חב' ניכיון צ'קים: עסקים בדרום סובלים, אבל הוצאות צריך לשלם

דני מזרחי, מנכ"ל חברת ניכיון הצ'קים הבורסאית אופל באלאנס, שבסיסה באשדוד: "אף פעם בתקופות כאלה שיעור החובות המסופקים שלנו לא עלה"

דני מזרחי / צילום: תמר מצפי
דני מזרחי / צילום: תמר מצפי

לצד נזקי הרכוש ובנפש שגובה הלחימה, מסב מבצע "צוק איתן" גם נזקים כלכליים משמעותיים למרבית העסקים בדרום, שהיקף פעילותם ירד בצורה ניכרת בשבועיים האחרונים.

דני מזרחי, מנכ"ל חברת ניכיון הצ'קים הבורסאית אופל באלאנס , שבסיסה באשדוד, מספר כי "הרבה עסקים בסביבה עומדים ריקים וסובלים מפגיעה ניכרת בהכנסות, אבל את ההוצאות הם צריכים להמשיך לשלם. צריך לזכור שלעסק יש הוצאות קבועות, כמו תשלום משכורות ומסים, ובאותם עסקים נוצר צורך באשראי כדי להמשיך לתפקד".

עם זאת, באופל באלאנס, המסייעת באספקת נזילות שוטפת לעסקים בדרום, מדווחים על עסקים כרגיל: "אצלנו לא נרשמה ירידה בהכנסות, משום שעסקים ממשיכים להיות זקוקים לאשראי גם כשהפעילות יורדת".

עיקר עסקיה של אופל באלאנס, הנסחרת בבורסה בשווי של 90 מיליון שקל אחרי זינוק של 75% בערכה מתחילת השנה, מתרכזים כאמור בניכיון צ'קים - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידיהם, המוסבים לחברה תמורת עמלה שהיא מקבלת, הנקבעת באחוזים.

מזרחי מציין כי "בחלק מהבנקים באזור אין ממ"דים, ולכן הם משחררים את העובדים הביתה, וכך אנחנו הפכנו לפתרון עבור לקוחות חדשים, שחלק מהם לדוגמה היו צריכים כסף ב-10 בחודש לתשלום משכורות".

- אבל מצד שני, בזמנים שכאלה לאנשים קשה יותר לעמוד בתשלום החובות.

"אני ער לעובדה שמצב המשק לא אופטימלי, וכדי להימנע מביצוע עסקאות לא טובות, נדרשת עבודה מקדימה רצינית. גם בעבר השקענו רבות בבחינת מצב הלקוח, והיום אנחנו עושים אפילו יותר מכך, כשאנו יוצאים מנקודת הנחה ש'כשיש גשם הוא יורד על כולם'. לכן, אנחנו מקפידים על פיזור גדול יותר של לקוחות. לצערנו אנו כבר למודי מלחמות, אך עד כה אף פעם בתקופות שכאלה שיעור החובות המסופקים שלנו לא עלה".

העובדים מגיעים כרגיל

משרדיה של אופל באלאנס ממוקמים במתחם סטאר סנטר באשדוד, לא רחוק מתחנת הדלק שספגה פגיעה ישירה מרקטה במהלך המבצע. מזרחי מספר כי למרות החששות מעבודה בתקופה שכזו, עובדי החברה מפגינים מחויבות גבוהה וממשיכים להגיע כרגיל למשרד, שעובד שישה ימים בשבוע. לדבריו, בני משפחתו ניסו לא פעם להפעיל עליו לחצים להימנע מלהגיע לעבודה בתקופה זו, ללא הצלחה.

את אופל באלאנס הקים מזרחי ב-2006, והוא מחזיק בה יחד עם אחיו שחר ויהושע מזרחי, גיסם מיכאל איתן ובנו עודד, ועו"ד החברה, אורן בן יאיר, המכהן כיו"ר. בזכות המשך צמיחת תיק הלקוחות, בסיכום הרבעון הראשון השנה החברה הציגה הכנסות של כ-4 מיליון שקל - עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אחרי הכנסה שנתית של כ-14 מיליון שקל ב-2013. רווחי הרבעון הראשון צמחו ב-8% ל-1.5 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-2 מיליון שקל אשתקד.

לאופל באלאנס כ-5,000 לקוחות פעילים באופן שוטף מתוך מאגר לקוחות של יותר מ-10,000, וערכו של צ'ק ממוצע בו היא מטפלת עומד על כ-11 אלף שקל.