ארדן מציע: שינוי באופן מינוי מנכ"ל רשות השידור הראשון

משרד התקשורת מבקש להעביר הוראת מעבר, לפיה מינויו של המנכ"ל הראשון ברשות השידור לא יתבצע על-פי התהליך שנקבע בחוק, אלא באופן שונה - הוא ימונה לשנתיים בלבד, על-ידי ועדת איתור מורחבת שבראשה שופט בדימוס

חוק תאגיד השידור הציבורי החדש צפוי לעבור היום (ד') בוועדת אלהרר. עם זאת, משרד התקשורת מבקש להעביר הוראת מעבר, לפיה, כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", מינויו של המנכ"ל הראשון ברשות השידור לא יתבצע על-פי התהליך שנקבע בחוק, אלא באופן שונה - הוא ימונה לשנתיים בלבד, על-ידי ועדת איתור מורחבת.

בראשה של ועדת האיתור יעמוד שופט בדימוס, שיבחר השר. בדרך-כלל, על-פי החוק, ימונה על המנכ"ל על-ידי חברי הדירקטוריון החדש שיקום לרשות השידור - והם אלה שימונו על-ידי וועדת האיתור בראשות אותו שופט.

במהלך הדיון בוועדת אלהרר אמר שר התקשורת גלעד ארדן כי "מעבר לכך שבהקשר של הרדיו השאיפה היא לשמור על השינויים הקיימים, יש מבחן אדיר לתחילת השידורים של 3 ערוצי טלוויזיה בהיקף של 7 ימים. אתם רואים איך רשת וקשת מציינות את הקושי לעבור ל-7 ימי שידור. לכן עלה בוועדת לנדס הרעיון של הקמת מינהלת הקמה, אך מסיבות כאלה ואחרות, הרעיון לא נכנס לנוסח החוק.

"ניסינו להעריך כמה זמן ייקח התהליך של נוסח החוק - התייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, מינוי שופט שיעמוד בתנאים - שיעמוד בוועדת ברנר, רק אז תוכל להיות מנוסחת ועדה לכלל הציבור, בה כל אדם שיעמוד בקריטריונים יוכל להגיש את מועמדותו, ולאחר שיגובש הרכב, גם הוא ייאלץ לעבור את ועדת ברנר. להערכתנו זה יכול לקחת בין חצי שנה לשנה, אי-אפשר לחכות כל-כך הרבה זמן למנכ"ל הראשון.

"לכן מוצע שמי שימנה את המנכ"ל הראשון בלבד - ועדת האיתור הראשונית תורחב בעוד שני נציגים - נציג אקדמיה ונציג מהתחום הכלכלי, ואותה ועדת איתור בראשות שופט היא שתמנה את המנכ"ל הראשון. אבל בשונה מהמנכ"לים הבאים, המנכ"ל הראשון לא יהיה ל-4 שנים אלא לשנתיים בלבד, עם אופציה לדירקטוריון להאריך את כהונתו בעוד שנתיים בלבד".

מתנגדי הוראת המעבר טוענים כי המנכ"ל הראשון לא יהיה מרוחק מהשר הממונה במידה בה החוק מבקש על מנת למנוע השפעות פוליטיות. תפקידו של המנכ"ל הראשון - שאמור לבצע את ההקמה של הרשות, במקום מינהלת הקמה שלא תקום - הוא קריטי במיוחד. הנושא עולה בשעה זו בוועדת אלהרר.

האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל מסר בתגובה כי "בניגוד גמור לסעיפי החוק שהתגבשו ואושרו על-ידי חברי הכנסת, בניסיון להבטיח הפרדה בין הדרג הפוליטי לבין מינוי המנכ"ל, פרסם משרד התקשורת בשעות הלילה המאוחרות הוראת מעבר אשר מרסקת לחלוטין את חומת ההפרדה".

יו"ר ארגון עיתונאי ישראל, יאיר טרצ'יצקי, מסר: "לא ייתכן כי במחשכים יוציא משרד התקשורת הוראת שעה שעוקפת את החוק החדש אותו הוא מוביל. אני קורא לארדן לסגת מההוראה".