תערוכת הבוגרים של מכללת שנקר: אמנות בחלל

תערוכת הבוגרים של המחזור השלישי במחלקה לאמנות רב-תחומית בשנקר מחדדת שוב את חשיבותה של האקדמיה ככוח מדרבן

תערוכת הבוגרים של המחזור השלישי במחלקה לאמנות רב-תחומית בשנקר מחדדת שוב את חשיבותו של בית הספר ככוח רענן ומדרבן בשדה המקומי. "אני רואה בכך נס", אומר ראש המחלקה, האמן פרופ' לארי אברמסון. "בית הספר לאמנות כישות עצמאית הולך ונכחד ובשעה שבתי ספר לאמנות בכל העולם מתכווצים ונבלעים בתוך אקדמיות גדולות ב-20 שנה האחרונות, דווקא פה בשנקר הבינו את החשיבות של מחלקה כזו ומשקיעים בה משאבים. וזו גם אחריות גדולה עבורנו.

אנחנו חלק מהאקדמיה וגם נפרדים ממנה, אפילו פיזית, ויש לכך חשיבות", מעיד אברמסון על מיקום המחלקה בבניין עלית ההיסטורי ברמת-גן.

התערוכה מתחילה כבר ברחוב, בציור גרפיטי בשחור-לבן של עדן לוי, שצבעה את כל הקיר החיצוני של המעלה המוביל לכניסה לבניין. העבודה משתלבת בטבעיות ובשקט בקווי המתאר של המקום, עד שקשה להבחין בה אם לא יודעים לחפשה.

בקומה השנייה מציגה לוי את יצירתה בפרויקט הגמר: ציור לירי, מופשט, כמשיחות אקראיות של צבע, הנצמדות לעמוד במבנה ובהמשכו על קיר אחורי. זוהי אחת היצירות היפות והמרגשות בתערוכה - שבה קיבל כמעט כל אחד מהבוגרים חלל גדול משלו.

אברמסון מסביר שהטיפול בחלל הוא חלק מהמתודה שלומדים הסטודנטים במסגרת הסמינר הרב-תחומי שמלווה את 4 שנות הלימודים - והדבר ניכר בעבודה המדויקת ובהתערבויות בחלל שהם מציגים. כך, למשל, מרינה אקונומידס-ארנון "קילפה" את לוחות התיקרה האקוסטית כדי לפעור פתחים לכיוון הגג הגס, ולשוות לחדר מראה של חלל תעשייתי מנוכר.

היא מציגה רישומים בשחור לבן שבהם מככבות דמויות חתול מתפנקות, אלגנטיות, לא "חמודות", ומנגד, על שני קירות שלמים דמות חתול ענק ברישום קו שנוצר ממתיחת חוטים על גבי מסמרי בניין גדולים וגסים. הניגוד בין הציור העדין והגודל המשתלט של פסל הקיר השטוח יוצר דיסוננס בין המבטים.

הילה קלין יצרה סט צילומים, מעין תפאורת אולפן שמציגה מציאות טלוויזיונית בדויה, שבה מככבים יצורים ורודים רכים לצד בן זוגה. המיצג המשותף עוסק באבסורד, שונות ומוזרות ותרבות פופ ריקנית וקומית.

יצורים מזנים שונים ומעולמות בדויים הם חלק מהרפרנס הנגיש לאמנים צעירים מתוך התרבות החזותית של התקופה. הדבר ניכר גם בפרויקט של שם ברדוגו, שיצר מערת עוועים, שבה מולכים יצורי כתות אפלות. עוד יצורים דמיוניים שבים ומופיעים בציור האקספרסיבי של סתו יושע, שמצייר סיטואציות ריאליסטיות, אך "שובר" אותן בשילוב דמויות הנראות כשאולות מתרבות האנימציה והפנטזיה הפופולרית.

התערוכה מוצגת עד 31.7, בניין עלית, ז'בוטינסקי 8 רמת-גן, א'-ה' 10:00-23:00, ו' 10:00-13:00