לפיד על מע"מ אפס: "אי-אפשר להמשיך לסנג'ר צעירים"

(עדכון) - זהבה גלאון: "איך ועדת הכספים מתכנסת לדון בהצעה שהיועץ המשפטי של הכנסת קבע שהיא לא חוקתית?" ■ יאיר לפיד: "עיקר העבודה שלנו היא בצד ההיצע, אבל עד שזה יבשיל אי-אפשר להמשיך ולסנג'ר צעירים, ולכן הבאנו את מע"מ אפס"

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

הצעת חוק מע"מ בשיעור אפס הגיעה לדיון בוועדת הכספים של הכנסת. במסגרת הדיונים צפוי משרד האוצר להיתקל בהסתייגויות רבות מצד גורמי קואליציה, אופוזיציה וקבוצות לחץ שונות לנוסח הנוכחי של הצעת החוק. ההערכה היא שהצעת החוק עוד תעבור שינויים לא מעטים עד לקריאה השנייה והשלישית בכנסת.

המטרה המוצהרת של משרד האוצר היא לסיים את הדיונים ואישור החוק עד סוף מושב הכנסת הנוכחי, בתחילת חודש אוגוסט. אם הדבר יצלח, עתיד השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, לפרסם את המחיר הממוצע למ"ר בכל איזור עד ה-15 בספטמבר, ואז יוכל החוק להתחיל ולפעול.

חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר הוועדה, אמר כי בכוונת הוועדה לקיים דיונים רציפים בהצעת החוק במהלך השבועיים הקרובים במהלכם יישמעו כל ההסתייגויות לקראת הצבעה על אישור החוק.

"איך ועדת הכספים מתכנסת לדון בהצעה שהיועץ המשפטי של הכנסת קבע שהיא לא חוקתית", התפרצה חברת הכנסת זהבה גלאון לדברי יו"ר הוועדה עוד טרם התחיל הדיון. "יש לתקן את הצעת החוק עוד לפני הדיון, יש בעיה לדון בה אם יש בה קשיים חוקתיים. מדוע היועץ המשפטי של הכנסת לא הוזמן לוועדה?"

שר האוצר, יאיר לפיד, התייחס למצב הבטחוני ולפעילות האוצר ומס רכוש בתחום זה ואמר כי האוצר יטפל בכל הסוגיות הרלוונטיות. לאחר מכן הציג את הצעת חוק מע"מ בשיעור אפס ואמר: "זה חלק מהטיפול שלנו במשבר הדיור ובדור שלם של אנשים שלא יכולים לרכוש דירה. צריך לטפל בזה עכשיו. זה חוק שזכה להכי הרבה תשומת לב ציבורית אבל הוא לא החלק הגדול ביותר בתוכניות שאושרו בקבינט הדיור".

"מע"מ אפס הוא פתרון לטווח הקצר", המשיך לפיד, "המחירים עלו באשמת המדינה, לא תכננה מספיק ולא עזרה לבנות. עיקר העבודה שלנו היא בצד ההיצע, אבל עד שזה יבשיל אי-אפשר להמשיך ולסנג'ר צעירים, ולכן הבאנו את מע"מ אפס. אנחנו במשבר לאומי, וקבינט הדיור אישר מספר גדול של תוכניות לטיפול בבעיה".

שר האוצר הציג את כל תוכניות קבינט הדיור: מחיר מטרה, הסכמי הגג ועוד. במהלך הצגת הדברים על ידי שר האוצר התפרצו חברי כנסת לדבריו ללא הרף. "מדוע השר מציג תוכניות שעוד לא יושמו", קראה לעבר לפיד חברת הכנסת סתיו שפיר.

"יש כאן דור שלם שקורס"

"התחלנו בפיילוט של המכרזים להשכרה", המשיך לפיד, "עוזי לוי מונה למנכ"ל חברה דירה להשכיר והוא מתחיל לעבוד. אנחנו מתחילים להעמיד את המגדלים שכולם יהיו מיועדים להשכרה. צריך לבנות דירות, ומהר, כי יש כאן דור שלם שקורס. במסגרת תוכנית מע"מ בשיעור אפס המדינה מוכנה לוותר על הכנסות של מיליארדים. זו לא הוראת שעה אלא חוק. בסוף 2015 ירדו המחירים באופן דרמטי. כל מי שיחכה ירוויח כסף ומי שיחכה הרבה ירוויח הרבה כסף".

לפיד התייחס גם לסוגייה הטעונה של ההטבה המוגדלת למי שמשרת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי שרבים טוענים שהיא מפלה ובעייתית במסגרת החוק ואמר: " החוק נותן יותר למי שמשרת את המדינה, יש היום 40 אלף מילואימניקים שקיבלו צו שמונה, הם תורמים יותר למדינתם ומגיע להם יותר. ואנחנו עומדים מאחורי ההחלטה. יש שאלה על הפיקוח ואנחנו עובדים על מנגנונים שיקבעו שלא ניתן יהיה לעשות פוילשטיקים. כל יום שעובר זוגות צעירים לא מקבלים את מה שמגיע להם. אני מבקש מכל חברי הכנסת להתאחד כדי להעביר את החוק החשוב הזה".

במסגרת הדיון הוצגו גם הצעות חוק מקבילות להצעתו של שר האוצר. כך למשל, הצעת חוק שהציג חבר הכנסת מאיר שטרית מציעה לקבוע פטור גורף ממע"מ על דירות במחיר של עד מיליון וחצי שקל. "ללא קריטריונים, רק על דירה ראשונה ויחידה", הסביר חברת הכנסת שטרית, "אין היגיון שהמדינה תגבה על הדירות מאות אלפי שקלים מכל זוג צעיר. הצעתי את ההצעה הזו גם בכנסת קודמת והממשלה הפילה אותה".

הצעה נוספת שהוצגה היא הצעתה של חברת הכנסת גילה גמליאל שמבקשת לערוך שינויים בנוסח המוצע של חוק המע"מ. "יש לא מעט אנשים שלא עתידים לקבל את ההטבה המלאה למרות שהם עושם מילואים למשל", אמרה גמליאל, "צריך לבחון גם מה קורה בפריפרייה ובמגזר הלא יהודי. צריך להכין תוכנית אסטרטגית לניפוץ המונופול של רשות מקרקעי ישראל בקרקעות".

יו"ר ועדת הכספים היה הראשון להפנות לשר האוצר שאלות לגבי התוכנית, וייתכן ששאלות אלו יכולות להעיד על הגישה של יו"ר הועדה כלפי החוק ועל שינויים אלו או אחרים שיבוצעו בהמשך כדי שהחוק יוכל לעבור. "מדוע מדובר בחוק שלא ניתן יהיה לבטל?", פתח סלומינסקי, "מדוע לא לקבוע שתהיה הוראת שעה לארבע שנים ואז אחרי שמחירי הדירות ירדו נוכל לבטל. בנוסף, בגלל שיש כל כך הרבה בעיות בתוכנית, למה שלא נהפוך את התוכנית ממע"מ בשיעור אפס למענק שיגיע ישירות לרוכשים?".

סלומינסקי התייחס גם לעוד שתי נקודות שעתידות לעורר הרבה הדים בשבועות הקרובים: "הקביעה שרק בנייה רוויה תקבל את ההטבה מוציאה את הפריפרייה וישובים אחרים מההטבה. מדוע לא לשנות גם את זה? ומה עם קבוצות הרכישה? למה לא להכליל אותן בפנים?".

גם חבר הכנסת איציק שמולי תקף את התוכנית וטען כי האוצר מטעה את הציבור: "התוכנית מבוססת על הונאה. אמרת שכל מי שישרת יקבל", כך שמולי לשר האוצר, "אבל יש מחסור של 100 אלף דירות בשוק נכון להיום ואתה יוצר הרושם שכל מי שעשה שירות צבאי יקבל הטבה של 200 אלף שקל. אתה יודע שזו הטעייה ואין אפילו מספיק דירות לכל מי שגוייס בצו שמונה, כמו שרמזת מקודם. יש אולי עשרת אלפים דירות". עוד הוסיף שמולי כי: "התוכניות של קבינט הדיור מתחרות אחת בשניה ולא משלימות אחת את השניה והכל בגלל מלחמות אגו".