מצרים תחפור תעלת סואץ חדשה בעלות של 4 מיליארד דולר

התעלה החדשה תיחפר לאורך התעלה ההיסטורית, תפחית את זמן ההמתנה לחצייתה, ותאפשר לאוניות לחלוף בה זו על פני זו ■ התעלה החדשה תהיה חלק מפרויקט גדול יותר להרחבת מתקני נמלים וספנות סביבה

תעלת סואץ / צילום: רויטרס
תעלת סואץ / צילום: רויטרס

מצרים הודיעה אתמול (ג') שהיא מתכוונת לחפור תעלת סואץ חדשה לאורך התעלה ההיסטורית בת 145 השנים, בפרויקט בהיקף מיליארדי דולרים שנועד להרחבת הסחר בנתיב הספנות המהיר ביותר בין אירופה לאסיה.

הפרויקט, שינוהל על ידי הצבא, יהיה צעד חשוב במאמצי הנשיא החדש עבד אל פתאח א-סיסי להמריץ את כלכלת מצרים, והוא מזכיר את התוכניות הלאומיות הגדולות של גמאל עבד אל נאצר, גם הוא שליט שהגיע לכהונתו באמצעות הצבא.

סיסי, הרמטכ"ל המצרי לשעבר, עלה לשלטון בשנה שעברה אחרי הדחת הנשיא האיסלאמי מוחמד מורסי, ומשטרו מדכא מאז את תנועת האחים המוסלמים.

תעלת סואץ הנוכחית מכניסה למצרים כ-5 מיליארד דולר בשנה, מקור חיוני למטבע זר במדינה שסבלה מקריסה בתיירות ובהשקעות הזרות מאז ההתקוממות נגד הנשיא חוסני מובארק, קודמו של מורסי, ב-2011.

גורם בכיר ברשות תעלת סואץ מסר לרויטרס שהתעלה החדשה תגדיל את ההכנסה השנתית ממעברי המים ל-13.5 מיליארד דולר בשנת 2023. התעלה החדשה תהיה חלק מפרויקט גדול יותר להרחבת מתקני נמלים וספנות סביב התעלה, כדי להעלות את הפרופיל הבינלאומי של מצרים ולהפוך אותה למוקד מסחרי עולמי.

"הפרויקט הענק יהיה יצירת תעלת סואץ חדשה במקביל לתעלה הקיימת, באורך כולל של 72 ק"מ", אמר מוהאב מאמיש, יו"ר רשות התעלה, בכנס באסמאעיליה, עיר הנמל על התעלה. לדבריו, הפרויקט יכלול 35 ק"מ של "כרייה יבשה" ו-37 ק"מ של "הרחבה והעמקה", כלומר הרחבת חלק מהתעלה הקיימת, שאורכה 163 ק"מ.

הפרויקט יפחית את זמן ההמתנה לחציית התעלה, ויאפשר לאוניות לחלוף זו על פני זו בתעלה.

התעלה החדשה היא חלק מפרויקט פיתוח תעלת סואץ, שכולל בנייה של כמה נמלי ים בשלושת המחוזות שגובלים בתעלה - סואץ, אסמאעיליה ופורט סעיד - בנוסף להקמת נמל ימי בנואיבה שבסיני ונמל תעופה חדש בשארם א-שייח.

בנוסף מתוכננים כמה פרויקטים גדולים נוספים, כמו "עמק טכנולוגי" באסמאעיליה, בו ישכנו כמה מיזמי היי-טק, ואזורי תעשייה ממערב למפרץ סואץ.

מאמיש אמר כי העלות המשוערת של כריית התעלה החדשה תהיה כ-4 מיליארד דולר, והיא תושלם בתוך חמש שנים. לדבריו, סיסי אופטימי יותר ומקווה שהכרייה תושלם בתוך שנה אחת בלבד.

סיסי קרא לאזרחי מצרים להשתתף במימון הפרויקט על ידי קניית מניות במחיר 100 דולר למניה למצרים המתגוררים בחו"ל, 100 לירות מצריות לתושבי המדינה ו-10 לירות לסטודנטים.

התעלה המקורית, שחיברה את הים התיכון לים האדום (ים סוף), נבנתה בעשר שנות עבודה מפרכת על ידי מקומיים שקיבלו שכר זעום, וגויסו בקצב של 20,000 מדי עשרה חודשים מקרב הפלאחים. היא קיצרה בשבועות או בחודשים את ההפלגה מאירופה לאסיה, שחייבה לפני כן עקיפה של כל אפריקה מדרומה.

סיסי אמר שצבא מצרים יהיה ממונה על הפרויקט החדש מסיבות ביטחוניות. עד 20 חברות מסחריות מצריות יוכלו להיות מעורבות, אך העבודות יתנהלו תחת פיקוח צבאי.

תעלת סואץ
 תעלת סואץ