הקונגרס אישר סיוע חירום למימון מיירטים נוספים לכיפת ברזל

סנטור: "טילי היירוט של כיפת ברזל הולכים ואוזלים" ■ הצעת החוק מועברת עתה לחתימת הנשיא ■ עלות טיל יירוט אחד – 100 אלף דולר

עמוד ענן / צילום: רויטרס
עמוד ענן / צילום: רויטרס

שני בתי הקונגרס של ארה"ב אישרו אמש (ו') סיוע חירום בסך 225 מיליון דולר לייצור טילי יירוט נוספים למערכת כיפת ברזל. הצעת החוק מועברת עתה לבית הלבן והנשיא צפוי לחתום עליה ללא דיחוי, כדי להתחיל את תהליך ייצור הטילים בהקדם.

בסנאט אושרה הצעת החוק פה-אחד. בית-הנבחרים אישר את היוזמה ברוב של 395 צירים. רק שמונה התנגדו.

"טילי היירוט של כיפת ברזל הולכים ואוזלים לישראלים, שזקוקים לטילים אלה כדי להגן על עצמם", אמר אמש הסנטור הרפבוליקאי לינדסי גראהם. "אנו ניצבים יחד איתכם, הישראלים. הנה הטילים".

סנטור ג'ון מקיין אמר: "לא יכולנו לצאת לפגרה בלי לסייע תחילה לישראלים".

עלות הייצור של טיל יירוט אחד היא 100 אלף דולר. התמיכה הגורפת בסיוע לכיפת ברזל הושגה למרות חילוקי הדעות המרים בין דמוקרטים לרפובליקאים בקונגרס.

"(הסיוע לישראל) הוא דוגמה לכך, שאנו יכולים להתעלות מעל המחלוקות בינינו", אמר מנהיג סיעת המיעוט הרפובליקאי בסנט, מיץ' מקונל. קודם לכן חסמו מחוקקים רפבוליקאים את יזמת הסיוע למערכת יירוט הטילים, בטענה שהממשל קשר את הסיוע לישראל למימון תוכניות סיוע למהגרים בלתי-חוקיים מאמריקה הלטינית.

עד עתה העניקה ארה"ב לישראל כ-700 מיליון דולר למימון עלויות כיפת ברזל, לרבות מו"פ, תחזוקה וייצור טילי יירוט. הסיוע למערכת צפוי לעבור את רף מיליארד הדולר בעקבות אישור סיוע החירום לטילי היירוט, הערב, וקודם לכן אישור יותר מ-300 מיליון דולר לכיפת ברזל לשנת הכספים 2015 בוועדת ההקצבות של הסנאט.

שלשום אישר משרד ההגנה האמריקאי העברת כמויות גדולות של תחמושת לצה"ל, רובן ממאגרי החירום של הנשק האמריקאי בישראל. ההעברה נעשתה על פי בקשת ישראל.