רשות ההגבלים תפעל נגד עסקים שיבצעו תיאום ע"י התבטאות פומבית

"מידע שנמסר בהתבטאות פומבית עשוי לשמש כלי לשימור או תיאום של קרטל סמוי או גלוי ולהגביר את יציבותו"

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

רשות ההגבלים העסקיים פרסמה היום (א') טיוטת מסמך מדיניות שנועד להציב תמרור אזהרה ולקבוע אמות-מידה לגבי התבטאויות פומביות ופרסומים מצד המגזר העסקי, שעלולות לפגוע בתחרות. הטיוטה הועמדה להערות הציבור עד 16 לספטמבר.

‏רשות ההגבלים העסקיים קובעת במסמך כי להתבטאויות ופרסומים פומביים עשויה להיות פגיעה דומה לזו של אמירות והסכמים הנחתמים במחשכים, וכי העובדה שמנהלים וחברות מתבטאים באופן פומבי אינה מחסנת אותם מאכיפה של רשות ההגבלים העסקיים.

‏‏"מידע שנמסר בהתבטאות פומבית עשוי לשמש כלי לשימור או תיאום של קרטל סמוי או גלוי ולהגביר את יציבותו", אומרים ברשות. "כאשר התבטאות פומבית מצד מתחרה אחד עשויה להשפיע על ההתנהלות העסקית של מתחרה אחר, והמתחרה האחר אכן משנה את התנהגותו בהתאם להתבטאות - הרי שהדבר עלול לעלות כדי הסדר כובל אסור.

"במקרים אחרים, התבטאות פומבית עשויה להוות לכל הפחות ניסיון להגיע להסדר כובל אסור, זאת כאשר המידע שנמסר הוא ברור ומספיק מדויק על מנת שלפחות מתחרה אחד יוכל לפעול בהתאם להתבטאות באופן שהיה מקים הסדר כובל אסור".

לפי הנחיות אלה, ספקים או רשתות שיצהירו בפומבי על מהלכים שהם מתכננים לנקוט נגד מתחרים, כמו למשל שלא להוריד מחיר בעקבות מתחרה, עלולים להסתכן בחשדות להסדר סמוי.

‏‏לדברי הממונה פרופ' דיויד גילה, מחקרים שנעשו בנושא הראו כי גם התבטאות המשוגרת כ"בלון ניסוי" עשויה לסייע למתחרים להפחית את אי-הוודאות באשר לתגובותיהם העתידיות, ובכך להשיג ביניהם תיאום שעלול לפגוע בצרכן.‏

"הניסיון העולמי מלמד כי התבטאויות פומביות הפוגעות בתחרות יכולות להיעשות בפורומים ובסגנונות שונים. לדוגמה, בארה"ב ננקטו צעדי אכיפה נגד מנכ"ל שקרא למתחריו, בשיחת ועידה פתוחה עם אנליסטים, לזנוח את התחרות העיקשת שניטשה ביניהם". ‏‎‎‏