הקרב על מניית הזהב בצים: הושג הסדר בביהמ"ש העליון

(עדכון) - ההתעקשות השתלמה: ביהמ"ש העליון קבע הערב כי בעלי צים לא יוכלו למכור את השליטה בחברה ללא הסכמת המדינה או ביהמ"ש ■ המדינה, בהובלת מנכ"לית האוצר, התנגדה לביטול מגבלת העבירות של המניות

יורם דנציגר / צלם: איל יצהר
יורם דנציגר / צלם: איל יצהר

בבית המשפט העליון הושג הערב (ב') הסדר בנוגע למניית הזהב בצים. לפי ההסדר, יבוטל פסק הדין של בית המשפט המחוזי, וייקבע כי במקרה שצים תבקש למכור נתח של 24% עד 35% ממניות החברה, והמדינה תתנגד למכירה, ישובו הצדדים לבית המשפט על מנת להכריע במחלוקת בין המדינה לצים.

המדינה דורשת כי במקרה כזה המכירה תהיה מותנית בהסכמתה, בעוד צים מבקשת להסיר את המגבלות מעל העבירות של המניות.

מוקדם יותר היום שופט העליון יורם דנציגר המליץ לצדדים על פשרה, שלפיה תידרש הסכמת המדינה להעברת נתח של 24% עד 35% ממניות צים. כמו כן תקבל המדינה זכות לבקש מידע ותוכל להתנגד להעברת מניות - אם לא תקבל את המידע שתבקש. דנציגר הציע כי השאלה העקרונית והרוחבית של ויתור על מנית הזהב תידון בשלב מאוחר יותר.

סוגיית מניית הזהב הגיע לבית המשפט העליון לאחר שהמדינה ערערה על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, המאפשרת לחברה לישראל למכור בעתיד את אחזקותיה בצים ללא צורך בקבלת הסכמת המדינה מראש.

לפי הסדר חוב של צים, החברה לישראל תרכוש נתח של 32% ממניות צים (לעומת 99% כיום) תמורת כ-200 מיליון דולר. ואולם, בחברה לישראל מתנים את העסקה בכך שלא תוטל מגבלה על עבירות המניות בעתיד, כך שהחברה תוכל למכור את מניותיה בחופשיות לגורם זר.

ההתעקשות של החברה לישראל מוסברת בין היתר בפרשת פוטאש, שם הכשילה המדינה עסקה דומה למכירת השליטה בכיל לחברה קנדית. בחברה לישראל טוענים כי ללא הסרת מגבלת העבירות יהיו מניות החברה בצים "נכות" ולא שוות את הסכום שהחברה תשלם תמורתן.

מגבלת העבירות נקבעה במניית המדינה המיוחדת בצים, המכונה גם מניית הזהב. הוראת הסעיף קובעת כי לא ניתן למכור את השליטה בצים או נתח של 24% ממניות החברה ללא הסכמת המדינה. תכלית ההוראה: למנוע מכירת צים לגורמים עויינים לישראל.

המדינה, בהובלת מנכ"לית האוצר יעל אנדורן ובתמיכת איגוד קציני הים, החליטה להתנגד לביטול מגבלת העבירות, בנימוק שמדובר בויתור על אינטרסים לאומיים חיוניים.

הכלכלן ד"ר זאב רותם הזהיר בראיון ל"גלובס" כי בעתיד לא תוכל המדינה להבטיח אספקת מוצרים חיוניים בדרך הים בעת מלחמה - אם תוותר על מגבלות המניה.