מטח טילים כבד לישראל - יירוטים מוצלחים ל"כיפת ברזל"; צה"ל מתכונן להגביר התקיפות: "סג'עיה תהפוך לדאחיה"

(עדכונים שוטפים) - בכיר בצה"ל לערוץ 10: "תושבי שכונות שלמות ברצועת עזה ייקראו להתפנות מבתיהם לקראת מתקפה; נהיה מאוד אגרסיביים בשעות הקרובות" ■ ירי מלבנון לעבר הגליל

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

מבצע "צוק איתן" נכנס ליומו החמישי, ואחרי כמה שעות של שקט מתוח ששרר בבוקר, לקראת הצהריים התחדשו השיגורים לעבר ישראל. לפנות ערב איים חמאס להפגיז את ת"א בשעה 21:00, ואכן ירה - אך מערכת כיפת ברזל יירטה את הטיל. במקביל ירה חמאס מטח טילים כבד מאוד לעבר גוש דן, אשדוד, אשקלון, באר שבע, השרון והשפלה. כיפת ברזל ביצעה יירוטים מוצלחים - כולל יירוט ראשון בשמי העיר מודיעין - ואיש לא נפגע.

אזעקה נשמעה גם באזור הצפון - בגליל המערבי עד עכו - בשל ירי מלבנון לעבר אזור נהריה; 2 רקטות נפלו בשטחים פתוחים מזרחית לנהריה ורקטה נוספת נפלה בשטח לבנון. בימים האחרונים בוצע ירי של רקטה אחת מלבנון לעבר הצפון לא ע"י חיזבאללה אלא ע"י ארגון טרור פלסטיני-לבנוני.

חיל האוויר הגיב למטח של חמאס בתקיפות אינטנסיביות למקומות מהן יצא הירי ברצועת עזה, וכלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כבר הערב על 15 הרוגים בהפגזת מסגד, שם הוסתרו טילים, לפי צה"ל והשב"כ. גורם בכיר בצה"ל אמר לערוץ 10 כי כבר הלילה יעבור צה"ל לדפוס תקיפה משמעותי יותר. אותו גורם הוסיף כי תושבים רבים בשכונות שלמות ברצועת עזה ייקראו להתפנות מבתיהם מחשש לחייהם, לקראת מה שמסתמן כמתקפה אינטנסיבית.

"סג'עיה = דאחיה", אמר הגורם בהתבטאות חריפה, תוך שהוא מתייחס לשכונת סג'עיה ברצועת עזה וטוען כי היא תיהרס כפי שנהרס רובע הדאחיה בביירות במלחמת לבנון השנייה. "נהיה מאוד אגרסיביים בהפעלת האש שלנו בשעות הקרובות".

"גדודי עז א-דין אל-קסאם עומדת להפגיז את אזור תל אביב ופאתיה הדרומיים ברקטות מסוג J80 בסביבות השעה 21:00 הערב, שבת 12.7.2014", לשון הודעת הארגון. בערב, כאשר כאמור הירי הסתיים ביירוט מוצלח של כיפת ברזל.

במקביל מדווחים כלי תקשורת בעולם הערבים על מגעים להפסקת אש בין ישראל לחמאס - כך לפי ערוץ 2. ביוזמה מעורבות מצרים, קטאר וטורקיה. לפי ערוץ 2, שני מתווים להפסקת אש הונחו על השולחן, האחד של טורקיה והאחר של קטאר. גורם מדיני אמר לחדשות 2 כי "עד לרגע זה לא הונחה שום הצעה שמספקת שקט ממושך".

לפי חלק מהדיווחים, המתווה להפסקת אש יכלול שחרור אסירים פלסטינים או העברת סחורות וכספים לרצועת עזה. נראה כי ההצעה הקטארית זוכה להתנגדות פחותה יותר מזו הטורקית, כיוון שראש המודיעין הטורקי נחשב מקורב לאיראן.

"אנחנו לא להוטים להשיג רגיעה", אמר דובר חמאס, סמי אבו זוהרי. הפרטים על המגעים חלקיים ולא ברורים.

מטח לדרום בצהריים

אחר הצהריים (שבת) נשמעו אזעקות בכל יישובי הדרום, בשפלה, בגוש דן ובירושלים. כיפת ברזל יירטה רקטות באשדוד, יבנה, אשקלון וראשל"צ. בבאר שבע התפוצצה רקטה בשטח פתוח, ולא גרמה לנפגעים או לנזק. מוקדם יותר נפלו שלוש רקטות נוספות בעיר, שלא גרמו לנפגעים או לנזק. כמו כן, בשמי מועצת חוף אשקלון יירטה מערכת "כיפת ברזל" שתי רקטות ובמועצה האזורית בני שמעון התפוצצה רקטה נוספת. לא דווח על נפגעים או על נזק.

בשעות הצהריים נשמעה פעמים רבות אזעקת "צבע אדום" במועצות האזוריות אשכול, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון ובני שמעון הסמוכות לרצועת עזה. כעשר רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול, שתיים נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים בשדות נגב, וגרמו לשריפה. איש לא נפגע, וכוחות כיבוי השתלטו על הלהבות שהחלו להתפשט שם. בשער הנגב נפלו ארבע רקטות בשטחים פתוחים ולא גרמו לנזק או לנפגעים.

במקביל, נפלה רקטה בכביש ליד בית בנתיבות. שני בני אדם נפצעו באורח קל כשרצו למרחב המוגן - נער בן 16 שנחבל בראשו וצעירה בת 19 שנפצעה גם היא. הם פונו על ידי מגן דוד אדום לבית החולים סורוקה בבאר שבע. שני בני אדם נוספים לקו בחרדה ופונו לקבלת טיפול בעיר. נזק נגרם לכמה בתים.

"הייתה אזעקה. נכנסנו בריצה לממ"ד. שמענו פיצוץ אדיר", סיפר אחד התושבים שביתו נפגע. "יצאנו וראינו מה קרה. אנחנו מקווים שייתנו לצה"ל לעשות את העבודה שלו. אין לנו בעיה לשבת שלושה חודשים במקלטים, רק שזה לא יחזור על עצמו".

ראש העיר יחיאל זהר אמר: "אין פתרון קסמים למצב, חייבים לטפל בבעיה מהשורש. אני לא יודע אם זה נכון לעת הזאת להכניס כוחות קרקעיים לעזה. הממשלה נוהגת בחוכמה, אבל צריך גם פתרון צבאי וגם מדיני".

לפני הצהריים נשמעה אזעקה גם באשדוד, באשקלון, בנס ציונה וברחובות. סוללה של "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי השפלה, ושתיים אחרות נפלו בשטח פתוח בחבל לכיש. גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות לירי לשפלה ואמרו כי שיגרו רקטה מדגם M75 לעבר שדה התעופה בן גוריון. כמו כן, הם הודיעו כי שיגרו שלוש רקטות 107 לעבר כוח צבאי המוצב על הגבול במרכז הרצועה.

בשעות הצהריים נשמעה פעמים רבות אזעקת "צבע אדום" במועצות האזוריות אשכול, שדות נגב, חוף אשקלון ובני שמעון הסמוכות לרצועת עזה. כעשר רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול, ולפחות אחת נוספת התפוצצה בשטח פתוח בשדות נגב וגרמה לשריפה. איש לא נפגע, וכוחות כיבוי השתלטו על הלהבות שהחלו להתפשט שם.

צה"ל ממשיך להרעיד את עזה

בשעות הלילה והבוקר תקף צה"ל שורה של יעדי טרור - מהים ומהאוויר. הפלסטינים דיווחו על תקיפות לאורכה ולרוחבה של הרצועה, ולראשונה מאז החל המבצע בלילה שבין שני לשלישי - גם על תקיפה של מסגד. מדובר במסגד אל-פארוק במחנה נוסיראת במרכז הרצועה, ששימש כמחסן לרקטות ולאמצעי לחימה וכמתחם לפעילות טרור. לפי אתר החדשות הפלסטיני "אל-קודס", מטוסי F16 שיגרו שני טילים לעבר המסגד והרסו אותו כליל. עוד דווח כי כמה אנשים נפצעו כתוצאה מההפצצה.

עד כה נמנע צה"ל מלתקוף מסגדים על אף שמידע מודיעיני הצביע על כך שהם משמשים לפעילות טרור הכוללת הסתרת פעילים, מרכזי פיקוד ושליטה, אחסון אמצעי לחימה ושיגור רקטות.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס הבוקר במשדר המיוחד של וואלה! חדשות לפגיעה במסגד אל-פארוק ואמר כי צה"ל פוגע בכל מקום שיש בו אמצעי לחימה. "אין פה הורדת כפפות, עצבים או כעס", הבהיר דובר צה"ל. "יש פה מערכת שמתפתחת כל הזמן ויש הרבה שיקולים בהערכת המצב. כשאנחנו רואים מטרות שצריך לפגוע בהן, אנחנו פועלים".

נוסף על תקיפה זו, דווח כי בחאן יונס אדם אחד נפצע באורח קשה בתקיפה של בית, וכן הייתה תקיפה נוספת בשכונת זייתון בעיר עזה. כמו כן, ביטאון חמאס א-ריסאלה דיווח הבוקר על ירי ארטילרי של צה"ל לעבר מחנות פליטים ליד העיר. עוד דיווחו הפלסטינים כי גם ספינות חיל הים של צה"ל תקפו כמה יעדים בקו החוף של הרצועה.