האוצר: להטיל קנסות על מי שלא יעמוד בהוראות פיקוח מחירים

לפי ההצעה, עיצומים כספיים יוטלו על מי שיפקיע מחיר של מוצר שנקבע בצו וכן על מי שיגלה חוסר שיתוף-פעולה בהעברת מידע שיתבקש להעביר לרגולטור

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות תהיה מוסמכת להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את הוראות הפיקוח על המחירים. הצעה זו היא חלק מהצעה כוללת של האוצר שתידון השבוע בקבינט הכלכלי-ביטחוני, ומטרתה להגביר את הפיקוח על המחירים.

לפי ההצעה, עיצומים כספיים יוטלו על מי שיפקיע מחיר של מוצר שנקבע בצו וכן על מי שיגלה חוסר שיתוף-פעולה בהעברת מידע שיתבקש להעביר לרגולטור, וזאת לפי סעיף זו לחוק הפיקוח על המחירים.

לשם כך צפויה הממשלה לבצע שינויים בחקיקה, וזאת באמצעות חוק ההסדרים הקרוב.

גורמים באוצר אומרים כי "הסנקציה על הפרת צווי פיקוח, בין אם הפקעת מחיר או אי-העברת מידע, זו סנקציה פלילית שכתובה בחוק, אבל היא בדרך-כלל לא נאכפת. יש ניסיונות לעתים למשוך את הזמן, ואין ספק שברגע שיהיה כלי קונקרטי של עיצום כספי, זה ידרבן את הגופים לשיתוף-פעולה ולעשות זאת בזמן תגובה מבוקש. הסמכות תינתן למפקחים ולוועדת המחירים".

עוד אומרים אותם גורמים כי "הפיקוח על המחירים לא עומד בפני עצמו. זו לא תרופה שאנחנו רואים כקו ראשון ליוקר המחיה", אך יש צורך להגביר את האכיפה, לייעל את עבודת הפיקוח המפוזרת כיום בין משרדי ממשלה רבים וליצור תשתית לפיקוח יותר אפקטיבי.

במסגרת זו מתכננים במשרד האוצר להקים מערכת ניהול ממוחשבת ומרכזית לצורך בקרה ופיקוח, וכן להגביר את השקיפות והתקשורת עם הצרכנים באמצעות הקמת אתר אינטרנט שיציג את רשימת המוצרים בפיקוח והמחירים המעודכנים. הרעיון הוא שאתר זה גם יהווה ערוץ לציבור להעברת פניות ביחס ליישום הפיקוח - תלונות שינותבו למפקחים הרלוונטיים, ולהעלאת הצעות הקשורות לפיקוח מחירים.