גרמניה ביטלה חוזה לאספקת מערכת לחימה לרוסיה

ביקורת נגד צרפת על אי-ביטול עסקת אוניות מלחמה של 1.2 מיליארד אירו

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

גרמניה ביטלה אתמול (ב') חוזה של 120 מיליון אירו לאספקת מערכת לחימה מדומה, וזאת על רקע חילוקי הדעות הגוברים בקרב מדינות אירופה בסוגיית מכירת נשק למוסקבה, בייחוד עסקת אוניות המלחמה בת 1.2 מיליארד האירו של צרפת עם רוסיה.

החלטתה של גרמניה לבטל את האישור לחוזה בן שלוש השנים צפויה להאיץ עוד יותר את מאמציה של רוסיה לשים קץ לתלותה בטכנולוגיה צבאית מיובאת. מאמצים אלה כבר הוגברו בתגובה לסנקציות שהטיל בשבוע שעבר האיחוד האירופי על מגזרים שלמים ברוסיה, כולל הגנה, שירותים פיננסיים וציוד אנרגיה.

המהלך של ברלין עשוי גם לעורר תהיות חדשות לגבי חוזה 1.2 מיליארד האירו של צרפת עם רוסיה לאספקת שתי נושאות מסוקים מסוג מיסטראל, שהראשונה מהן הייתה אמורה להימסר בסתיו 2014 והשנייה ב-2015.

צרפת הצליחה להחריג את העסקה שלה עם רוסיה מהסנקציות, בטענה שביטול העסקה יפגע גם בעובדי המספנות וגם בתדמיתה כספקית אמינה של מערכות הגנה.

אך בריטניה, פולין והמדינות הבלטיות מתחו ביקורת חריפה על נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בגין ההסכם בין פריז למוסקבה.

החלטתה של ברלין לבטל את עסקת מערכת הלחימה המדומה משקפת את הקשחת העמדה הגרמנית כלפי רוסיה, שאותה מאשימים האיחוד האירופי וארה"ב באספקת נשק לבדלנים במזרח אוקראינה.

בעקבות סיפוח חצי האי קרים, השעה במארס משרד הכלכלה של גרמניה את החוזה שנחתם ב-2011 בין יצרנית הנשק הגדולה ביותר בגרמניה, ריינמטאל (Rheinmetall) לממשלת רוסיה. אתמול הודיע המשרד כי הוא מבטל לחלוטין את אישור העסקה.

סגן קנצלרית גרמניה, זיגמר גבריאל, אמר שהסיבה למהלך היא החשש מהאלימות הגוברת בעקבות הפלת המטוס המלזי בטיסה MH17 מעל מזרח אוקראינה בחודש שעבר.

פוליטיקאים גרמנים בכירים קוראים לפריז לסגת מעסקת המיסטראל. קארל לאמרס, סגן יו"ר ועדת ההגנה של הפרלמנט הגרמני, אמר אתמול ל"פייננשל טיימס": "החלטה זו של גרמניה היא סוג של דוגמה לאחרים, כולל צרפת. ב-2010 כשהוסכם על החוזה הזה, המצב הפוליטי היה שונה למדי. כעת הפרה רוסיה את החוק הבינלאומי ואת חוק זכויות האדם באמצעות סיפוח חצי האי קרים. לא זה הזמן למכור אוניות צבאיות".

בתשובה לשאלה אם לא מאוחר מדי לעצור את עסקת המיסטראל, השיב לאמרס: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם". הוא הציע שהאיחוד האירופי ונאט"ו יסייעו לצרפת לקחת את "ההחלטה הנכונה" באמצעות הצעה לרכוש או לחכור את האוניות בעצמם.