המצב הסוער במדינה בעקבות מבצע "צוק איתן" חלחל גם לפאנל העיתונאים בוועידת MAD של "גלובס" בשיתוף ORANGE, שבו השתתפו דנה ויס מחדשות 2; רביב דרוקר מערוץ 10; איילה חסון מערוץ 1; ינון מגל, העורך הראשי של וואלה; וח"כ מיקי רוזנטל ממפלגת העבודה, עיתונאי לשעבר. התקשורת תחת אש, כך נראה, ואין הכוונה רק לאש של החמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה.

"האם המשבר בשוק התקשורת משפיע על הסיקור העיתונאי בתקופה זו?", שאל מנחה הפאנל, לי-אור אברבך, עורך "פירמה", ונענה בסיפור טרי שסיפר רביב דרוקר.

"על המבצע הצבאי לא ראיתי השפעות", השיב דרוקר. "הפחד האמיתי הוא מהעם. אתה לא יודע מי העם, אתה לא יודע מי מגיב לך. פגשתי את ח"כ יריב לוין (ליכוד) בלובי של ערוץ 10, בדיוק אחרי שהוא 'גורש' מהאולפן. הוא אמר: 'זה ממש לא בסדר שגירשו אותי מהאולפן, אני הולך להרוויח מזה בגדול, אבל חבל לי עליכם, כי עוד מעט העניין שלכם (ערוץ 10 ח"מ) יגיע אל הכנסת'".

- זה איום?

"זה היה שיקוף מדויק של המציאות".

איילה חסון התפרצה לדבריו וסיפרה: "כשבאתי להתראיין בערוץ 2, חבר כנסת ששמתחתי עליו ביקורת אמר לי: 'את יודעת שאני בוועדה של רשות השידור?'. אמרתי לו: 'אתה יכול להיות גם בוועדה של נאט"ו ושל האג. אתה חושב שאני פוחדת ממך?'".

חסון פנתה לדרוקר ואמרה: "אני יודעת שבערוץ 10 אתם עובדים מעולה עם הפוליטיקאים, בניגוד ללוזרים שלנו".

דרוקר השיב: "לא יכול להיות שערוץ 1 נסגר בגלל שהוא לא רלוונטי יותר?". חסון ירתה לעבר ח"כ מיקי רוזנטל: "אני יודעת בשביל מי אתה עובד", אך סירבה להרחיב למרות הפצרותיו.

"זרמים לאומניים דוחים"

"בתקופה הזו יש זרמים לאומניים דוחים", אמר רביב דרוקר על הלך הרוחות בציבור בעקבות המצב הבטחוני. "אתה רואה תופעות כמו 'הצל', ואתה רואה את התגובות בפייסבוק. גם אני מקבל תגובות. זה מעיר את כל השדים שאתה לא רוצה לדעת שקיימים בחברה שלנו. וזה דבר נורא דוחה תחושת הקורבנות, כמה אנחנו מסכנים, כמה אנחנו צודקים וכמה אנחנו יפים וכמה אנחנו טהורים".

דנה ויס הוסיפה: "זו תקופת מבחן לעיתונאי. אנחנו בתקופה שבה יש עיצוב מחדש של הזהות של העיתונאי, ובתקופה הזו של מלחמה. אם אנחנו רוצים לשמור על הכוח שלנו בחברה הישראלית, אנחנו צריכים להציב לה מראה ולהראות לה גם את הקולות שהיא לא רוצה לשמוע עכשיו, מעזה, מהעולם.

"המושג 'עיתונאי אובייקטיבי' מת בשנות ה-60. אנחנו מדברים על עיתונות הוגנת, שעושה מאמץ לעשות את התפקיד שלה, והיום התפקיד שלה הוא לבוא ולהציג דברים שהציבור לא רוצה לשמוע".

חסון ציינה כי היא לא מתרגשת מהביקורת שעולה מהרשתות החברתיות על השמאלנות של התקשורת: "מותר לבקר אותנו, נקודה. העיתונאים מבקרים את כולם אבל לא עומדים באלפית הביקורת. אתה לא חייב לגור בממשלת הפייסבוק".

מגל לדרוקר: "אתה מנותק מהזהות שלך"

"אנשים לא רוצים תקשורת מנותקת", אמר ינון מגל. "כשאתה מעלה חומרים לרשת, אתה רואה מה עובד ומה לא עובד. יש איזושהי השפעה".

ח"כ רוזנטל התקומם כנגד הדברים של מגל: "אלה שיקולים שבעבר לא נלקחו. הנראטיב המרכזי היום הוא רגשי במקום תבוני".

חסון אמרה: "זה לא 'האח הגדול'".

בהמשך, התייחס דרוקר לכך שנראה שהתקשורת הולכת עם התחושות של הציבור, ולכן היא לאומנית וימנית יותר. "אם נלך על פרופורציות בהצגת הסבל של התושבים בעזה, אנחנו מקדישים 90% לסבל שלנו ואולי 10% לסבל של הפלסטינים. כתב זר יציג יותר את הסבל של עזה", אמר דרוקר.

מגל השיב לו: "אתה מנותק מהזהות שלך. אנחנו לא CNN, אלא תקשורת ישראלית. אני מחובר יותר לזהות שלי".

הדברים עוררו סערה באולם, ומגל חידד: "התקשורת הישראלית התבלבלה. אני קודם כל בן אדם, קודם כל יהודי, קודם כל ישראלי וקודם כל מייצג את התקשורת הישראלית".