מיני ארץ נהדרת

צחקתם מהתוכנית של אייל קיציס ששודרה בשבוע שעבר? אני לא

"תוכנית קיציס", יום שישי 21:30 (לערך), ערוץ 2 קשת

אני רוצה להתנצל בפני מי שציפה לתוכנית הזאת שעליה המלצתי לפני שבועיים, רק כדי לגלות שאינה משודרת. זאת בעוד שבשבוע שעבר התעלמתי מקיומה (תחת ההנחה ששוב לא תשודר), רק כדי לגלות את פרצופו החייכני של אייל קיציס, רגע אחרי "אולפן שישי". במילים אחרות, גם ההמלצה הזאת היא בעירבון מוגבל: התפתחות דרמטית בחזית הדרום עלולה להביא לביטול שידורה.

בעצם, זו נקודה טובה לפתוח בה את ההתייחסות לתוכנית הזאת: במקור, מה שאמור להיות תוכנית אירוח אלטרנטיבית, הפך ל"מיני ארץ נהדרת", עם מונולוגים של קיציס שהזכירו את הדיאלוגים שלו עם עלמה זק בעונה האחרונה של "ארץ נהדרת", ואפילו עם יובל סמו (טוב כרגיל) בתפקיד נהג המונית בסיום התוכנית. מהפורמט המגויס הזה קשה להסיק על איך תיראה התוכנית בשגרה.

אז מה? צחקתם מהתוכנית ששודרה בשבוע שעבר? כנראה שלא, וזו לא אשמתכם, כי היא נתקעה אי-שם בין הירח לניו-יורק, או בשפה ברורה יותר: בין הרצון לעשות סאטירה לבין הכורח לעשות משהו שאינו יותר מ"דאחקה".

חלק מהבדיחות הסריחו מתל-אביביות מנותקת של ג'ובניקים שמעזים להשיא עצות ללוחמים; חלק היו בעלות יומרה פוליטית (על הזיגזג ביחס לאבו-מאזן למשל), לגיטימית לכשעצמה, אבל לא מספיק מצחיקה. חלק אחר פגע במטרה למרות כיפת הברזל של "כן, לא, שחור, לבן" של דברים שאסור לומר בימים שכאלה.

ולמרות הכול - ולמרות שלפעמים מוטב כבר משהו לא מצחיק בכלל מאשר "חצי מצחיק", הניסיון של קשת לעשות סאטירה ולנסות להצחיק על רקע משדרי החדשות האין-סופיים ראוי להערכה.

* ציון: 7

כשהדרך היא היעד

"סיפור פשוט", יום חמישי 22:00, ערוץ yes3

הנה סרט קטן שהיה אמור להישאר בשולי העשייה הקולנועית של זמנו, אבל הפך לפופולרי, למסחרי ובדיעבד - אפילו כזה ששינה את אופי היצירה ההוליוודית ועודד תסריטאים לכתוב יותר תסריטים מסוגו.

דייויד לינץ' יצר כאן סרט שכשמו כן הוא: סיפור פשוט. הפילוסופיה שמאחורי הסרט היא שאפשר לקחת את הסיפור הכי בנאלי בעולם, אבל אם מגלים מספיק סבלנות ומשאירים עליו את המצלמה, תתגלה מתחת לאריזה הבנלית דרמה שסוחפת את הצופה.

מעשה באלווין (ריצ'ארד פרסוורת'), קשיש נרגן, מטופל בבת בעייתית, שמקבל ביום אחד הודעה שלפיה אחיו, שאיתו הוא לא בקשר כבר שנים, חולה מאוד. אלווין לא מתבלבל ויוצא לבקר את אחיו כשהוא רכוב על מכסחת דשא - כלי התחבורה היחיד שעומד לרשותו. הדרך הארוכה היא זו ששופכת אור על נקודת המוצא ועל נקודת הסיום.

סרט מאופק, יפה ומרשים גם בצפייה חוזרת.

* ציון: 9

יותר חושך

"עמוס עוז - דיוקן", יום שבת 22:30, ערוץ 1

מצד אחד, עמוס עוז הוא אולי הסופר הישראלי החשוב ביותר מאז החלו סופרים לכתוב בעברית. מצד שני, מדובר באדם ששרוי במעין "ניכור חלקי" כמעט עם כל חלק של הישראליות שהוא מיטיב כל-כך לתאר.

הסרט הזה עוקב אחר דיוקנו של הסופר דרך שיחה איתו, ראיונות עם מעריציו בארץ ובעולם ודרך הטקסטים שלו, בעיקר ספר הזיכרונות "סיפור על אהבה וחושך".

הסרט משרטט דיוקן שאיכשהו מצליח להתבהר כל העת ועדיין להישאר מטושטש, אולי לא רק בגלל עוז עצמו אלא בגלל הדינמיקה התזזיתית של האירועים שאותם הוא מתאר.

לא רק יצירתו הספרותית של עוז נסקרת כאן, אלא גם פילוסופיית החיים שלו, ה"אני מאמין" הפוליטי ועוד כמה פנים מוכרות פחות של היוצר.

בימים שבהם יש מסביב יותר חושך מאהבה, נעים להימלט למחוזות התרבות הישנים והטובים, גם אם המתעתעים, של הישראליות.

* ציון: 9