חדשות הביומד: דרושה חברה שרוצה להימכר לפייזר

לאחר כישלון ההצעה לרכוש את אסטרה זנקה ב-118 מיליארד דולר, ועל רקע השמועות על הכוונות לרכוש את גלקסו סמית'קליין - מהם האתגרים הניצבים כיום בפני פייזר ■ וגם: על מה מצביעים הדוחות של החברות הגדולות בתחום הביומד והמכשור הרפואי

מטה פייזר, ניו יורק / צלם בלומברג
מטה פייזר, ניו יורק / צלם בלומברג

מדדי הביוטק, הפארמה ושירותי הבריאות נמצאים כולם בירידה קלה השבוע, אחרי ביצועים טובים למדי מתחילה השנה. על הרקע הזה החלו חברות הביוטק והפארמה לפרסם את הדוחות הרבעוניים שלהן, והמגמה חיובית בסך הכול. בדוחות שפורסמו עד סוף השבוע שעבר ניכרת צמיחה ממוצעת של עשרות אחוזים לעומת השנה שעברה - הן בהכנסות והן ברווחיות - ורוב החברות עוקפות את התחזיות.

המנצחת היא חברת גילאד (Gilead), שצמחה ביותר מ-300% בהכנסות בעקבות התרופה החדשה שלה לצהבת C, שהובילה בשנה האחרונה את כל תחום הביוטק לעליות. מעניין לראות כי חברות שירותי בריאות שסבלו מירידה בהכנסותיהן ברבעון הן בעיקר כאלה שצריכות לשלם עבור התרופה הנ"ל. כך שלא ניתן יהיה לשחזר את ההצלחה של גילאד בתרופות רבות נוספות, מבלי לגרום למערכת הבריאות לפשוט רגל.

מבין הגדולות, מעניינת במיוחד היא פייזר, אשר נחשבת לחברה בצומת דרכים, לאחר כישלון הצעתה לרכוש את אסטרהזנקה הבריטית, שבה הייתה מעוניינת מסיבות של מיסוי וכן בזכות צנרת המוצרים שלה. אסטרהזנקה דחתה את הצעת פייזר לרכוש אותה ב-118 מיליארד דולר, ויעבור זמן עד שפייזר תוכל להציע לה הצעה חדשה, אם אמנם תציע כזו.

בינתיים בשוק נפוצו שמועות כי פייזר עשויה לרכוש דווקא את גלקסו סמית'קליין, הבריטית השנייה ברשימת חברות הפארמה המובילות. גלקסו, שסבלה פגיעה במניותיה השנה - בין היתר בגלל שערוריות שוחד ומין בסין - כבר נסחרת ב-115 מיליארד דולר "בלבד", מחיר דומה לזה שרצתה פייזר להציע עבור אסטרהזנקה. עם זאת, כמובן, תידרש פרמיה גם לרכישת גלקסו, ויחד עם הפרמיה יכולה העסקה להגיע למחיר של 150-160 מיליארד דולר, בזמן שפייזר עצמה נסחרת לא בהרבה יותר מזה - 181 מיליארד דולר.

גם מבחינה לוגיסטית, ייתכן שגלקסו גדולה מכדי שפייזר תוכל לבלוע אותה. בכל זאת, האנליסטים של התחום לא התעלמו מן השמועות, אלא התייחסו אליהן ברצינות. רכישות אחרות שהציעו האנליסטים לפייזר הן של חברת אקטליון השוויצרית או אקטביס האירית.

תחרות גנרית

דוחות פייזר מעידים על ירידה קלה בהכנסות וברווח (למרות שהרבעון עלה על הציפיות הנמוכות של המשקיעים). הירידה נבעה מתחרות גנרית, בעיקר למשכך הכאבים Celebrex, ותוצאות פחות מלהיבות מן הצפוי של מוצר הסרטן palbociclib, הנמצא בניסויים קליניים.

פייזר נחשבה בשנתיים האחרונות דווקא כמי שעלתה בחזרה על הסוס, וצנרת המוצרים המבטיחה שלה, לצד קיצוץ משמעותי בהוצאות, מנבאים עתיד ורוד. אולם כעת עולה השאלה, האם לאור הקיצוצים, מחלקת המו"פ של החברה עדיין אפקטיבית כשהייתה.

הנסיקה המטאורית של חברת Puma, שסיימה ניסוי שלב III במוצר לסרטן שהיה שייך בעבר לפייזר, גם היא אינה מועילה. פומה עלתה ב-230% בחודש שלאחר ההצלחה בניסוי, והעלתה את השאלות מדוע פייזר בחרה לוותר עליו, תמורת תמלוגים מוגבלים - עד 187 מיליון דולר לכל היותר.

פייזר איבדה ב-2013 שוב את מקומה כחברת התרופות הגדולה בעולם, בפער קטן לעומת המנצחת, נוברטיס. זאת בזכות עסקי הגנריקה והווטרינריה שבהם ממשיכה נוברטיס לאחוז, ושעליהם פייזר ויתרה כחלק מתהליך הצמצומים.

את צנרת המוצרים של נוברטיס תיארנו כאן בהרחבה לפני מספר שבועות. יש לה הבטחות רבות בשרוול. ברבעון הנוכחי היא מדווחת על צמיחה קטנה ברווחיות ובהכנסות לעומת הרבעון המקביל.

אחרי נוברטיס ופייזר ברשימת הגדולות נמצאת סנופי הצרפתית, שלפני מספר שנים הובילה את הרשימה. הרבעון הנוכחי היה טוב עבורה, עם גידול בהכנסות וברווחים, בעיקר בזכות ההכנסות של פעילות הסוכרת ופעילות תרופות היתום של חברת ג'נזיים, שאותה רכשה לפי כמה שנים.

רק רכישות קטנות

נראה כי סנופי אינה מתכננת כעת עוד רכישות ענק (אין לה את בעיית המיסוי של האמריקאיות). בצנרת שלה ממתינה תרופה מבטיחה חדשה להורדת כולסטרול, ובמקביל היא מעוניינת כעת למכור אוסף של תרופות "בוגרות" (כאלה שיש להן כבר תחרות גנרית), לאחת מחברות הגנריקה.

בחברת מרק, רביעית בין הגדולות, לא מתכננים רכישה גדולה למטרות מס או אחרות, אלא רק רכישות קטנות, והיא מקווה כי המוצר החדש שלה בתחום האימונותרפיה לסרטן יביא לה את הצמיחה המבוקשת. בינתיים נמצאות הכנסותיה במגמה של נפילה קלה, ורווחיותה אמנם עלתה, אבל בגלל עסקאות חד-פעמיות.

רוש השוויצרית סוגרת את החמישייה הפותחת, עם הכנסות יציבות ורווחיות גוברת, בעיקר בזכות מוצרי הסרטן, שמקורם בחברה שנרכשה לאחרונה, ג'ננטק. ההבטחות לשנים הבאות הן שוב בסרטן, וכן בתחום האנטיביוטיקה.

חברה אחת שאינה בחמישייה - ג'ונסון אנד ג'ונסון, במקום השביעי - רשמה צמיחה מרשימה ברבעון הנוכחי, בעיקר בזכות המוצר Olysio, הפועל בשדה התוסס של צהבת C. מכירות התרופה אמנם קטנות מאלו של התרופה של גילאד אך היא כבר עברה את המיליארד דולר, וזאת רק במחצית הראשונה. מוצרים נוספים שהצליחו עבורה הם זיטיגה לסרטן הפרוסטטה ו-Zarelto נגד קרישי דם, שאותו היא מפתחת יחד עם באייר.

חמש חברות הפארמה המובילות
 חמש חברות הפארמה המובילות