מתווה חדש להנפקת תעודות סל העוקבות אחר מניות הבנקים

המפקח על הבנקים בבנק ישראל והרשות לניירות ערך פרסמו נייר עמדה חדש הנוגע להנפקת תעודות סל העוקבות אחר מניות הבנקים ■ המטרה היא לשים קץ למצב שבו גורם מסוים מחזיק ביותר מ-5% מהשליטה של בנק באמצעות תעודות סל

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

המפקח על הבנקים בבנק ישראל והרשות לניירות ערך מעוניינים לשים קץ למצב בו גורם מסוים מחזיק ביותר מ-5% מאמצעי השליטה בתאגיד בנקאי ללא היתר ע"י רכישת תעודות סל העוקבות אחר מניות הבנקים ולכן פרסמו היום (ב') נייר עמדה בו מפורט מתווה פעולה המתייחס להנפקת תעודות סל העוקבות אחר מדד הבנקים.

לפי המתווה החדש, בתי ההשקעות יוכלו להמשיך ולהציע ללקוחותיהם מגוון פעילויות של ניהול נכסים מחד, ולמנוע מצב בו גורם מחזיק ביותר מ-5% מאמצעי השליטה בתאגיד בנקאי ללא היתר, מאידך.

במסגרת נייר העמדה נקבע כי מנפיק תעודת סל יוכל להנפיק ולנהל, אם יבחר לעשות זאת, ובכפוף להוראות כל דין, שני סוגי תעודות: תעודת סל "שקופה" בה כל ארבעת הסוגים של אמצעי השליטה בנכסי התעודה (מניות הבנקים), כהגדרת "אמצעי שליטה" בחוק הבנקאות, יהיו בבעלות המשקיעים, וכן תעודת סל "אטומה" הפועלת לפי המודל הקיים (לגביה מיוחסות ההחזקות במניות הבנקים למנפיק תעודת הסל). כל מנפיק תעודת סל יהא רשאי לבחור אם להנפיק ולנהל תעודה מסוג זה או אחר, או את שני סוגי התעודות במקביל.

מתווה זה יאפשר למנהלי תעודות הסל להמשיך ולנהל תעודות העוקבות אחר מדד הבנקים מבלי שההחזקה במניות הבנקים, הנעשית לצורך ההתכסות בתעודות אלה, תשויך למנהל תעודות הסל.

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, אמר כי "מתווה זה יעניק מענה לצרכי השוק המשתנים והוא תואם את מפת הדרכים של הרשות המעודדת רגולציה מידתית ומאוזנת לצד שמירה על עקרונות הליבה של ההסדרה בשוק ההון. אני בטוח שמתווה זה יאפשר פתרון בעיה אמיתית שהתעוררה בבתי ההשקעות ומאידך יקנה למשקיעים בתעודות הסל זכות הצבעה במניות המוחזקות כנכס מגבה, זכות שלא הייתה להם בעבר".