P&G העולמית תצמצם את הפעילות ל-70-80 מותגים בלבד

עשרות מותגים המשווקים כיום ע"י P&G יימכרו או יימחקו ■ ההערכה היא כי רוב המותגים שיימחקו אינם משווקים בישראל ■ לראשונה מזה שנים, החברה צמצמה מעט את ההוצאה על פרסום ומתכננת הגדלה של הפרסום בדיגיטל

פרוקטר אנד גמבל (P&G) מתכננת למכור, לסגור או למזג יותר ממחצית המותגים שלה ברחבי העולם, במטרה להתמקד ב-70 עד 80 המותגים הגדולים ביותר שלה - כך מסר המנכ"ל איי.ג'י. לפלי בשיחת הוועידה לרגל פרסום הדוחות הכספיים של החברה בסוף השבוע שעבר.

המהלך הזה מוכרז כ-14 חודשים אחרי שובו של לפלי לחברה כמנכ"ל, ובסוף שנת עסקים שהוא תיאר כשנה שבה פרוקטר עמדה בהתחייבויות הפיננסיות שלה, אך לא במה שהיא הייתה צריכה לעשות, לדבריו.

"סיפקנו את ההתחייבויות העסקיות והפיננסיות ל-2013-2014, אך היינו צריכים להצליח יותר", אמר לפלי. "אם רק 2-3 עסקים שהחמיצו את יעדי הביצוע שלהם היו מספקים את הסחורה, היינו משיגים את היעדים הפנימיים שההנהלה הציבה". אלה כללו צמיחה במכירות ב-4% מול צמיחה אורגנית של 3% שהושגה בפועל בשנה שחלפה, ו-2% ברבעון האחרון, ושיפור נתח השוק במקום רק "לשמור עליו, פחות או יותר".

"היום אנחנו מודיעים על מהלך אסטרטגי חשוב שיפשט ויצמצם את עסקי החברה ואת תיק המותגים שלה", אמר לפלי. "אנחנו נהפוך לחברה ממוקדת הרבה יותר של 70 עד 80 מותגים".

פירוש המהלך הוא מכירה, הפסקת השיווק או מציאת שותפים ל-90-100 מותגים אחרים בתיק הנוכחי של פרוקטר, מה שאומר גם קונסולידציה גדולה של שירותי סוכנויות הפרסום ושירותי שיווק נוספים למותגים בעתיד.

לפלי לא סיפק לוח זמנים לביצוע ההתארגנות מחדש, מלבד האמירה כי "זה ייקח כנראה יותר זמן משהיינו רוצים".

"העיתוי של זה ייקבע לפי היכולת שלנו לייצר ערך", אמר סמנכ"ל הכספים ג'ון מולר, אם כי הוא העריך שיידרשו 12-24 חודשים להשלמת התהליך.

"בעולם אידיאלי היינו עושים את זה בעיצומו של המשבר הפיננסי", אמר לפלי, שכהונתו הקודמת כמנכ"ל הייתה בתקופת המשבר. "אנחנו לא רוצים להמתין עוד דקה נוספת".

אותם 70-80 המותגים שיישארו תרמו 90% ממכירות פרוקטר ו-95% מרווחיה ב-3 השנים האחרונות, אמר לפלי. יתר המותגים תרמו רק מעל ל-8 מיליארד דולר ממכירות החברה בשנה.

המותגים שיימחקו רשמו ירידה

"אנחנו נחפש שותפים, נסגור או נמכור את יתר 90 עד 100 המותגים", אמר לפלי. כל המותגים האלה יחד ספגו ירידת מכירות של 3% וירידה של 16% ברווחים, הוא אמר, ושולי הרווח שלהם הם פחות ממחצית מהממוצע של החברה.

המהלך הזה קורה כאשר פרוקטר מצמצמת את ההוצאה על פרסום בפעם הראשונה מזה שנים. ההוצאה על פרסום כאחוז מהמכירות ירדה בכ-0.5% בשנת העסקים שזה עתה הסתיימה, אמר מולר.

ההוצאה העולמית הכוללת על פרסום ירדה לכ-9.1 מיליארד דולר מ-9.7 מיליארד דולר בשנה. חלק מהירידה משקפת את מכירת עסקי המזון ואביזרי חיות המחמד של פרוקטר, שעליה הוכרז באפריל והסתיימה ברובה.

מולר מסר כי החברה תמשיך לצמצם את ההוצאה על פרסום השנה, כדי לעבור לפרסום יעיל יותר במדיה הדיגיטלית ולשפר את האימפקט של מסריה.

רוב המותגים שיימחקו אינם משווקים בישראל

על אף שפרוקטר לא פרסמה את רשימת המותגים שיימחקו, על-פי הערכות מדובר במותגים קטנים שאינם משווקים בישראל. מרבית המותגים החזקים של הקבוצה, אשר משווקים בישראל, אינם צפויים להיכלל במהלך.

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", פרוקטר הורידה מהמדפים בישראל בשנים האחרונות מספר מותגים, בהם הרבל אסנס, נטורלה, משחת השיניים קרסט וסוויפר, ולא מן הנמנע כי המותגים האלה הם גם אלה שלא עמדו בציפיות של החברה בעולם, וכעת יימחקו מהפרוטפוליו שלה.