ההאטה מחריפה: נתוני מקרו מדאיגים פורסמו בישראל

‎‎מעמיקה הירידה ביצוא התעשייתי - ירידה של 12.3% ביצוא ההיי-טק ■‏‎‎‏ יבוא מוצרי השקעה, חומרי גלם ומוצרי צריכה בני קיימא ממשיך לדשדש‏

מפעל חד אסף / צילום: אתר החברה
מפעל חד אסף / צילום: אתר החברה

נתוני סחר החוץ לחודש יוני ממשיכים להצביע על החרפת ההאטה בביקושים במשק. לפי הלמ"ס, היצוא התעשייתי, כרייה וחציבה (למעט יהלומים) ירד ברבעון השני של 2014 ב-12.6% בשיעור שנתי, ירידה גבוהה מזו שנרשמה ברבעון הראשון של השנה, ועמד על 7.6% בשיעור שנתי.

ירידה ביצוא התעשייתי נרשמה בכל רמות הטכנולוגיה כשאר יצוא תעשיות טכנולוגיה עילית - היי-טק - המהווה כ-43% מכלל היצוא התעשייתי, ירד באפריל-יוני, על פי נתוני המגמה, ב-12.3% בחישוב שנתי בהמשך לירידה של 8% בינואר-מארס.

נתוני היצוא לפי ענף מצביעים על צניחה חדה של יותר מ-18% ביצוא ענף התרופות. גם הירידה ביצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית (37% מכלל היצוא התעשייתי) גדלה ל-17.2% בחישוב שנתי ברבעון השני לעומת ירידה של 4.6% ברבעון הראשון. ירידה משמעותית נרשמה ביצוא ענף כימיקלים ומוצריהם שצנח בכ-26% (ירידה של 2.5% בממוצע לחודש).

יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית ירד בשלושת החודשים האחרונים ב-12.2% ביצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית (7% מכלל היצוא התעשייתי) בכ-5%. באותה תקופה. בראייה חצי שנתית עולה מהנתונים כי במחצית הראשונה של 2014 (ינואר-יוני) היצוא התעשייתי ללא יהלומים ומטוסים נותר כמעט ללא שינוי לעומת המחצית המקבילה אשתקד (עלייה מזערית של כ-0.8% בלבד) ועמד על כ-24.1 מיליארד דולר.

ההאטה בביקושים במשק באה לידי ביטוי בצד היבוא, כאשר מעמיקה הירידה בביקוש לחומרי גלם מיובאים ובמוצרי השקעה שמגיעים מחו"ל, ירידה שתתרגם לירידה עתידית בהיצע (בייצור). לפי הנתונים, יבוא חומרי גלם (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה) ירד ב-4.3% ברבעון השני של 2014 על פי נתוני המגמה לאחר עלייה של כ-2% ברבעון הראשון ו-1.8% בינואר- מארס 2014.

פירוט לפי קבוצות מראה כי יבוא תשומות לתעשיות מכונות ואלקטרוניקה ירד בכ-14%. נתוני המגמה מצביעים גם על ירידה ביבוא מוצרי השקעה (למעט אוניות ומטוסים) שירד ב-16.5% בשיעור שנתי ברבעון השני, בהמשך לירידה של כ-14% בחישוב שנתי ברבעון הראשון. יבוא מכונות וציוד (המהווה כשני שלישים מיבוא מוצרי השקעה) ירד בכ-8% ויבוא כלי תחבורה להשקעה ירד בכ-23% (ירידה של 3.1% בממוצע לחודש).

ביבוא מוצרי צריכה נרשמה עלייה דווקא, אם כי מתונה, בסך 4% בלבד, רובה מוסברת ביבוא הצריכה השוטפת שמשקפת פחות את אמון הצרכנים ואת רצון הצרכן לצרוך. מנגד, יבוא מוצרים בני קיימא (ריהוט, מוצרי חשמל ביתיים וכלי תחבורה) דווקא ירד ברבעון השני של 2014 ב-3.5% בחישוב שנתי, בעיקר עקב הירידה ביבוא מכוניות באותה תקופה.

יצוא תעשייתי
 יצוא תעשייתי