גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויס אר אס, ביתילי וצומת ספרים: כך נפגענו ממבצע "צוק איתן"

מצב-הרוח הירוד של האזרחים בימי הלחימה בעזה בא לידי ביטוי בצורה חדה בשורת ההכנסות של העסקים שבעורף ■ כמו במרבית הרשתות הקמעונאיות, גם ברשתות הצעצועים, הספרים והריהוט מדווחים על ירידה במכירות

ביתילי / צילום: יוני רייף
ביתילי / צילום: יוני רייף

מצב-הרוח הירוד של האזרחים בימי הלחימה בעזה בא לידי ביטוי בצורה חדה בשורת ההכנסות של העסקים שבעורף. כמו במרבית הרשתות הקמעונאיות, גם ברשתות הצעצועים, הספרים והריהוט מדווחים על ירידה במכירות. בחלק מהרשתות משתדלים לשדר אופטימיות זהירה באשר להתאוששות הצפויה, אך חלקן האחר כבר השלים עם החודש האבוד.

טויס אר אס והפיראט האדום: "כדי להעסיק את הילדים, קונים צעצועים"

מנכ"ל הרשתות: "לא נצליח להשלים את הירידה במכירות. המצב המסחרי עוד לפני המבצע לא היה להיט"

ענף הצעצועים לא חווה שנה טובה, ומבצע "צוק איתן" רק החריף את מצבו הכללי של הענף. מה שמשחק לידי רשתות הצעצועים הוא חיפוש ההורים אחר תעסוקה לילדים, במיוחד באזורים שבהם יש צורך בשהות ארוכה במרחבים מוגנים.

לדברי עדי רגב, מנכ"ל רשתות הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום, ממוצע הירידה בכל הרשת עומד על 15%, אך השונות בין הסניפים גדולה. לדבריו, "יש מכירה של צעצועים. הורים שצריכים להעסיק את הילדים ולדאוג שהם יוציאו אנרגיה, קונים. הבעיה היא יותר החשש מלהסתובב במרחבים הציבוריים ולכן יש פגיעה בעיקר באזורים מוכי אש".

- עד כמה נפגע סניף הדגל בסינמה סיטי בראשון-לציון, עיר שידעה אזעקות רבות?

"יש לנו שם ירידה של 25%".

- איפה נפגעתם הכי הרבה?

"בבאר-שבע ובאשדוד. באשדוד יש ירידה של 30%-35%. בבאר-שבע יש שתי חנויות - החנות במרכז הפתוח ירדה בשיעור דומה לאשדוד, ואילו החנות בקניון גרנד באר-שבע ירדה ב-20%. יש לאנשים כנראה תחושה שהקניון בטוח יותר. הקניון מתקשר אותו כמרחב מוגן, למרות שבדרך-כלל קניונים הם לא מרחב מוגן, אם כי יש בהם נגישות למרחבים מוגנים. במרכזי המסחר הפתוחים הפגיעה יותר גדולה".

- אילו עוד סניפים נפגעו?

"סניף שפיים נפגע מהיום הראשון, סניפי ירקונים ופתח-תקווה עבדו בתחילת המבצע, אבל החל מאמצע השבוע שעבר הם נפגעו".

- תצליחו להשלים את הפער?

"אני לא חושב. המצב המסחרי בארץ עוד לפני המבצע לא היה להיט. מקווים לשיפור לקראת חזרה לבית-הספר והחגים".

- מה זה עושה לרווחיות?

"זו בעיה. כל ההוצאות קבועות. חלק הקניונים הורידו מעט את דמי השכירות, אבל זה לא מספיק ולא גורף. שכר העבודה קבוע. אני לא אומר 'לא' לעובד שרוצה לבוא לעבוד. לשמחתי, רוב האנשים באים לעבוד".

* פישמן רשתות, המחזיקה בטויס אר אס ובפיראט האדום, נמצאת בבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה בעיתון "גלובס".

ביתילי: "התחלנו לפרסם ועצרנו. אתה מרגיש שזה טיפשי"

מנכ"ל ומבעלי הרשת: "המכירות באשקלון ירדו ב-47%, אך זה רחוק ב-55% מהיעד לתקופה זו"

את ימי מבצע "צוק איתן" מבלה אביב איתני, סא"ל במיל' ומנכ"ל ומבעלי רשת ביתילי, בין שירות המילואים שאליו נקרא לבין ניהול העסק. בנו, חייל בשירות סדיר, נמצא בימים אלה בשירות בעוטף עזה.

רשת ביתילי, כמו עסקים אחרים, ספגה גם היא ירידה במכירות, בעיקר בדרום הארץ. לדברי איתני, מתחילת המבצע צנחו מכירות סניף הרשת באשקלון ב-47%, מכירות הסניף בבאר-שבע ב-15%, ואילו מכירות הסניפים בראשון-לציון ובסניף ביל"ו ב-10%.

איתני אומר כי הנתון מטעה במעט, כי ביחס ליעד סניף אשקלון רחוק ממנו ב-55% ואילו סניפי באר-שבע וביל"ו רחוקים מהיעד ב-30%.

לדבריו, "בביתילי יש לנו שנה טובה יותר משנה שעברה, אך זה נובע מפעולות שעשינו. עשינו פרסום יותר חכם, מבצעים יותר נכונים וסחר טוב יותר. אנחנו פונים לאדריכלים, קבוצות רכישה ומתקשרים טוב יותר עם הקהל שלנו ורואים את התוצאה. לכן, הציפיות שלנו מיולי היו מאוד גבוהות. הייתה תחושה מאוד טובה וגם יוני לא היה נורא. הוא היה יחסית בסדר וטוב יותר משנה שעברה. ציפינו שהמגמה תמשיך ויולי אוגוסט יהיו מצוינים. פרט לדרום, גם בשאר הסניפים יש ירידה כי המצב רוח לא טוב. אבל שורדים".

בעקבות המבצע, הפחיתה הרשת את הפרסום: "התחלנו לפרסם ועצרנו. אתה מרגיש שזה נראה טיפשי כשאתה מסתכל על עסק, בזמן שנלחמים", אומר איתני.

- עד כמה אתה חושב שתצליחו להשלים פערים?

"אני לא חושב שנצליח להשלים פערים, אבל אם יש חודש אחד אבוד, זה עדיין לא אומר שזו שנה אבודה. יש מצב שהמלחמה ומגמת הצריכה ייכנסו לאוגוסט".

איתני מגלה הבנה לעובדות המבקשות להישאר בבית עם הילדים. לדבריו, "במטה החברה, שמורכב מהרבה נשים עם ילדים, אז או שמביאים את הילדים או שנשארים בבית.

"חיברתי הרבה עובדים שרצו למחשב מהבית, למרות שיש אמצעי מיגון בעסק. אתה רואה בסירנה אימהות קצת מבוהלות אבל כולם מבינים שזה המצב. מתחילים להבין שזה חלק מהעניין, שזה לא משהו בידיים שלך ושל המדינה שלך, ואתה לא יכול לבוא בטענות לאף אחד".

צומת ספרים: המכירות בסניף של נמל תל-אביב צנחו ב-90%

אבי שומר, מנכ"ל הרשת: "הקונים עוברים לחנויות במרכזים ממוגנים. חודש יולי יהיה הפסדי"

רשת צומת ספרים חווה מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ירידה רוחבית בפדיונות, אך באורח מפתיע היא מדווחת כי דווקא סניף הרשת בנמל תל-אביב ספג צניחה של עד 90% במכירות - צניחה חדה יותר מהצניחה של סניף הרשת בעיר אשקלון שהגיעה ל-70%.

לדברי אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, "בנמל תל-אביב הירידה גדולה מאוד כי כל הנמל לא ממוגן. אין אנשים בנמל תל-אביב. גם המסעדות שם ריקות. לסניף אשקלון מגיע מי שאין לו ברירה, ובתל-אביב יש ברירות וחלופה לסניף בנמל".

לדבריו, חודש יולי הוא בדרך-כלל חודש חזק בענף. הוא חודש של חופש שבו קונים חוברות לחופש, ציוד לבית-הספר, והוא גם התחיל טוב. יש לי בתי קפה שיושבים אצלנו בסניפים (סניפי קפה גרג, א"ח), והמצב שלהם הרבה יותר גרוע, כך שיש כאלה שנפגעים יותר".

סניפי הרשת בדרום חוו ירידה של 40%-70% במכירות, תלוי בעיר. לדברי שומר, "הירידה הכי גדולה היא בפאוור סנטרים. סניף הרשת בפאוור סנטר במודיעין ירד ב-55%. הסניף בשילת (צמוד למודיעין, א"ח) ירד ב-36%. לעומת זאת, הסניף בקניון עזריאלי במודיעין לא נפגע. כל תושבי מודיעין והסביבה עברו לקניון בגלל המיגון".

- תוכלו להשלים את הפער?

"החודש בטוח שלא. כבר למדנו שמה שאתה לא מוכר היום, אתה לא מוכר מחר".

- עד כמה זה פוגע ברווחיות?

"חודש יולי יהיה הפסדי. אלה ירידות משמעותיות".

פארק המים שפיים: "מובלעת של שפיות לתושבי הדרום"

מנכ"ל הפארק: "נרתמנו למאמץ והורדנו מחירים משמעותית"

פארק המים שפיים אמור להיות בימים אלה בשיא הפעילות, ומצבו הנוכחי לא רחוק משם דרמטית. אם בתחילת המבצע סבל הפארק ממיעוט מבקרים, הרי שבימים האחרונים גודשים אותו דווקא תושבי הדרום.

לדברי יואב לאור, מנכ"ל הפארק: "בימים האחרונים אנחנו קולטים הרבה מאוד אנשים מהדרום - תושבי קיבוצים בעוטף עזה, שדרות, אופקים ועוד, ואנחנו עושים עבורם פעילות שמהווה מובלעת של שפיות".

- מי מממן את הפעילות?

"אנחנו נותנים את הפארק במחיר תרומה, ויש עמותות שקמו וצצו והן מביאות אורחים מהדרום. זה כולל את הסוכנות יהודית, החברה הישראלית, עיריות שהתארגנו. אנחנו מצדנו נרתמנו למאמץ כשהורדנו את המחירים משמעותית".

לאור מסרב לומר בכמה נמכר כרטיס כניסה המיועד לתרומה, אך יש להניח כי מדובר במחיר הנמוך מ-45 שקל - המחיר המוצע לתושבי הדרום בקופת הפארק. יצוין, כי מחיר המחירון לפארק עומד על 106 שקל ובאמצעות רכישה דרך ועדי עובדים ניתן לרכוש כרטיס ב-60 שקל.

לדבריו, "לא אכנס למספרים, אבל זה זול בעשרות אחוזים מהמחיר הנקוב. המחיר הכי נמוך שקיים בפארק. זה קונקרטי למבצע".

- איך העונה תסתיים מבחינת רווחיות?

"מוקדם עדיין לדעת. החודשים מאי-יוני היו טובים מאוד. ביולי התוכניות השתנו. ביומיים האחרונים אני מזהה שאנשים מהמרכז התחילו להגיע".

- יש לכם פתרונות מיגון?

"אנחנו פועלים תחת הנחיות פיקוד העורף שמתיר לנו לעבוד. יש לנו ממ"ד ומספר מרחבים מוגנים".

- מה ההסתברות שכאשר תישמע אזעקה יוכלו המתרחצים להגיע למרחב המוגן?

"אין מענה של 100% בשום מקום במדינה. יש לנו 6-7 מרחבים מוגנים ברחבי המתחם".

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל