

בנוסף תשלם הנקל סוד 18% מסכום הפיצוי, 576 אלף שקל, כשכר טרחה ו-120 אלף שקל פיצוי לתובעות. עוד הוסכם כי הנקל סוד לא תטביע את סמל הארנב על מוצריה, ללא אישור האגודה נגד ניסויים בבע"ח. (ת"א 07-2150).