ערב הדחתה: הנהלת ערוץ 1 עורכת שינויים בתפקידי מפתח

רשות השידור החליטה להפחית את כמות המהדורות שעורך העורך המרכזי של "מבט", אבי מוסקל, למהדורה אחת בשבוע במקום שלוש ■ ההחלטה הועברה למוסקל באמצעות סידור העבודה ■ מוסקל: "כך ייעשה לעובד שהעיד נגד מנהלו"

טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

הנהלת רשות השידור החליטה להפחית את כמות המהדורות שעורך העורך המרכזי של "מבט", אבי מוסקל, למהדורה אחת בשבוע במקום שלוש. ההחלטה הועברה למוסקל באמצעות סידור העבודה, ללא הודעה רשמית.

אגודת העיתונאים טוענת גם זליג רבינוביץ', יד-ימינו של מנכ"ל רשות השידור, אמור להתמנות למפיק "יומן".

חטיבת החדשות של ערוץ 1 מתנהלת בימי מבצע "צוק איתן" ללא מנהל או ממלא-מקום וללא מנהל לערוץ כללו. על-פי גורמים בחדשות, גם מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם לא מגיע לחטיבת החדשות.

"כך ייעשה לעובד שהעיד נגד מנהלו", כתב מוסקל בתגובה לדברים בעמוד הפייסבוק שלו, בפוסט שחושף התנהלות קשה ביותר במסדרונות חטיבת החדשות של הערוץ הציבורי. "אחת ההחלטות הראשונות שקיבל משה נסטלבאום, כמנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון, הייתה לבטל את ישיבות העורכים. מאז ועד היום, כמעט שלא התקיימו ישיבות, להוציא אחת טרם ביקור האפיפיור בישראל, כשהיה חשוב לנסטלבאום להראות שהוא חזר לניהול החדשות, לאחר שהורשע בבית הדין של עובדי המדינה על-פי הודאתו בעבירה של התבטאות שאינה הולמת עובד ציבור.

"ההרשעה החמורה התאפשרה הודות למספר עובדים בחטיבת החדשות של ערוץ 1 שזומנו להעיד בנציבות שירות המדינה במסגרת החקירה נגד נסטלבאום. עובדים אלה בחרו כמצופה מהם כאזרחים, כל שכן, עיתונאים, לומר את האמת על אף החשש פן יבולע להם במקום העבודה.

"כבר שנתיים שאני מסתובב במערכת עם צלב צלפים על הגב. הכוונות כוונו אליי מיד כשנודע לנסטלבאום על עדותי בנציבות בעניינו. אני לא היחיד. יגאל רביד, שנסטלבאום הורשע בהתבטאויות שאינן הולמות כלפיו על רקע נטייתו המינית, נאלץ להילחם בבתי משפט פעם אחר פעם על זכותו לשדר יומנים ותוכניות. רותם אברוצקי, שגם נגדו השמיע נסטלבאום התבטאויות אלה, מילט בעור שיניו את סדרת התעודה האקולוגית הייחודית שלו, מניסיון ההנהלה לגנוז אותה. עורכים וכתבים בכירים ומנוסים, שגם הם העידו נגד נסטלבאום והביאו להרשעתו, אינם משובצים למשימות עיתונאיות הולמות, גם כאשר הערוץ משדר מסביב לשעון. כן, גם הם סומנו.

"לאחר שהודח בצו בג"ץ מניהול חטיבת החדשות (בפעם השנייה), הודיע נסטלבאום כי הוא מוותר על ניהול החדשות וכבש את מסך הערוץ הראשון עם תוכניות על בסיס יומי. החטיבה מתנהלת כבר שבועות ללא מנהל, ממלא-מקומו סירב להמשיך. על דלת חדר מנהל החדשות כתבה המזכירה המיואשת 'לא יודעת', לאחר שנמאס לה להסביר לשואלים כי באמת אינה יודעת מי מנהל. אם תתעקשו יגידו לכם ש'הם' מנהלים. זה מספיק. אף אחד לא שואל יותר, כי ה'הם' הזה מייצג את השליטה ללא מצרים בכל עמדות המפתח. כש'הם' מחליטים - אין טעם לנסות לערער, ואין גם אל מי. בעיצומו של מבצע השידורים הנוכחי, אין מנהל גם לטלוויזיה, והמנכ"ל לא נראה בחדר החדשות אף לא פעם אחת.

"אמש 'הם' הודיעו לי, באמצעות סידור העבודה, שאחרי 6 שנים שבהן אני גאה להשתייך לצוות העורכים של 'מבט', 'הם' מחליטים לדלל את תפקידי. 'הם' צריכים לדאוג לעובד אחר שהוגדר בהודעת דוברות של רשות השידור, כמי שנחשב במשך שנים לאחד ממקורבי זליג רבינוביץ', עוזרו הבכיר המנכ"ל. סליחה, ממקורבי ה'הם'. העובד האחר שה'הם' דואגים לו כעת הוא אלון מזר, שמשרתו עורך 'פוליטיקה' הועברה למישהו אחר. למי? נכון, לנסטלבאום.

"ככה זה כשיש חברים חזקים שחפצים ביקרך. וכך ייעשה למי שהעז להעיד נגד מנהלו, אחת מהעדויות שהביאו להרשעתו. כל זה קורה ימים ספורים לפני כניסתו לרשות השידור של המפרק, שעל-פי חוק יחליף את ההנהלה הנוכחית".

גורמים במערכת החדשות אמרו ל"גלובס" כי "מבט" היא המהדורה היחידה שלא הוארכה מעבר ל-38 דקות, בזמן שבערוצים המסחריים שידרו שעתיים של מהדורות מרכזיות מדי ערב. בערוץ 1 בחרו לשדר אולפנים חיים עם אורחים בעולם.

לאור הדברים שלחה אגודת העיתונאים בתל-אביב, באמצעות עו"ד אילן בומבך, מכתב לרשות השידור ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לפיו "במסגרת מחטפי הג'ובים, בסידור החדש זוכה נסטלבאום למעמד של מגיש בכיר וקיבל את רצועת השידור היוקרתית של עשר בערב, בזמן שגאולה אבן, למשל, נדחקה לשעה שבע, מחוץ לפריים-טיים. כמו כן, מאחר שגם תפקידו של זליג רבינוביץ' יתרוקן מתוכן, נודע כי יש כוונה למנותו לתפקיד המפיק הראשי של 'יומן', החל מהשבוע הבא... אין זאת אלא שההנהלה הנוכחית מבצרת את כוחותיה לקראת בואו של המפרק".

האגודה מבקשת להשיב את מוסקל לתפקידו המלא.

מרשות השידור נמסר כי "מצבה המידרדר של מהדורת 'מבט', אשר הביאה את הצופים לנטישה מחוסר עניין, והרצון לחזקה, הביאו להוספת עורך מקצועי ומוערך, אלון מזר. הרשות מצרה על כך שמוסקל במקום להבין את מהלך החיזוק, את גודל השעה ולמחול על האגו, בוחר לחבוש את כובע הנרדף התורן. כל ניסיון מסוג זה כדי להשפיע על התחדשותה של הרשות בכלל ומהדורת 'מבט' בפרט נדון לכישלון".

ברשות לא התייחסו לעניין רבינוביץ'.

ח"כ קארין אלהרר מסרה בתגובה: "המינויים 'המפתיעים' ברשות השידור לאחר אישור החוק הם דוגמה נוספת להתנהלות המבישה של הנהלת הרשות, שמנסה כעת בכוחותיה האחרונים לדאוג לעצמה על חשבונם של עובדים מסורים ולעכב את הקמת התאגיד החדש. גם אם תצליח ההנהלה הנוכחית להמנע מפיטורים בתקופת הפירוק בדרכים פתלתלות, יום התחילה של החוק ישים סוף לסיאוב ויביא לציבור הישראלי שידור ציבורי חדש, נקי ואיכותי".