עטרת הפסיקה לפעול: חייבת עשרות מ' ש' לבנקים ולספקים

עטרת שימשה כחברת ההפצה של מוצרי המותג הפרטי של כמה רשתות שיווק ■ "הבעלים ירד למחתרת. זאת אכזבה אדירה. הוא מוג-לב"

סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock
סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock

חברת ההפצה "עטרת" נקלעה לקשיים כספיים, פיטרה את כל עובדיה והפסיקה לפעול בסוף השבוע האחרון, לאחר שהשאירה חובות של עשרות מיליוני שקלים.

ל"עטרת" יש חוב של 25.6 מיליון שקל לבנק דיסקונט, חוב של 16.5 מיליון שקל לבנק אוצר החייל, חובות של 10-15 מיליון שקל לכ-25 ספקים "המותג" ועוד.

היום (א') מינה בית המשפט המחוזי בתל-אביב את עורכי הדין ישראל שפלר וישראל בכר ככונסי נכסים זמניים לחברה.

"עטרת", הנמצאת בבעלות רו"ח עדי קדושים, שימשה כחברת ההפצה של מוצרי "המותג" לרשתות השיווק. "המותג" הוא מותג פרטי של כמה רשתות שיווק, ובהן רמי לוי שיווק השקמה, ויקטורי ומחסני השוק. "המותג" מתנהל תחת חברת ברנד פור יו.

בנוסף עסקה "עטרת" ביבוא ומכירה של מוצרי מזון ששווקו תחת מותגים שונים. ל"עטרת" יש מרלו"ג חדש בתימורים המשתרע על 8 דונם, והיא מחזיקה במחצית מניות חברת הפטריות "מרינה" שאליה נכנסה כשותפה לפני שנה.

"עטרת" רכשה את המוצרים מהיצרנים הקטנים של "המותג" ושיווקה אותם לרשתות.

לדברי ספקים, מדובר בפרשה בסגנון קריסת קלאבמרקט, אלא שהנפגעים הם ספקים קטנים ש"עטרת" חייבת להם מאות אלפי שקלים כל אחד, ובחלק מהמקרים אלה חובות של מיליוני שקלים.

תחילת הפרשה ברביעי האחרון. אז התברר כי חשבונה של "עטרת" בדיסקונט נקלע לחריגה של מאות אלפי שקלים. בבנק לא הצליחו לקבל מענה מקדושים והחליטו להחזיק 3 צ'קים של החברה בנימוק של היעדר כיסוי מספיק. למחרת התברר כי קדושים עזב את הארץ ובשיחה מחו"ל הורה לסמנכ"ל הכספים ולסמנכ"לית התפעול לסגור את החברה ולפטר לאלתר את כל עובדיה. בעקבות זאת החזיר הבנק 10 צ'קים נוספים בסכום כולל של מיליון שקל.

רפי שפר, מנכ"ל ומבעלי ברנד פור יו, קיבל את ההודעה על הקריסה בתדהמה. לדבריו, "סמנכ"ל הכספים, יוסי אגם, התקשר אליי ברביעי אחר-הצהריים ואמר: 'משהו מסריח אצלנו בחברה, ואני לא יכול שלא לחלוק את זה איתך'. הוא סיפר לי שקדושים טס יום קודם לאוקראינה, שלקח איתו צ'קים שגבה מלקוחות המותג, וכן שהוא היה צריך להפקיד אותם בבנק אך לא עשה זאת. הוא טען שהוא כתב לקדושים, סימס לו והתקשר, אך הוא לא ענה".

כשהתברר שהבנק החזיר צ'קים, וקדושים הורה לפטר את עובדי החברה, שכרה ברנד פור יור חברת אבטחה והודיעה לספקי המותג לקחת הסחורה מהמחסנים. פעולה זו ננקטה לאחר שקדושים הורה לעובדיו לתת לספקי המותג את הסחורה. בתוך זמן קצר גדשו עשרות ספקים את מרלו"ג ודרשו לקבל את הסחורה.

למקום הגיע עו"ד שפלר כנציג דיסקונט וניסה למנוע באמצעות המשטרה את הוצאת הסחורה, בטרם היה בידו צו בית משפט. הוצאת הסחורה לא התאפשרה, לאחר שסמנכ"לית התפעול טענה כי קיבלה איומים על חייה.

שפלר אומר ל"גלובס" כי בין המבקשים להוציא סחורה היו גם גורמים מהשוק האפור.

השופט חגי ברנר קבע היום כי כונסי הנכסים מורשים לקבל את כל הרכוש המשועבד ולנקוט את כל הפעולות להבטחתו ושמירתו, אך הם אינם מוסמכים לנקוט הליכים למימושו.

לדברי שפר, ברנד פור יו תמשיך לפעול במתכונתה הרגילה, והוא מקווה למצוא פתרון להפצת הסחורה לרשתות בתוך שבוע. לדבריו, כל הספקים שעמם שוחח הביעו נכונות להמשיך לייצר סחורה עבור "המותג".

"קדושים עשה פעולות שיבטיחו את עתידו האישי ועתיד משפחתו ויצא את הארץ", אמר שפר. "ניסיתי לדבר איתו. הבנאדם ירד למחתרת. זו אכזבה אדירה. הוא מוג-לב".

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של קדושים.

קריסת חברת
 קריסת חברת