גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה שווה המלצת היועצים?

דווקא לקראת תיקונים ב"טבע", מערערים על שיקולי הדירקטוריון

בניין טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
בניין טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

בימים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת חוות דעתם של יועצי הצבעות (Proxy Advisers) על הצעות ההחלטה שיובאו לאישור האסיפה הכללית של בעלי מניות חברת "טבע" בסוף החודש.

בשנים האחרונות דשדש מחירה של מניית "טבע" בבורסה, למרות שביצועיה במונחי צמיחה ורווחיות היו טובים למדי בזכות ההצלחה הגדולה של הקופקסון. אולם דוקא הצלחה זו גרמה לדשדוש במחיר המניה משום שהנהלת טבע והדירקטוריון לא שכנעו את שוק המניות שיש להם מענה לפגיעה הצפויה ברווחיות החברה עם פקיעת פטנט הקופקסון השנה.

פרישתו של שלמה ינאי והחלפתו בג'רמי לוין לא שכנעה את השוק שניתן מענה לאי הוודאות ביחס לעתידה של טבע והדחתו של לוין גררה בקורת קשה על תפקודו של הדירקטוריון. התפתחויות אלה הניעו את בני לנדא לפתוח במסע לחצים לשינוי מבנה דירקטוריון "טבע" - צמצום מספר חבריו ומינוי דירקטורים חדשים בעלי מומחיות בשוק הפארמה הבינלאומי.

דירקטוריון "טבע" לא נותר אדיש לצורך בשינוי, ולצד מינויו של ארז ויגודמן כמנכ"ל, החליט על שינוי בהרכב הדירקטוריון בכיוון שעליו המליץ בני לנדא. שני דירקטורים ותיקים אינם מציעים מועמדותם לבחירה מחדש ועד סוף השנה יפרשו ככל הנראה דירקטור נוסף ויושב הראש פיליפ פרוסט. מוצע לבחור דירקטור חדש בעל מומחיות בתחום הפרמצבטי וניתן יהיה לבחור דירקטורים נוספים שזה תחום התמחותם אם ימצאו מועמדים מתאימים. שינויים אלה התקבלו על ידי השוק בשביעות רצון שהתבטאה במגמת עליה במחיר המניה.

בני לנדא לא היה שבע רצון מהתפתחויות אלה - קצב השינוי לא הניח את דעתו ויש לו בקורת על מנגנון בחירת הדירקטורים (הדירקטוריון המדורג) ועל כמה מסעיפי תקנון "טבע" שמקשים על השתלטות על החברה. הוא הגיש , יחד עם רות חשין, הסתייגות משתי הצעות החלטה שנכללו בכתב ההצבעה של בעלי המניות באסיפה הקרובה :התנגדות למינויו מחדש כדירקטור של אורי סלונים ולהסדר ביטוח המנהלים ונושאי המשרה.

כאן נכנסים לתמונה יועצי ההצבעות. משני היועצים האמריקאיים ISS המליץ לאשר את הצעות ההחלטה ואילו חברת גלס לואיס המליצה שלא לאשר בחירתם מחדש של סלונים ושל יוסי ניצני והצטרפה ללנדא בהתנגדות להסדר ביטוח הדירקטורים. כן פסלה גלס לואיס את הסדרי המענק הכספי והתגמול ההוני שקבע הדירקטוריון למנכ"ל. אנטרופי הישראלית הגדילה לעשות - פסלה את מינוים מחדש של סלונים ושל דן פרופר, התנגדה להסדרי התגמול של המנכ"ל ולרכישת הכיסוי הביטוחי לדירקטורים ונושאי משרה. אנטרופי ציינה שלדעתה מנגנון מינוי הדירקטורים ב"טבע" פוגע בשוויה של החברה.

מה המשקל שיש לתת להמלצות לענין אי חידוש מינוים של סלונים ניצני ופרופר? האם יכולים יועצים חיצוניים להעריך את תפקודו של דירקטור ואת תרומתו לפעולת הדירקטוריון? האם נמצא דופי אישי במי מהם, כגון מצב של ניגוד ענינים? לדעתי, יכולתו של הדירקטוריון להעריך את תרומת הדירקטורים שמוצע לחדש את כהונתם עולה לאין שיעור על זו של היועצים.

ההצעה לשלול את הסדר הכיסוי הביטוחי לדירקטורים משום שהחברה לא נתנה הסבר לסכום המוצע של הפוליסה ולגודל הפרמיה נראית לי קנטרנות לשמה. האם החברה התבקשה לתת הסבר וסירבה? שלילת כיסוי ביטוחי היא סנקציה שתפגע בטובת החברה משום שתבריח דירקטורים טובים ותכשיל מינויים של מועמדים בעלי משקל, אלה שבני לנדא רוצה שיצורפו לדירקטוריון.

מאמר שפורסם בכתב העת Fortune ב- 24.2.14 וכותרתו Do Proxy Advisers Hurt Your Returns? הובע ספק ביחס לתוצאות הסתמכותם של משקיעים מוסדיים על המלצותיהם של יועצי ההצבעות.

דון יקטמן, מנהל קרן נאמנות בה מושקעים 13.9 מיליארד דולר, מצטרף למבקרים הטוענים שהיועצים מפעילים על כל החברות קריטריונים אחידים של מימשל תאגידי מבלי להבחין בניואנסים המייחדים כל חברה. הוא מביא כדוגמה את ההמלצה שנתנו שתי החברות ב - 2004 שלא לבחור מחדש בוורן בפט כדירקטור בקוקה קולה משום שלכמה מחברות הבת של ברקשייר האתוויי היו קשרי עסקים עם קוקה קולה. לי זו נראית המלצה מגוחכת אומר יקטמן. עם זאת, אין לזלזל בכוחן של שתי החברות, שאין להן מתחרים, לכפות את עמדתן על חברות. לפי בדיקות שנעשו המלצותיהן עשויות לשנות את מתכונת הצבעתם של עד 30% מבעלי המניות.

התנגדות לנדא להסדר הדירקטוריון המדורג מבוססת על הטענה שהוא נועד לבצר את מעמדם של הדירקטורים המכהנים, אבל כתום שלוש שנים ניתן להפסיק כהונתו של דירקטור. ההסדר נועד להכביד על השתלטות עוינת על טבע. די ברור שאם תשתלט על טבע חברה בינלאומית גדולה יועבר מרכז העסקים לארץ אחרת ו"טבע" תאבד את זהותה הישראלית. לטענת אנטרופי שמנגנון בחירת הדירקטורים פוגע בשוויה של החברה אפשר להשיב שמנגנון זה היה קיים גם בימי הזוהר של מניית "טבע". סביר להניח שלקופקסון היתה השפעה רבה יותר גם בתקופת הצמיחה וגם בתקופת החששות מפני השפעת פקיעת הפטנט.

תמוה בעיני שדווקא כאשר ניכרים סימנים ברורים לתיקונים במימשל התאגידי של "טבע" נעשים מעשים שתכליתם לערער על שיקול הדעת של הדירקטוריון. אני מקווה שרוב בעלי המניות של החברה יאשרו את הצעות ההחלטה בלי להרפות מן הלחץ לשיפורים נוספים בתפקוד הדירקטוריון.

הכותב היה דירקטור ויו"ר דירקטוריון "טבע"

עוד כתבות

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים, והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

מפגינים נגד הממשלה חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ ● צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה